Full version: Akvarie-lysrör
rosita
Räcker ljuset trån akvarielysrör till förkultiveringen? Eller det blir inte rätt sorts ljus?
Alexander-VG-zon3
köper du dessa akvarielysrör - Sylvania aquastar, Philips Aquarelle, Philips Aqua Sky, Power-Glo så funkar dom väldigt bra till frösådd och som extrabelysning.
rosita
Okej, vad bra! Jag har just köpt ett akvarium med belysning i dag och lysrören är Aquastar. 2 lysrör på 10000 Kelvin, blir det bra ljus att dra upp plantorna i?
KRT
Ett lysrör (Sylvania, 18W) är för lite - eller räcker det till en hylla (30x60 cm)???
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 24-01-2010, 12:48) *
Okej, vad bra! Jag har just köpt ett akvarium med belysning i dag och lysrören är Aquastar. 2 lysrör på 10000 Kelvin, blir det bra ljus att dra upp plantorna i?

Sylvania aquastar är det du har då, och det funkar bra för frösådder.

CITAT (KRT @ 24-01-2010, 12:51) *
Ett lysrör (Sylvania, 18W) är för lite - eller räcker det till en hylla (30x60 cm)???

att ha fler lysrör per hylla ger ju mer ljus och är då bättre. jag vet inte vilken längd de lysrören med 18w har men det lyser nog inte upp så stor yta.
KRT
CITAT (flaxss @ 24-01-2010, 12:53) *
att ha fler lysrör per hylla ger ju mer ljus och är då bättre. jag vet inte vilken längd de lysrören med 18w har men det lyser nog inte upp så stor yta.

Tror det är 40 el 50 brett.....
Jo, jagvet att mer ljus är bättre, men man sku ju lyckas ta sig till lämplig affär och införskaffa det också, inte alltid lätt när man har småbarn laugh.gif

Alexander-VG-zon3
två st lysrör hade jag satt på den hyllan. det borde ge rätt så bra ljus och växterna också är nära lysrören (ca 5-15cm ifrån).

men du klarar dig med en, men två stycken känns ändå bättre.
rosita
CITAT (flaxss @ 24-01-2010, 12:53) *

Tack, snälla flaxss!

Mina lysrör på 18W är 60 cm långa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon