Är det någon som har reda på fördelar och nackdelar med olika material på golvet i ett växthus?
Jag funderar på vilket som är bäst? Stenplattor eller om man kan lägga ett trä typ tät trall?
Hej
det finns olika förslag :
1 trä-trall det är lätt att öppna och odla i jord .
2 gråsten är lätt att rensa och spola på dom om vi vill fuktig i växthus.
3- sandbäddar det kan man odla tomater och gurkar direkt på dom.
4 betongplattor halva och grus halva.
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
25-01-2010, 07:57
Trä tror inte jag är bra, är det fuktigt brukar man få en hal yta = halkrisk. Mina föräldrar har trätrall på många ställebn i trädgården och på hösten när det är fuktigt ute blir det ofta snorhalt och i ett växthus blir det ju fuktigt.
Skruttis
25-01-2010, 09:41
Vi har trägolv i växthuset och det har jag aldrig upplevt som halt.
Spolar av golvet i växthuset ibland och inte ens då blir det halkigt.
Trägolvet utomhus på altanan t ex det kan bli slirigt vid viss väderlek. Vad som gör skillnaden vet jag inte.
Hur halkigt det är beror nog delvis på hur bra det torkar upp emellan. Om det ofta är fuktigt, eller hög luftfuktighet så börjar det växa alger och lavar och det behövs inte mycket för att det då skall bli mycket halkigt.
ingelsgarden1
25-01-2010, 18:33
Vi har trägolv i växthuset, men har aldrig upplevt att det blir halt. Golvet är tillverkat av tryckt 22x 95mm med 5 mm springor under har vi reglar 45x95 mm som ligger på grusbädd, så det är lätt att spola av.
Yvonne Holmgren
15-02-2010, 11:34
CITAT (ingelsgarden1 @ 25-01-2010, 18:33)

Vi har trägolv i växthuset, men har aldrig upplevt att det blir halt. Golvet är tillverkat av tryckt 22x 95mm med 5 mm springor under har vi reglar 45x95 mm som ligger på grusbädd, så det är lätt att spola av.
Jag har betongplattor på mitt växthusgolv. De är ca 10x22 cm och är lagda i ett färgmöster. Grå, svart och röd. Grymt snyggt!! I skarvarna är det sand och i kanterna runt om har jag singel. Vattnet försvinner snabbt och ingen risk för halka. Slitstarkt!!
theseraphim
15-02-2010, 11:49
CITAT (ketijo @ 24-01-2010, 22:14)

Är det någon som har reda på fördelar och nackdelar med olika material på golvet i ett växthus?
Jag funderar på vilket som är bäst? Stenplattor eller om man kan lägga ett trä typ tät trall?
Betong är nice, håller bra och är lätt att hålla rent.
Jag tycker att du skall läsa denna:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/file...ovrigt/p9_4.pdf. Den är väldigt intressant och lärorik, speciellt intressant om man skall anlägga växthus

Även om det är i mycket mindre skala.
CurlySue
15-02-2010, 19:05
jag la in terracotta färgade betongstenar som golv. enkelt att spola av, och perfekt så¨det är riktigt varmt ute, bara att spola kallt vatten på stenarna så sänks temperaturen effektivt.
Anja Danmark
15-02-2010, 22:06
Jeg har jordbede og betonfliser (plattor), og det er både flot og fungerer fint - se billedet herunder...
[attachment=47225:DSC_0069.JPG]
Åh Anja, det är såå snyggt! Sagt det förut, vet jag men det tål att upprepas!

Jordbäddarna, har du trä långt ned eller är det mur under?
Anja Danmark
16-02-2010, 07:19
CITAT (Peztis @ 15-02-2010, 22:41)

Åh Anja, det är såå snyggt! Sagt det förut, vet jag men det tål att upprepas!

Jordbäddarna, har du trä långt ned eller är det mur under?
Hej Peztis -
nej, trækanten går kun lige ned under flisekanten. Jeg har bassinfolie på indersiden af bedene og har løsnet jorden i ca. ½ m dybde, så planterne har lidt at gro i.
Og jeg kan næsten ikke vente, til jeg kan komme i gang igen!
mvh
Anja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.