blomkronan
Jag fick just en klåda på ryggen, som fick mig att tänka på... varför kliar det och varför går det bort då man kliar på stället??? Nu menar jag inte klåda vid eksem eller så... vad händer i kroppen? eller är det hjärnspöken som får det att klia? Om man ser på tv tex. att någon kliver i en myrstack så kan det ju klia över hela kroppen giggle.gif
KRT
Var verkligen jättelängesedan jag läste sinnesbiologi, så jag kaommer inte ihåg exakt men jag har för mig att det är så att kliandet uppkommer vid lätt beröring av håren på huden och huden, och det är speciella nerver som registrerar detta. Orsaken till att det går bort om man kliar är att den beröringen är hårdare och det aktiverar andra nerver som "dämpar" klinerverna. På samma sätt hjälper det initialt ju om man trycker hårt när man har slagit sig, det gör mindre ont då och man känner bara trycket och inte smärtan. Dock fungerar detta bara en kortare tid, sedan kommer smrätan tillbaka, vilket beror på att den registreras av olika typerav smärtnerver, och dessa skickar signaler olika snabbt.....

När det kliar för man ser något på TV så är det nog mest en psykologisk reaktion.
blomkronan
Va kul med ett så bra svar smile.gif jag har letat på nätet men bara hittat svar på varför tex eksem kliar...
Att det är hårstråna som påverkar verkar ju mest troligt... tummenupp.gif Tack för svaret då behöver jag inte grunna på det längre, och kan fortsätta klia mig när det behövs giggle.gif
legion6
Kul fråga t.o.m mkt kul!!Hår på läppen o huvudet där ger det nog lätt upphov till att det kliar i näsan osv.DEN största anledningen tror jag är att vi har ju många olika bakterier på kroppen.Ibland så växer sig en del xtra starka o i den obalansen så uppstår KLI!!Jag brukar fantisera att jag är en bakterie på 15-20 femtogram.Medelvikten för en bakterie är ca;12-15 så då blir jag lite större än dem!!Det jag då få se är hur dessa lever,förökar sig,käkar o släpper ut vad de vill o det kan bli stora högar som kan börja klia!!Det kan oxå vara att man tvättar sig för sällan OCH om man tänker på att de första människorna som aldrig tvättade sig,så kanske det var i 2 miljoner år,o om man då gör som de flesta tvättar sig varje dag då kanske det är de som gör det för lite baskissar alltså för det är ett nytt behov högst 5 tusen år.(Förlåt lite svammel men inte allt,får läsas med lite TÅLAmod)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon