lenamarita
Hej Finns det någon här som vet var jag kan få tag på Brudbröd (Filipendula vulgaris)?
Har läst att den är fin att blanda in bland andra perenner.
Och Blå honungsfacelian(Phacelia tanacetifolia) också bra att blanda i rabatten enl. tidningen.
Var kan jag få tag i dessa växter eller är det frön som man ska leta efter?
Jag vet inte var jag ska leta.
Tackar för alla svar jag kan få och hoppas att det finns någon här som vet råd till mig.
Hälsningar Lena i Skåne confused.gif
EKLO
Honungsfacelia är nog alltid blå (?), jag har använt den som gröngödsling och köpte den då på Runåbergs fröer eller på Impecta (minns inte vilken av dem) - båda på nätet.

mvh Eklo
Eva 33c
Det är ju två väldigt olika växter. Honungsphacelian är ettårig och blir ganska hög och "rejäl", älskas av humlor och bin. Jag har precis som EKLO använt den som gröngödslingsväxt i landet
Brudbrödet är en "vild" växt, som inte gör mycket väsen av sig. Diskreta blad och jättesöta vita blommor, rosa i knopp. Den kan nog lätt bli övervuxen om man har alltför levnadsglada grannar i rabatten. Den är perenn och kommer igen varje år. Det finns en dubbel variant av den, men jag har aldrig lyckats komma över en sån. Den varianten kan man inte fröså, men den vanliga går bra.
Phacelian finns hos Impecta. Men brudbrödet har de inte längre. Och inte har jag tagit frö från mina heller. Jelitto har den. Men deras minsta ordersumma är 25 E så ska du bara ha den så blir det svårt.
Red Top
Brudbröd finns hos Pratensis i Finland. Vad jag minns, så har de inte någon minsta ordersumma.

Annars är ju Brudslöja, 'Gypsophila paniculata', med sitt skira flor, fin i blandade rabatter. Den blir ju något högre än brudbrödet. Brudslöjan är flerårig.
lenamarita
Hej
Tack för era svar, jag ska försöka få tag i fröer där ni har angett att de kanske finns. Jag gillar om det är växter som bin och humlor också gillar. De ska också surra i trädgården, inte bara fjärilar.
Hälsningar Lena i Skåne tummenupp.gif
Helen i Piteå Zon 5
Får du inte tag i frön av Brudbröd kan du påminna mig till hösten så ska jag skicka till dig.... ifall nu mina har överlevt vintern smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon