steffs29
24-01-2010, 13:38
Hej! Mitt kära olivträd har sedan vi tog in det i höstas börjat att uppträda lite märkligt. Det började med att vi såg nån typ av genomskinlig kåda bland dekorstenarna i krukan, sedan började bladen lossna för att ge nya ljusgröna blad och skott. Nu har vi hittat någon ngu sörja bland stenarna och efter att jag läst här i forumet om något löss men googlade på dessa och det ser inte riktigt ut som dessa. Däremot upptäckte nu när nästan alla bladen är borta att det är fullt av bruna "vårtor" på stammen och alla grenar, några är lite rosa.
Trädet verkar ju leva eftersom att det kommer nya skott.
Antagligen har det stått för varmt inomhus men vad är det som händer?
CITAT (steffs29 @ 24-01-2010, 13:38)

Hej! Mitt kära olivträd har sedan vi tog in det i höstas börjat att uppträda lite märkligt. Det började med att vi såg nån typ av genomskinlig kåda bland dekorstenarna i krukan, sedan började bladen lossna för att ge nya ljusgröna blad och skott. Nu har vi hittat någon ngu sörja bland stenarna och efter att jag läst här i forumet om något löss men googlade på dessa och det ser inte riktigt ut som dessa. Däremot upptäckte nu när nästan alla bladen är borta att det är fullt av bruna "vårtor" på stammen och alla grenar, några är lite rosa.
Trädet verkar ju leva eftersom att det kommer nya skott.
Antagligen har det stått för varmt inomhus men vad är det som händer?
Bruna vårtor låter som sköldlöss.... Kläm på en våra och se om det kommer vätska från den och den lossnar. Sitter ofta på nyare skott och gröna delar, inte så ofta på den grövre stammen.
Ang kladded i krukan det kan inte vara någon slags alger eller slemsvampar?
Alexander-VG-zon3
24-01-2010, 13:46
jag skulle också tro att det är sköldlöss, och det klibbiga på krukan och bladen är säkert honungsdagg. och att den tappar bladen är säkert en kombination med sköldlöss och för varmt och för mörkt. den tål värme om den får extraljus.
köp porvado (eller nåt annat medel) för att ta bort sköldlössen eller pilla bort dom för hand. det naturliga ljuset håller på att återvända så det problemet är löst för tillfället, men till nästa vinter är det bra om du hänger över lysrör eller lågenergilampor över.
steffs29
24-01-2010, 13:47
Jag lägger upp lite bilder så kanske det är lättare att se! Finns det något man kan göra för trådet nu?
Köp Provado eller liknande insektsmedel så tar det död på lössen (ja det ser ut som sköldlöss).
Kanske värt att försöka ge trädet extraljus som flaxss föreslår. Kletet ser ut som något slemsvampigt, låt det vara se vad som händer, kanske har det varit för mörkt och fuktigt, i så fall borde extra ljus göra susen!
steffs29
24-01-2010, 14:00
Det är ju helt sjukt vad aktivt och snabbt man får svar i detta forum!

Tack allihopa för hjälpen

Vi har ställt träden på nedervåningen nu vid våra höga fönster och där blir det extra ljus. Jag vill minnas att det satt en lapp på trädet när vi köpte det att det klarade av -5 eller tom -15 grader. Skulle man garanterat ha ihjäl trädet om det skulle stå planterat ute på vintern?
Alexander-VG-zon3
24-01-2010, 16:25
bor du i zon 0-1 och hittar ett varmt och skyddat läge så kan du ha olivträdet på friland, dock går det neråt -12c och därunder kan det vara bra att ge det skydd (eller måste ges skydd). i kruka bör du inte utsätta det för lägre än -5c -8c (om man nu inte skyddar det). dock några lätta frostnätter på hösten gör att det stimuleras till att blomma mer så man behöver inte vara snabb med att ta in det på hösten jag brukar ta in dom efter några lätta frostnätter. sedan när du har det inne i rumstemperatur så är det viktigt/bra att ge det extraljus.
Jag har sett olivträd i inte Spanien på en höjd av 1200 meter över havet klara flera veckor med frost uner 10 minusgrader. Men då går temperaturen upp till flera plusgrader under dagen. Dock finns ingen djup tjäle. Det går säkert att odla olivträd på gynnade platser på friland i södra Sverige men då måste man ha rätt sorter. Kanske intressant att fixa några avläggare från olivträd på 1200 meter över havet i Spanien?
Hej
De behöver mycket skötsel under första 10 år minst.
H:Bassam
Sköldlöss har närapå alla mina olivträd haft (de har dött av olika orsaker och i olika åldrar). Förringa inte mekanisk borttagning! En skål vatten, ett bra radioprogram - och så skrapa bort en för en med fingrarna som du lite då och då sköljer.
Sedan följer man upp och tar bort de enstaka innan de hunnit sprida sig. Man kan få bort dem helt på detta sätt efter en tid, men ofta är det inte nödvändigt. Det räcker att regelbundet se till att de inte blir så många.
Andra växter som sköldlöss gillat hos mig är olika slags palmer, särskilt Yuccapalm, benjaminfikus och andra fikusar och så citrusväxter förstås. Dock inte egensådd citron. Tag en titt på dina andra rumsväxter också alltså!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.