|
Solstorm
24-01-2010, 13:45
Vi är några som ska köpa en lite bättre kockkniv att ge bort i present. Har kikat runt och försökt lära mig något om det men vilken djungel det är. Om man ska köpa en kniv som är lite bättre än de vanliga men inte en värstingkniv för massa tusen vad ska man köpa då? Vad finns det att välja på som är bra för ca 700-1200 kr.
Jag har kikat runt på nätet och knivar i den prisklassen hittar jag, men vilka är bra och prisvärda? Vad har ni för erfarenhet av knivar i den prisklassen? Själv har jag inga knivar som är märkvärdigare än fiskars knivar så jag kan inte ett dyft om de lite bättre.
CITAT (Solstorm @ 24-01-2010, 13:45)  Vi är några som ska köpa en lite bättre kockkniv att ge bort i present. Har kikat runt och försökt lära mig något om det men vilken djungel det är. Om man ska köpa en kniv som är lite bättre än de vanliga men inte en värstingkniv för massa tusen vad ska man köpa då? Vad finns det att välja på som är bra för ca 700-1200 kr.
Jag har kikat runt på nätet och knivar i den prisklassen hittar jag, men vilka är bra och prisvärda? Vad har ni för erfarenhet av knivar i den prisklassen? Själv har jag inga knivar som är märkvärdigare än fiskars knivar så jag kan inte ett dyft om de lite bättre. Stod inför liknande dilemma och vi valde en Global-kniv. Enligt uppgift är mottagaren MYCKET nöjd, själv är jag för snål för att köpa en så dyr kniv
Bengalow
24-01-2010, 13:53
Fiskars knivar är superba! Jag har bl.a. sålt knivar i flera år, och köpte sådana till oss själv. Det gäller att jämföra vad man får för pengarna också, men Global går långt utanför min gräns för kostnader och nytta. Det är knivarnas Louis Vuitton, om man säger så.....
CITAT (KRT @ 24-01-2010, 13:47)  Stod inför liknande dilemma och vi valde en Global-kniv. Enligt uppgift är mottagaren MYCKET nöjd, själv är jag för snål för att köpa en så dyr kniv  jag vill också rekommendera en Globalkniv, använder de själv och är mycket nöjd.
Global är en bra kniv.Men kräver en vässare se http://www.prokok.se/minosharpvatslipplus3...hjul-p-214.html En kniv kräver också en bra förvaring i ett knivställ. Aldrig aldrig släng i en låda. En bra kniv är härligt att använda. Bör helst slipas lite före användning.
Solstorm
24-01-2010, 14:24
Jag läste på ett annat forum om kockknivar och där handlade det verkligen om status när de pratade knivar, åtminstone i mina okunniga ögon. Där skämdes de över att visa upp sina gamla globalknivar när de köpt sina knivar för mer än 4000 kr. Men jag fick ändå den uppfattningen att global var mycket bra knivar.
Detta är ju en kniv till en man som är intresserad av matlagning och gärna tillbringar tid i köket. Han har själv sagt att han skulle vilja ha en lite bättre kniv så det blir ju en bra present istället för att köpa något annat onödigt.
Nu ska jag vädra mina fördomar lite. Jag känner så många kvinnor som är intresserade av matlagning och tillbringar mycket tid med det. Inte en enda gång har jag hört någon utav dem önska en riktigt dyr kniv, jag känner heller ingen som kommit på tanken att ge dem en sådan i present. Hur många kvinnor känner ni som har köpt dyra kockknivar? Hur många män? Nog tror jag att det är fler män än kvinnor som har de dyra prylarna. Får väl i ärlighetens namn säga att det är skralt med dyra knivar i min bekantskapskrets, som sagt det är mina fördomar.
Oj, en vässare för över 500 får han allt köpa själv. Går det inte bra med ett vanligt bryne?
