annjill
Hej!

Jag skulle vilja variera gräsmattan med lite fler blommor eller något som inte är gräsgrönt.
Finns det alternativ att trampa på förutom tusenskönan?

Tack på förhand!

Anna J

Gunilla T
Styvmorsviolen sprider sig gärna ut i gräsmattan men du kan plantera en hel del lökväxter som krokus, pärlhyacinter och så förstås olika sorter av påskliljor och vilda prästkragar. Men, lökväxterna måste få vissna ner i lugn och ro vilket betyder att man inte kan klippa gräset där.

Prästkragar överlever nog klippning men blomningen uteblir förstås om man klipper ner dem.
Peztis
Det är ju fint med gullvivor när de blommar fast de är ju inte så mycket att trampa på, kanske.

Min röda revsuga sprider sig villigt i gräsmattan, annars. Det är rätt fint fast det var inte det jag hade tänkt mig när jag planterade växten. Men så är det ju med växter... Man vet aldrig vad de får för sig!
Olle A
Brunört (som inte är brun utan blå) är perfekt om du vill ha en färgklick som sprider sig i gräsmattan och tål att trampas och klippas.

Olle
LasseB
Brunört hu jag som gör allt (= manuell rensning) för att bli av med den
Jo den är lite snygg
Peztis
CITAT (LasseB @ 25-01-2010, 16:23) *
Brunört hu jag som gör allt (= manuell rensning) för att bli av med den
Jo den är lite snygg

Den är rätt söt!
Aqvakul
CITAT (Peztis @ 25-01-2010, 17:39) *
Den är rätt söt!

Absolut! tummenupp.gif
annjill
Åhh, tack för alla fina förslag. Jag ska nog försöka prova lite av alla, ju mer variation och färgrikedom, desto bättre.

Tusen tack!

Anna
smuleborg
Vitklöver. Och humlorna tackar för maten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon