Full version: Undrar ang Bonsai..
wave
Tänkte ställa en bonsai i hallen hur mycket lyse kräver den och vilken temperatur?
Åsa, mälardalen zon 2
Bonsai är ett sätt att odla inte en växtsort, ex. en gran och tall som är klippt i bonsaiform kan du inte ha inmhus överhuvudtaget. Möjligtvis kan du ha någon slags benjaminfikus som du formar till bonsai i hallen MEN du måste ha konstbelysning till den, benjaminfikusar brukar klara normal rumstemperatur.
robertgoulet
Beror så klart på hur din hall ser ut, men spontant tycker jag att det låter svårt. Har du fönster i hallen, eller är det en typisk mörk hall? Även de lättare typerna av bonsai brukar kräva rätt mycket ljus, och vill ofta stå lite svalare också (en del bör man rent av ha utomhus nästan året runt). Det finns riktigt snygga fuskbonsaier som ser verklighetstrogna ut - kan det vara ett alternativ?

Om du vill läsa på lite mer om bonsaier på egen hand kan jag rekommendera en titt på Svenska Bonsaisällskapets hemsida:
http://www.bonsaisallskapet.se/
Bassam
Hej

Bonsai betyder att format stora växt till korta men de behöver samma miljö som sina sort behöver.

H:Bassam
Orkidétjuven
Betyder inte bonsai rent översättsmässigt sett liten kruka? Det är så jag lärt mig.
Alekber Mestan
Det ska nog inte vara någon fara, du märker ju om den börjar tappa blad el får konstig färg.

wave
Är en liten hall utan fönster svalt men har monterat 3 lampor över den,kan man ta skott på en bonsai och hur hanterar man den isåfall dvs stå i vatten tills rötter växt ut eller sätta direkt?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du kan ta sticklingar och hur beror ju på vilken växt du tänkt odla i bonsaiform.
wave
Ska ta en bild på den jag köpte o lägga in här imorgon,har inget namn på den.
Bassam
Hej

Det kan man plantera bonsai i kruka , på grund att de har små rötter som beskärat första 2-3 år , för att dem ska anpassa små krona , så om du ska göra bonsai från sticklingar måste man beskära rötter när man känna att de är stora.

H:Bassam
wave
Vet nån vad denna bonsai heter?
4:an
Kan det vara en zelkovia...?
wave
Ser ut som en sådan,hur tar man stickling från en sån och hur gör man med den?
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag tycker det liknar Ulmus parvifolia (alm) konstigt nog för den är väl lövfällande den sorten? så den borde vara helt kal och stå i kall vintervila? eller har någon odlare drivit på dem lite tidigt? Ifall det är en Ulmus är det ingen lätt inomhusväxt eftersom den mera vill ha utomhusklimat.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-01-2010, 20:01) *
Och jag tycker det liknar Ulmus parvifolia (alm) konstigt nog för den är väl lövfällande den sorten? så den borde vara helt kal och stå i kall vintervila? eller har någon odlare drivit på dem lite tidigt? Ifall det är en Ulmus är det ingen lätt inomhusväxt eftersom den mera vill ha utomhusklimat.

en sådan är det, och den fäller bladen och vill ha det svalt på vintern ca 0c +10c. och sedan odlas ute under den frostfria perioden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon