Full version: Flytt av idegran?
E.Lindgren
Hej!

Vi kommer under våren att bygga ut vårat hus och 3st fina Ide-granar
ligger risigt till!
Vi har ett hörn på tomten som saknar häck och vi har ändå tänkt att plantera någon häck el. större buskar där för att förbättra insynskyddet.

Granarna är ca. 3m höga och har en diameter på ca. 3m.

Går det att flytta dessa och i sådant fall hur skall man gå till väga??

//E
KURT
Du kanske kan fråga hur DENNA flytt gick.
Cilla
Jag har inte flyttat just idegran, men med tanke på deras beskärningstålighet i övrigt kan jag tänka mig att det går bra. Själv skulle jag gjort det på sensommaren, så att de inte riskerar uttorkning.

Jag har kommit att föredra flyttning med kombinerad handkraft och grävmaskin. Först låter man grävmaskinen gjäva en ordentlig grop där buskarna ska stå. Brevid gropen finfördelar man jorden och förbättrar med kompost och löv (inte för mycket köpejord, den är ofta för starkt gödslad). Sedan skär man av rötterna med en vass spade i så stor jordklump som möjligt - stick spaden rätt ned i en cirkel runt busken. Därefter låter man grävmaskinen ta busken och hjälper till med mankraft att skjuta den på skopan om det behövs.

När busken står i den nya, tömda gropen renskär man rötterna med sekatör eller skarp såg, så att snittytorna blir skarpa. Därefter fyller man med jord. Sist vattnar man med stril och låter vattnet strila som över en gräsmatta en lång stund, ofta krävs flera timmar. Jorden får inte bli alltför våt, då kan växten kvävas, men den ska bli ordentligt genomfuktad så att rötterna kommer i kontakt med jordpartiklarna.

Flyttar man på våren krävs vattning vid torka under hela första växtsäsongen.
Hannele
Du anger inte vilken zon ni bor i? Här har vi fortfarande tö.
Ska ni bygga i vår, så måste ni ju flytta på dem innan.
Stora idegranar kostar förmögenhet... Vet ni placeringen?
För ni ska inte flytta på dem varje år. Om de tar stryk av flytten,
kan jag om några år komma med lite formklippningsråd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon