guby
Plantera i "hålet" ngra svartpepparkorn och sätt sedan ner purjolöken, inga sjukdomar angriper, säger de som vet.
Likaså med tomatplantan, men där lägger ni ner "brÄnnÄsslor" låt de ligga 24 timmar sedan plantera ner tomatern, samma sak här, inga skadeinsekter. Det Lär också vara bra att plantera basilika mellan tomatplantorna. De blir da stora och starak.
PS Morotter tycker mycket om att vara nära tomater och vise versa.
KURT
Skulle detta utföras vid midnatt under fullmåne?
Laura
ha ha. låter lite mysko, men det där med basilika + tomater har jag hört. det som angiper tomatplantor gillar inte doften på basilika. plus att både plantorna gillar samma förhålanden. har jag hört... smile.gif

en annan liknande sak jag har hört om morrötter är att man skall plantera lök intill pga att morrotsflugor gillar inte doften... förra året hade jag purjolök bredvid mina morrötter och de klarade sig... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Laura @ 02-02-2010, 13:14) *
en annan liknande sak jag har hört om morrötter är att man skall plantera lök intill pga att morrotsflugor gillar inte doften... förra året hade jag purjolök bredvid mina morrötter och de klarade sig... smile.gif

Fast enligt Maj-Lis Pettersson som kontaktat det brittiska universitet där man tagit fram det faktum att lök skrämmer bort morotsfluga så måste man ha 5ggr så mycket lök som morötter för att få ett bra skydd, det står det sällan när man skriver att morot ska odlas med lök.

Angående tomat och basilika så har jag testat det, det blev lika mycket fjärilslarver då om inte mer eftersom de älskade basilikan också, basilikan växte uruselt och fjärilslarverna och åkersniglarna gjorde ganska snart att det inte var så mycket mer än pinnar. Tomaterna växte varke bättre eller sämre.

Nässlor skrämmer heller inte bort fjärilslarverna och de är de enda skadegörare jag någonsin fått på tomatplantorna under runt de 20 åren jag odlat tomat.
Laura
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-02-2010, 19:27) *
Fast enligt Maj-Lis Pettersson som kontaktat det brittiska universitet där man tagit fram det faktum att lök skrämmer bort morotsfluga så måste man ha 5ggr så mycket lök som morötter för att få ett bra skydd, det står det sällan när man skriver att morot ska odlas med lök.
Angående tomat och basilika så har jag testat det, det blev lika mycket fjärilslarver då om inte mer eftersom de älskade basilikan också, basilikan växte uruselt och fjärilslarverna och åkersniglarna gjorde ganska snart att det inte var så mycket mer än pinnar. Tomaterna växte varke bättre eller sämre.
Nässlor skrämmer heller inte bort fjärilslarverna och de är de enda skadegörare jag någonsin fått på tomatplantorna under runt de 20 åren jag odlat tomat.

Tack för informationen! thanks.gif Jäkligt bra att veta, då slipper man i alla fall planera om hela odlingen runt skröna! unsure.gif
Pote2illa
Lök och potatis trivs också bra ihop. Sätt en rad med lök och en rad med potatis omväxlande. Löken gör att ögonen på potatisen tåras och då slipper man besväret med att vattna. angel_not.gif
Peztis
Finns det inte något sådan om tagetes också? Att de är bra att planter vid .... för att ....?
Anja Danmark
CITAT (Pote2illa @ 03-02-2010, 08:57) *
Lök och potatis trivs också bra ihop. Sätt en rad med lök och en rad med potatis omväxlande. Löken gör att ögonen på potatisen tåras och då slipper man besväret med att vattna. angel_not.gif

Det lyder som en fantastisk ting - tak for rådet!!!!!!!! bravo.gif
ingrids
Tagetes sägs kunna hjälpa mot nematoder, har för mig att en av tagetsvildarterna är extra rik på "nematoddödare", men var jag läst detta är just nu helt bortblåst (en sådan dag idag).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon