|
Frågade ju förra våren om plantering i denna vagn och fick en hel del förslag men eftersom sommaren inte blev alls som jag trodde den skulle bli pga sjukdom och tråkigheter i familjen så blev det då bara en provisorisk lösning som fick duga då. Har nu lite funderingar på om det går att sätta ett par Klematis i stora krukor i kärran så de kan välla ut tillsammans med en del andra blommor. Vill gärna att de har en lång blomningstid också Har sett att det ju står på en del Klematis att de klarar stora urnor. Undrar vilka sorter som i så fall vore bäst hur stora krukor de behöver och hur hanterar jag dem vintertid Tacksam för alla förslag
[attachment=46570:K_rra_25_vatten.JPG]
Så här såg kärran ut
[attachment=46571:Blomk_rra_30.JPG]
och här med den provisoriska lösning från förra sommaren
Någon som har några tips????????
 Königskind blir inte så stor, passar i kruka. Tidig Storblommig, grupp 2. Annars titta på www.hortogreen.com under klängväxter där såg jag flera små klematis igår som bara blir 1-1.5 m. Har köpt många klematis där och alltid varit nöjd. Själv föll jag pladask för viticellan Dark Eyes. Dom säljer också Königskind. En liten undran bara Eva vad gör du med krukorna på vintern ?
Åhhh den var ju urtjusig Var inne och kollade lite snabbt och fastnade även för en miss Bateman vit Kanske vore något att ha dessa båda i vagnen. Tillsammans med en del annat Det är ju just det där med övervintring jag funderar på när det står att de passar bra i urnor. Det bästa måste väl vara att gräva ner dem på hösten i en rabatt och låta dem övervintra där eller???????? Alternativet jag har är ju att ha dem i kruka inne i ett källarförråd 8 - 12 grader och extraljus men förmodar att de mår bäst i rabatten såvida de inte mår dåligt av att flyttas så både vår och höst
Gräv ner dom till hösten, låter bäst, annars kanske det blir för varmt. Åh så vad vackert du bor där vid havet ! Miss Bateman har du i mitt album/Klematis kolla där. Titta också på Piilu den blir inte så stor, mycket söt.
Finn Klematis
25-01-2010, 17:28
Hej!
Alla Ni som funderar på att ha olika klematis tillsammans. Se till att: Dom tillhör samma klippgrupp och att dom blir lika höga Bra tillsammans med Köningskind, den rödbetsröda Stasik.
Mvh. Finn
CITAT (Kajsa @ 25-01-2010, 16:55)  Gräv ner dom till hösten, låter bäst, annars kanske det blir för varmt. Åh så vad vackert du bor där vid havet ! Miss Bateman har du i mitt album/Klematis kolla där. Titta också på Piilu den blir inte så stor, mycket söt. Kajsa Kajsa vilket album jag blir alldeles tagen varför har jag missat detta i alla år nu vet jag var jag kommer att tillbringa massor med tid tusen tack för alla vackra bilder. Har fastnat direkt för Königskind ,Miss Bateman, Piilu och Niobe. Men alla är ju vackra att se på ska försöka lära mig lite mer om dem och dessutom måste jag ju försöka få ihop färger så det blir snyggt Finn Klematis Hur och var lär jag mig mer om vilka sorter som blir bäst ihop och hur stora krukor kräver de Ska nu ut och kolla på Stasik
Finn Klematis
25-01-2010, 19:19
CITAT (Eva St @ 25-01-2010, 17:50)  Kajsa Kajsa vilket album jag blir alldeles tagen varför har jag missat detta i alla år nu vet jag var jag kommer att tillbringa massor med tid tusen tack för alla vackra bilder. Har fastnat direkt för Königskind ,Miss Bateman, Piilu och Niobe. Men alla är ju vackra att se på ska försöka lära mig lite mer om dem och dessutom måste jag ju försöka få ihop färger så det blir snyggt Finn Klematis Hur och var lär jag mig mer om vilka sorter som blir bäst ihop och hur stora krukor kräver de Ska nu ut och kolla på Stasik Hej! Börja med att titta på min hemsida,därifrån kan Du länka vidare. finn.eldh.net Jag vet inte var vid vänerstranden Du bor, men om det inte är allt förlångt från Lidköping så kan Du ta kontakt. Jag tar hem en del klematis från F.M Westphal. Finn
