Full version: kräsna fåglar
niggle
Hur kan det komma sig att småfåglarna ratar min mat? Jag bor i ett radhus (gavel) och mycket folk och cyklar passerar här. Jag har hängt ut både talgbollar och automat med korn i, men med få besökare.
Grannen har en automat inne i sin lummiga trädgård och där är fullt med fåglar.
Gör jag något fel?

undrar

Niggle
*Stintan*
Ja dom vill ju gärna ha lite buskar och träd som dom kan skydda sig i. Dom kanske blir störda av allt folket så dom inte får någon ro att picka i sig mat. Vad ger du för frö?
KURT
Byt ut kornet mot solrosfrön, komplettera ev talgbollarna med något ännu fetare, talg/kokosfett eller margarin.
Gunilla T
Fåglarna är nog inte kräsna, de är rädda om livet. Inte bara människor och trafik stör utan de måste skydda sig mot rovfåglar, framförallt sparvhöken som snabbt hittar småfåglarnas matplatser.

Korn har jag aldrig hört att någon ger till fåglar?...pröva med nötter, solrosfrön, hampfrön eller havre till markätande fåglar som gulsparv....men framförallt, sätt maten i ett träd eller buske eller nära intill något som de kan söka skydd hos så skall du se att det ordnar sig.
niggle
ja, korn var ju slarvigt uttryckt. Det är sådan fågelblandning som jag köpt på ICA, med alla möjliga frön i.
Jag får prova med att flytta dem. Lite synd, för jag ville ha dem utanför köksfönstret.

Tack för tipsen!

Hälsar,
niggle
Inga från Närke
Kan vara så att grannen har lite bättre frön och då är de där och inte hos dig, samtidigt som det är lugnare. Du har inte en gammal julgran som du kan trycka ner i snön eller liknande så kanske du inte behöver flytta matstället utan sätta den framför matbordet så den skyddar lite mot folket som cyklar förbi.
KURT
Om det är fågelfröblandning med en massa havre i så är de ganska värdelösa. Man bör främst satsa på de allra fetaste fröna - solrosfrön, hampfrön eller jordnötter.
dahla
Cashewnötter, hasselnötter, paranötter, pekannötter, pinjenötter, pistagenötter, sötmandel och valnötter funkar jättebra som fågelföda. Se bara till så nötterna inte är rostade eller saltade eller behandlade på något vis.
Meriona
Har du kvar din julgran? Tryck ner den i snön vid fågelbordet så ger det ett riktigt bra skydd mot rovfåglar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon