|
Sabina87
24-01-2010, 14:11
Är lite ny på förodlingsfronten (trädgård överhuvudtaget). Men det kliar i fingrarna nu. Vad har ni sått för frön? Som inte tar skada av att sås tidigt? Vad händer om man sår för tidigt? /Sabina
tidiga innesådder behöver extra ljuskälla ,solen från fönster räcker först från april ungefär.
Problemet med en för tidig sådd blir att växterna söker sig efter ljus blir långa och rangliga istället för starka och stabila.
De flesta av fröer vill gro på rumstemperatur ( men många perenner sås ut över vintern för dom behöver en kylperiod) efter någon vecka (beroende på sorten ) ska dom skolas om och oftast mår plantorna bra av att få då en temperatur under rumstemperatur ( 15-18 grader )och ljusrör. Många odlar den perioden plantorna i källaren, förrådet, garaget, i ett lite svalare rum. och därefter planterar man dom i växthuset / ute.
man måste tänka såddtiden efter varje växt uppväxttid. Gurkor och pumpro sår man ungefär i maj. De flesta andra grönskar som förgros och sommarblommor sås mars-tidig april tomater blir lagom någon gång i mars också, beror lite på sorten och odlingsplatsen. Jag sår dom lite i omgångar från februari för att få en lång sesong, men jag har tillgång till full växthus redan från 1. april.
Om det kliar i fingrarna nu är det dax att så chili och paprika ! läs på om dom , de vill ha groningstemp 25-28 grader tills dom gror ( värmepanna, golvvärme, ovanför kylen) Du kan även odla nu inneväxter.
Välkommen till galenskaparna!
Ja, välkommen till klubben med kliande fingrar - inga salvor hjälper!!! Och det är tyvärr kroniskt precis osm en mängd andra relaterade sjukdomar (sök gärna på fullus te breddus här på forumet så förstår du att du inte är ensam)! Jag försöker och försöker stå ut - jag SKA INTE så ännu men det är svårt - några små krukor har det blivit och i min iver planterade jag om alla krukväxter hemma igår.
Zon 1. Har börjat förgro: Leonotis Nepetifolia Mimosa Pudica Tagetes Lucida Papaver Somniferum Coffea Arabica Nepeta Cataria Sequoiadendron Giganteum Liquidambar Styracifula Vattenmelon
vattenmelon !! VAR tänker du odla den ? I vardagsrummet framför spisen ? Berätta genast , omedelbart bums
På tal om vattenmelon... Jag sådde i slutet av januari 2008 och det blev jättebra! Jag skördade 3 stora meloner, den största vägde 3,5 kg! Så Oros: lycka till med melonen! vattenmelon.jpg
HUR gjorde du fram till maj ?? temperatur ? den tar väl stor plats under tiden ?
octachoron
25-01-2010, 11:36
Än så länge har jag satt frö till följande perenner: Pelargon Klematis Rosor (miniatyr)
Varav en sorts pelargonfrö grodde på bara två dagar, då hade fröna visserligen legat i vatten ett dygn innan sådden.
CITAT (katah @ 25-01-2010, 07:23)  HUR gjorde du fram till maj ?? temperatur ? den tar väl stor plats under tiden ? Jag minns inte exakt, men jag har för mig att den grodde längsamt och sedan växte långsamt i början. Jag sådde inne, omskolade i växthuset där jag har ett bubbeltält coh håller minst 10 grader där från nån gång i februari. Jag minns att det var lite svårt att få plats med den eftersom den växte så mycket på höjden, men det gick. Melon tar inte så stor plats på bredden, om man bara låter en ranka gå fram, vilket jag gjorde. Senare under maj månad, lät jag plantan dela sig till 3 rankor. I år tänker jag vänta med melonsådderna tills v. 6, eftersom jag ska odla massor av andra plantor också. Jag ska odla både vattenmelon och en gul melon som jag hade förra sommaren och den var sååå god!
Crazy4Flowers
26-01-2010, 08:10
Jag har sått 21 soters chili, väntar med spänning på att dom ska börja titta upp. Har samtidigt sått frön från liljor som har bott i kylskåpet och grott. Det är första gången jag testar att så liljor, efter plantering satte jag dom i kallrum igen.
Borde man ta fram dom och låta dom växa ett tag och skicka in dom i kallrummet igen?
skogstroll
28-01-2010, 12:33
zon 2-3, har börjat med 3 sorters chili och kronärtskocka!  fast just nu känns det som om man bor i zon 30 brrrr....
Nettan8
28-01-2010, 18:35
Är det inte tidigt att så sommarblommor nu? (Eller kan jag oxå börja nu? Zon 1) CITAT (octachoron @ 25-01-2010, 11:36)  Än så länge har jag satt frö till följande perenner: Pelargon Klematis Rosor (miniatyr) Varav en sorts pelargonfrö grodde på bara två dagar, då hade fröna visserligen legat i vatten ett dygn innan sådden. Vad är det för klematis??? Kan inte få nog av denna växt och är så nyfiken CITAT (rosita @ 24-01-2010, 19:34)  På tal om vattenmelon... Jag sådde i slutet av januari 2008 och det blev jättebra! Jag skördade 3 stora meloner, den största vägde 3,5 kg! Så Oros: lycka till med melonen! vattenmelon.jpgShit va läckert!! Var köper man melonkorgarna???
Sabina87
22-02-2010, 11:13
Idag blev det en hel del frön som kom ner i jorden. Jag riktigt njuter av att så. Man blir som ett litet barn av förväntan, på det som ska komma upp. Det ska bli riktigt kul att se till sommaren om det var värt allt jobb och pengar. Men det får man väl hoppas på. Tänk att kunna ta med sig en korg ut till växthuset, och plåcka den full. Sedan på vägen in se på blommorna som man vet sig ha sått själv. Det måste ju bli en underbar känsla!
Basilika, Genovese Passionsblomma, blå Gurka, Louisa F1 Pärontomat, Yellow pearshaped Körsbärstomat, Gnom F1 Tomat, Moneymaker Körsbärstomat, Red cherry
CITAT (rosita @ 24-01-2010, 19:34)  På tal om vattenmelon... Jag sådde i slutet av januari 2008 och det blev jättebra! Jag skördade 3 stora meloner, den största vägde 3,5 kg! Så Oros: lycka till med melonen! vattenmelon.jpgLäckert har också satt både vattenmelon och en Melonsort ogen och en liten nacke av varje har börjat titta upp Undrar också var du kommit över dessa härliga Melonkorgar vore bra att veta OM det nu skulle bli någon melon. Förövrigt har jag sått Rysk Alpmartorn Physalis Mörkröd Kvanne Honungsbuske Men där syns inget av dessa ännu Och mer frösådder är på G
Jag är hopplös och har sådd hur mycket som helst alldeles för tidigt men jag kan inte stå emot! Jag bor i Zon 1-2 (Norra Halland). Idag har jag sådd om de frö som inte kommit upp (några chillisorter, någon sallad och en tiny tim tomat) och omplanterad alla chillisar jag sådde den 29/1.  Dessutom ville jag testa att ha persilja i krukor inomhus (och även olika sallader, basilika och koriander)  Som sagt jag är hopplös... Men det blev lite väl många frö och har stått hur länge som helst och försökte peta isär alla de stackars små rötter och plantera om dem.  Får se om de överlevar eller inte.... Börjar se fint ut Två av cayenneplantor Omplanterad i större krukor idag 22/2. Gardener's Delight tomater Snart dags att ge dem större krukor... Några persilja jag lyckas omplantera
Sabina87
22-02-2010, 16:07
 Vad är det som du har lagt ovanpå jorden? Jag som tyckte att jag var tidig som satte tomater idag! dina har kommit en bra bit redan.
CITAT (Sabina87 @ 22-02-2010, 16:07)   Vad är det som du har lagt ovanpå jorden? Jag som tyckte att jag var tidig som satte tomater idag! dina har kommit en bra bit redan. Det är vermiculite, det hjälper med att ge dem lite extra ljus (då det är reflekterande) och även väger det inget vilket gör det lättare för fröerna att trycker sina blad upp mot ljuset. Visst är jag tidig  Inte säkert det blir bra men jag har ett (kall) växthus och en bänk med belysning så jag hoppas bara, jag kanske så en omgång till om några veckor för säkerhets skull...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|