Jag brukar skiva redan kokta rödbetor (lite olivolja) och sedan lägger jag över ost (ev lite rosmarin) och in i ugne. Set är i princip det enda jag gör med rödbetor. Kan ni några fler "recept"?
Om man odlar gul rödbetor, så blir de mera användbara. Den röda färgen ställer till med problem i många maträtter. Man kan ju råriva i sallader, koka och ungssteka precis som man använder potatis.
anki/ronninge
25-01-2010, 07:29
CITAT (guby @ 24-01-2010, 19:53)

Jag brukar skiva redan kokta rödbetor (lite olivolja) och sedan lägger jag över ost (ev lite rosmarin) och in i ugne. Set är i princip det enda jag gör med rödbetor. Kan ni några fler "recept"?
Rysk Rödbetssoppa Borsjtj med en turkisk naturell yougurt till, billig och god soppa..
Gräddkokta rödbetor med pepparrot
det ligger 5 rödbetor i mitt kylskåp så jag ska gräddkoka mina tror jag..
rekommenderar en bra sida www.matlubben.se.
Rödbetsbiffar är också gott:
Alt. 1:
5 dl rårivna rödbetor
3 dl råriven potatis
1 riven gul lök
1 dl sojamjöl (el. ströbröd)
2 tsk örtsalt
lite peppar
ev. lite vetemjöl om smeten blir för blöt
Alt. 2:
1 kg rödbetor utan blast, skalas och rivs fint
2 kokta rivna potatisar
1 riven gul lök
2 ägg
salt
svartpeppar
Kall sås av turkisk youghurt eller liknande som gärna blandas med fetaost, örter, kokt blomkål eller vad du tycker om för något. Potatis brukar vi ha till men en del äter bara biffar med matig, kall sås till.
smuleborg
08-02-2010, 19:05
Något som också är gott (som tillbehör)
Rödbetssallad med fetaost
Koka rödbetorna
Rör ihop en vinegrette (förslagsvis: Rapsolja av god kvalitet, vitvinsvinäger, lite salt) direkt i serveringsskålen
Tärna en bit fetaost
Skär ner de varma och skalade rödbetorna, lägg i skålen (så varma som möjligt), veva runt
Lägg i den tärnade fetaosten i skålen, veva runt
Kokta rödbetor med pepparrotssmör (gott till stekt fisk)
Kokta rödbetor med pepparrotssmör (rumsvarmt smör blandas med nyriven pepperrot) är ju också jättegott. Funkar jättebra som tillbehör till bl.a. stekt hokifilé.
Ugnsbakade rödbetor
Att ugnsbaka hela (råa) rödbetor (oskalade) i ugnen kan vara en hit. Smakar väldigt mycket annorlunda än om man kokar dem.
Cirkelbeta är en släkting. Vi odlade den för första gången förra säsongen. Väldigt lättodlad. Sötare än rödbetan, lite kul utseende (randig). Men - Rödbeta är godare!
netaave
09-02-2010, 23:32
Prova det här
Rödbetsmos
500 gr råa rödbetor
800 gr potatis av mjölig sort
2 msk smör
salt o peppar.
Koka rödbetor o potatis mjuka var för sig i saltat vatten.
Pressa dem ner i en kastrull där du rör presset slätt till mos med smöret, krydda med salt o peppar.
Rödbetspaj
100 gr kallt margarin
1 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
3 msk kallt vatten
2 gula lökar
150 gr späda morötter
150 gr färska rödbetor
1 ½ dl vatten
1 krm salt
2 tsk citronsaft
150 gr philadelphiaost el. Kesella
2 ägg
1 dl mjölk
1 dl lagrad riven ost
1 tsk salt och 1 krm grovmalen svartpeppar
gräddfil till servering
Blanda snabbt ihop degen, tryck ut den i en pajform och förgrädda i 200 gr i 15 min.
Skala och tärna lök, morot och rödbetor, sjud i vattnet, salt och citronsaft i 10 min. Låt det rinna av och lägg det i skalet.
Rör samman phild.ost, ägg, mjölk, ost och kryddor, bred massan över rotfrukterna och grädda i 200 gr i 30 min. Servera med gräddfil.
Rödbetstzatsiki
4 port.
4 kokta rödbetor
0,5 rödlök
100 g fetaost
2 dl matlagningsyoghurt
0,5 pressad lime
1-2 klyftor vitlök
salt, peppar
Koka rödbetorna. Gnid av skalet och riv dem fint. Låt kallna. Riv löken.
Mosa fetaosten. Blanda alla ingredienser och smaka av med vitlök, salt och peppar.
smuleborg
10-02-2010, 20:58
Moset ska jag pröva! Jag vet hur gott det kan bli med mos på ex. palsternacka och potatis. Kombinationen rödbeta och potatis känns intressant.
lorentz
11-02-2010, 08:19
Klassiker
Jag brukar koka, skala och skiva betorna Skivorna lägger jag på ett eldfast fat och skivar getost på.
Skjuts in i ugnen till osten har fått fin färg.
Ringla lite honung och strö över färsk timjan på anrättningen.
netaave
11-02-2010, 13:13
Gubbröra med rödbetor
1 brk matjessill
4 hårdkokta ägg
1 dl skivade inlagda rödbetor
1 rödlök
en litet knippe gräslök eller 1 msk torkad
1 dl gräddfi
1 dl turkisk youghurt
nymald svartpeppar
Grovhacka sill, ägg och rödbetor. Finhacka lök och gräslök. Rör ihop alla ingredienser och smaka av med salt och peppar.
elleave
11-02-2010, 22:40
skogstroll
12-02-2010, 09:24
färsk uppryckt och kokt rödbeta med smör och salt är nog det godaste (tycker jag). fast nån variant med chevre och honung kan jag också tänka mig
vitavargen
12-02-2010, 17:31
Säg nej till kokta rö´betor

De ska skalas och läggas i en glasugnsform med lock(utan vatten) och in i ugnen på 4-5 kvart. Sen när de svalnat kan de ställas i kylen, för på morronen därpå smakar de jätte goa till en vanlig ostmacka.
Det kallar jag för liv
Kokta rödbetor i saltat vatten med smör !enkelt men jättegott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.