Full version: Ohyra på grönkål?
Alkemisten
I somras odlade jag grönkål i pallkrage. Fick problem med ohyra. Tror det var kålmask men är inte helt säker. Till den här säsongen vill jag odla grönkål igen. Önskar tips och förslag på vad jag kan göra för att slippa ohyran. Är helt novis när det gäller odling.
Åsa, mälardalen zon 2
När man odlar kålväxter kan man nog inte bli helt utan ohyra (ifall man inte importerar rejäla gifter från andra länder). Grönkål hör dock till den som drabbas minst eftersom bladen är lite mer svårtuggade, man brukar dock kunna få utmärkt resultat ifall man inspekterar bladen ofta och krossar äggsamlingar, man kan även sätta tättslutande kålnät om växterna för att förhindra att kålfjärilar och liknande lägger ägg. (även ifall man använder nät kan man behöva inspektera, speciellt när plantorna är små ifall det finns sniglar i området för de kan ju tugga en del också)
Christa
Jag har haft stora problem med fjärilslarver på min grönkål och de har gjort stor skada. Tycker dock att kålnätet jag köpt inte är så bra. Dels är det för smalt så jag får sätta ihop två och dels blir det väldigt tungt när det kommer vatten i det.

I år hade jag odlingsväv över hela sommaren istället men då fastnade en massa pyttesmå fibrer från väven i toppen på grönkålen så den har jag inte vågat äta.

Nästa år skall vi sy ihop två kålnät och bygga en ställning i trä så det blir lite höjd på den. Sedan är det också bra med trä nertill så det blir tätt mot jorden. När jag hade odlingsväv med stenar på så lyckades fjärilarna ta sig in ändå och kålnätet är styvare och ännu svårare att få tätt med stenar.

Grönkål är det nyttigaste man kan odla och den har botat mig från förstadium till cancer så den har alltid en given plats i min trädgård.
greenspot
Hej kålodlare
Om du använder GreeNeem -gödsel så slipper du alla skadegörare som kommer i din jord. Blanda in ca 3-4% av GreeNeem i odlingsjorden (de övre 10 cm) så slipper du behagen.
Läs mer på http://www.greenspot.se/sida3.html
Lennart
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon