Jag fundera på att plantera ut någon gröngödslingsväxt på min odlingslott innan det är dags för utplantering av kronärtskockor och spiskummin eftersom de vill ha det varmt i jorden som jag förstått det. Finns det någonting som jag kan odla upp tidigt under täckduk som hinner komma i gång och förbättra lerjorden på något vis och/eller bidra med grönmassa? Det måste alltså tåla och växa bra i lägre temperaturer och även tåla enstaka frostnätter.
Crazy4Flowers
05-02-2010, 08:53
Det var nog lite svårt att ha något som ska ge så snabbt. Ringblomma är det enda jag kan komma på som möjligen skulle hinna ge något och som tål lägre temperaturer, Tagetes är bra mot nematoder sägs det.
Hmmmm
blomkronan
05-02-2010, 11:10
Lupin.... men dom tar ju tid på sig att växa, men man kan så dom, tidigt direkt.
Förså inomhus kanske...
Hej
Nästan alla sockerarter har bakteria på rötter som tar kväv från luften och gör jorden rik med gödsel och varm .
H: Bassam.
CITAT (Crazy4Flowers @ 05-02-2010, 08:53)

Det var nog lite svårt att ha något som ska ge så snabbt. Ringblomma är det enda jag kan komma på som möjligen skulle hinna ge något och som tål lägre temperaturer, Tagetes är bra mot nematoder sägs det.
Hmmmm

Jag kommer att odla tagetes på sidorna av lotten

Ringblomma kanske är ett alternativ, men jag får helt enkelt täcka jorden och skaffa organiskt material från annat håll när det är dags att plantera ut till våren. Jag skulle vilja få i gång mikro- och makrolivet i jorden före dess bara.
Crazy4Flowers
05-02-2010, 14:25
Klöver är ju ett annat men jag vet inte hur snabb den är.
Runåbergs fröfirma har ju en groningstabell (för grönsaker bara, men ändå). Där står också groningstemperatur. Många saker gror ju redan vid 4-5 grader (sallater, morötter, bondbönor, vissa ärter ...) Men att få en riklig grönmassa på den tiden är kanske en liten smula optimistiskt. Jag skulle satsa på bondbönor, och betrakta det hela som ett experiment, så att man inte blir så besviken om det inte blir så mycket.
Annars kan du väl bara strunta i att rensa landet på våren och vända ned ogräset innan det börjar blomma?
Ja, det kanske var litet optimistiskt. Jag tänkte bara att det var ett tag medan det gick att så och tills dessa att frostrisken var över, men det är nog inte tillräckligt lång tid. Jag satsar på att blanda ner organist material nu till våren och gröngödsla upp den till hösten i stället
Men gödslar du upp jorden lite i vår kan du ju så och skörda snabba saker innan du sätter ut skockorna - rädisor och småsallat och lite dill och så ska du nog hinna få, sen lite mer gödsel och kompost innan skockorna tar plats (och täckodling så att du får mer grönmaterial i leran). Lena Israelsson har också en del tips på för- och eftergrödor i sin köksträdgårdsbok.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.