CITAT (Solstorm @ 24-01-2010, 14:24)  Hur många kvinnor känner ni som har köpt dyra kockknivar? Hur många män? Nog tror jag att det är fler män än kvinnor som har de dyra prylarna. Får väl i ärlighetens namn säga att det är skralt med dyra knivar i min bekantskapskrets, som sagt det är mina fördomar.
Oj, en vässare för över 500 får han allt köpa själv. Går det inte bra med ett vanligt bryne? jag känner ingen man som köper dyr köksutrustning. jag, och de matlagningsintresserade kvinnor jag känner, köper desto dyrare. tror att generaliseringar är lika svåra här som i andra sammanhang. ett vanligt bryne anser jag är bäst om man kan tekniken. en knivslip (exempelvis obh nordicas som jag har erfarenhet av) fungerar mycket bra. där har priset betydelse.
herkules
24-01-2010, 14:49
CITAT (Solstorm @ 24-01-2010, 14:24)  Detta är ju en kniv till en man som är intresserad av matlagning och gärna tillbringar tid i köket. Han har själv sagt att han skulle vilja ha en lite bättre kniv så det blir ju en bra present istället för att köpa något annat onödigt. Nu ska jag vädra mina fördomar lite. Jag känner så många kvinnor som är intresserade av matlagning och tillbringar mycket tid med det. Inte en enda gång har jag hört någon utav dem önska en riktigt dyr kniv, jag känner heller ingen som kommit på tanken att ge dem en sådan i present. Hur många kvinnor känner ni som har köpt dyra kockknivar? Hur många män? Nog tror jag att det är fler män än kvinnor som har de dyra prylarna. Får väl i ärlighetens namn säga att det är skralt med dyra knivar i min bekantskapskrets, som sagt det är mina fördomar. Oj, en vässare för över 500 får han allt köpa själv. Går det inte bra med ett vanligt bryne? en globalkniv tror jag skulle sitta som en smäck! sen kan man själv, eller i present, utöka med fler knivar, rulle (förvaring),skärbrädor, tänger och annat. det är kul att laga mat med schyssta grejer!
Om du har en bra vass kniv så behöver du i princip bara en. Du kan skära bröd även mjukt bröd. Tunna skivor av köt, Filéa fisk osv. Bryne är svårt att använda. Keramiska hjul mycket behåller samma slipvinkel hea tiden.
titti49zon6
24-01-2010, 16:12
Jag tycker att Globalkniven är överlägsen(gubben fick den i julklapp för ca 10 år sen), har även Fiskars och Anders Petters knivar som jag gillar, använder knivarna varje dag och förvarar dom i knivställ. Slipar dom antingen med bryne eller med den elektriska knivslipen med utmärkt resultat(min slip är jättegammal men fungerar utmärkt)
Solstorm
24-01-2010, 16:18
Tack för alla goda råd! Det får bli en global, resten får han köpa själv.
Jag har ett par knivar av märket Kobe som jag tycker är alldeles utmärkta. Jag tror att det är ett mellanprismärke, har fått dem som present. Gita
Jag har Global-knivar och är väldigt nöjd med dom, härligt med sköna knivar som ligger bra i handen (i min iaf).
Vi har en OBH nordica kniv som jag tycker är alldeles fantastiskt bra, den har en skön tyngd i skaftet och bra skärpa. Billigare än Global, kostar strax under 500:-.
Jag önskade mig knivar för ett par år sedan.
Min bror (kock till yrket och kocklärare) säljer olika knivar så jag fick prova vad som kändes bäst för mig. Att välja kniv är inte helt lätt för alla har olika händer och preferenser, fick jag lära mig. Stod säkert i två timmar och kände och provade vilket jag inte var ensam om då det hela tilldrog sig en publik (det var kalas hemma hos min bror vid tillfället). Efter mycket om och men valde jag Global, en längre och tunnare filékniv (G-18) samt en kortare kockkniv (GS-3) plus slipare (MinoSharp Plus MC 440). Jag är såååå nöjd och använder kniven varje dag. Diskar dem aldrig i maskin utan så fort jag använt dem så diskar dem för hand.
Om du känner dig osäker är det ju ett alternativ att ge honom ett presentkort i en butik med bra priser och stort urval så han själv får välja vad som känns bra för honom och hans behov.
Överbölingen
24-01-2010, 17:52
Ett intressant spörsmål. Ena sonen (har kockutbildning men är lärare) har en Meissner. Den andre, också kock men numera civilingenjör, och vi har Sabatier. Men i Överböle har vi en Global. Till detta lite småknivar av ovanstående märken. En av medlemmarna i jaktlaget går kockutbildning. Där sägs det att Global är bäst. För slakt har vi mestadels Victorinox. Tämligen lättskärpta och det behövs vid finstyckning. Nästa viktiga grej är ett bra skärpstål. Jesper har lagt beslag på min mors stål och "det går varmt" när vi slaktar älg (6 till åtta man). Alla vill använda det. Jag har visserligen ett utmärkt stål men om morsans är ledigt så kastar jag mig över det. Nordicas knivslip är tämligen bra, men inte mer. Notera att köksknivar och slaktd:o aldrig skall stenslipas eller smärglas.
Bra Solstrorm att du tog upp detta ämne. Har länge funderat på att köpa någon ny bra kökskniv som går att använda till det mesta. Jag ska gå in o kolla på dina förslag Peztis. Jag har några gamla "sågknivar" som är efter min mormor som faktiskt är bra än, men sen har gubben för länge sedan fått just kockknivar (Dorre, Sabatier, Fiskars) i lite olika sammanhang och alla de är för klumpiga i min smak. Köpte en billig på Coop för ett tag sedan som var skaplig faktiskt......men inte toppen...
Jag har två Sabatier också, kom jag på, men använder dem nästan aldrig då jag nu upplever dem som klumpiga. Det ena är dock en liten fin renskniv - perfekt när man vill göra tomatrosor osv - medan det andra är en kockkniv. Jag använder min Global filékniv till det mesta, är sååå nöjd med särskilt den. Men som min bror sa, knivar beror alldeles på hur man använder dem, till vad och hur man själv ser ut (stora - små händer osv).
Solstorm, om din vän inte har någon "riktig" kniv sedan innan så kommer han att bli nöjd med vad som helst men ska han bli riktigt-riktigt RIKTIGT nöjd så kanske han bör prova ut själv.
Vi köpte ett set med "anders petter" (tror jag de heter) på duka för ett tag sen. De är nog lite billigare, gissar kring 400, men har varit toppenbra!
CITAT (zissi @ 24-01-2010, 19:30)  Jag tror det. Min har dock ej röd text men den är ju kanske 4-5 år gammal också.
Solstorm
25-01-2010, 09:38
Jag hade nog inriktat mig på global men så fick jag syn på den här http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?Pid=418 Kan det vara något? Att den behåller skärpan länge låter ju toppenbra, men vad är keramiskt blad? Låter skumt, jag trodde att knivarna var i stål även om det finns en herrans massa olika stål.
Nu blev ju jag nyfiken! Har också alltid undrat det där med keramiskt blad eller liknande. Vaddå? Ska man skära med terrakotta, typ? Här kan du läsa lite mer om keramiska knivar och här om keramer.Nu vet jag i alla fall lite mer!
Solstorm
25-01-2010, 10:25
Det verkar ju jättebra, sedan om några år kan man skärpa den på riktig slipsten eller med bryne, då behörer man ju inte massa olika slipgrejer.
Funderar på om den är dyr bara för att det är en nyhet, om några år så massproduceras den och kostar 300kr. Då blir det väl lagom för mig att köpa en då.
Första gången jag såg en kniv med keramiskt blad var på en 50 års fest där en sådan var pen present 2006. Den var tydligen bra, i varje fall just den dagen. Sen vet jag inte om den fortsatte att vara bra eller inte.
Vill bara tipsa om att undersidanav stengodskoppar (t.ex. Höganäs) fungerar TOPPEN att slipa knickar på  Om man nu inte har riktig slip, eller bara vill slipa till kniven lite precis innan man ska till och skära t.ex. tomater....... Är själv sugen på Golobal, men fick ett set i bröllopspresent och de knivarna är fortfarande så pass bra att det inte känns helt motiverat att köpa nya dyra knivar, men nästa uppsättning blir nog Golbal
Som kille vågar man ju inte köpa köksredskap till en tjej... då är man ju sexistisk och anser att kvinnans plats är i köket  Däremot så köper jag ofta köksprylar till mina manliga vänner... prislappen på prylarna brukar motsvara det männen utför i köket
Jag har en "Satake" non stick Japans kock kniv som jag fick av dottern och hennes man,min svärson är utbildad kock.I alla fall är den kniven jättebra kostar lite men jag tror det är värt det på lång sikt.
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 11:45)  Som kille vågar man ju inte köpa köksredskap till en tjej... då är man ju sexistisk och anser att kvinnans plats är i köket  Ja akta dig du!!! Å andra sidan så borde väl den som du ger det till känna dig och förstå om du tänker så eller inte... Jag känner dig inte så jag vet ju inte din avsikt!  En annan sak: ni vet väl om att man aldrig ska ge bort knivar för då skär man av vänskapen. Ger man bort en kniv så be om t ex 1:- i betalning.
CITAT (Peztis @ 25-01-2010, 22:31)  Ja akta dig du!!! Å andra sidan så borde väl den som du ger det till känna dig och förstå om du tänker så eller inte... Jag känner dig inte så jag vet ju inte din avsikt!  Nää... jag anser att det är absolut trevligast om man delar intresset för mat och tiden i köket tillsammans... även om jag kan vara ganska dryg i vissa trådar här så är jag nog ändå ganska trevlig i det riktiga livet
Solstorm
27-01-2010, 10:25
Det blev en Satake Hi Tech http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?Pid=419Den ser egentligen inte så imponerande ut, nästan lite plastig, men oj en sådan kniv. Presenten är överlämnad och vi prövade att skära tomat. Jag har aldrig varit med om något liknande! Det kändes som att skära i luft, inget motstånd från tomaten alls. Den är verkligen SKARP! Pratade med en man som haft en sådan i ett år. Den är fortfarande lika skarp efter ett år utan att ha blivit slipad. Nu börjar jag längta efter nya knivar till mig själv, fast priset är lite för häftigt för att jag ska unna mig den tror jag.
Snygg, förstår vad du menar med att bli sugen, känner också hur det börjar klia i fingrarna
Om ni står och svär när ni ska skära kött och grönsaker - då ska ni definitivt köpa nya knivar för man sparar såååå mycket tid och energi på bra knivar. Annars får man väl önska sig en (eller bidrag i alla fall) i födelsedagspresent, jul eller annan högtidsdag. Eller bara hävda att man faktiskt har varit VÄLDIGT snäll och duktig om det är någon som klagar i hushållet.
Jag vill i sammanhanget passa på att slå ett slag för den slipare som Carl rekommenderade längre upp i tråden. Den är superbra och väl värd investeringen (ca 500-600:-) !
Jag fick min i födelsedagspresent förra året och jag använder den till alla knivar jag har. De flesta av dom är inte dyra knivar. Alla blir bra med den slipen! Min barn har alltid klagat på min dåliga oslipade knivar men numera är dom vassa.
Den enda jag inte har slipat är den sågtandade brödkniven. Kan man slipa en sådan?
CITAT (Bee @ 27-01-2010, 11:09)  Den enda jag inte har slipat är den sågtandade brödkniven. Kan man slipa en sådan? Ja, men sågningen försvinner och det blir en kniv med slätt blad  Pappa gjorde det, kniven är bra men sågtandingen ser man inte ett smack av mera.............
skogstroll
27-01-2010, 13:18
jag har en Sabatier jag tycker är bra, kanske lite tung
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|