Tack Finn nu har jag varit på rundvandring på din hemsida och åhhhh vad mycket matnyttigt du hade där Har också kollat på Stasik och vilken skönhet man blir ju alldeles överväldigad av alla underverk man ser Vill gärna ha både Stasik och en ljus skönhet i var sin kruka på vagnen har fastnat för Miss Bateman men vet inte om den är för stor för att krukodla. Finns säkert andra också att fastna för kan jag tro men den är väldigt fin tycker jag Funderar också lite på färgen på Stasik eftersom huset är rött men den ser ju ut att vara ganska djup röd så det är nog ingen fara Har också en ny spalje vid altanen i närheten av vagnen där jag väljer mellan Blåregn och Klematis eller både och. Där växer en Honungsros idag och den får nog vara kvar men det finns gott om plats bredvid den
Visst bor jag utmed Vänerstranden på sommaren du ser så rätt så Sommarstugan ligger lite nedanför Kinnekulle så det är inte speciellt långt till Lidköping därifrån
Finn Klematis
26-01-2010, 10:28
Hej!
LÄS-TÄNK!
Du har en vagn som är ca.40-50cm. hög. Du har en kruka som är ca.50cm. hög. Detta betyder att Du inte kan ha allt för höga växter och att Du inte kan ha topp- blommande växter. Växter som klippes ner på hösten underlättar vinterförvaringen. Miss Bateman är en utmärkt och vacker klematis,men det är en nästan ren patens blommar tidigt på flerårsved,sparsam blomning på årsved. Blir hög. Köningskind och Stasik håller jag som dom bästa viticella-lanuginosa hybriderna till kruka. Ett annat allternativ är, Icke klättrande klematis. Integrifolia eller divesisifolia. Dom kan Du ha hängande eller med stöd. Ett helt oprövat allternativ. Kajsa klippgrupp 1,en helt ny klematis från Balsgård. Den kommer att säljas till våren av Högaböke. Det är en klematis för marktäckning eller hängande. Bild på min hemsida. Jag har fått en planta för provodling. OBS: Inga problem med vinterförvaring med frostsäkra krukor och invändig isolering med frigolit eller liggunderlag. Då kan dom stå ute.
Finn.
Om du har en klematis som du vill kolla vilken klippgrupp den tillhör kan du också leta här Clematis on the web
Finn, menar du nya klematisen Kajsa, den skulle vara tidig och ny ? Den går väl inte hos mig med klematissteklar kan jag tro, Atragene eller ? Jo jag tror också Miss Bateman kan bli väl stor för kruka, det tog fyra år men sedan drog den på. Och bättre med sorter som klipps ner, lättare att hantera med krukor. Eva  Star River, en Integrifolia som jag blev sååå nöjd med förra sommaren, trots att den var ny fick den en massa rankor och blommor, ljuslila, lite randiga baksidor, den kunde välla ut över vagnen. Finns flera av dessa nya/Hortogreen. Klipps ner sen höst, grupp 3.
Finn Klematis
26-01-2010, 17:40
Hej!
Du har helt rätt. Jag menar den nya från Balsgård, och det är en atragene. Den angrips av klematisstekeln. Så till Star River eller som den egenligen heter Zostarri. Åter dessa handelsnamn. Sedan är den en diversifolia, dom flesta handelsträdgårdar och många odlare vet inte skillnaden på integrifolia och diversifolia. Integrifolia=helbladig klematis sektion med både arter och sorter. Diversifolia är hybrider där integrifolia är ena föräldrern, dom har blandade blad, både helblad och flikblad. Integrifolia blir ca 1 m. höga. Diversifolia blir upp till 2,5 m. höga. Jag planterade Zostarri förra året, det verkar att vara lovande sort.
Mvh. Finn
Oj vad mycket jag har att lära vad gäller Klematis ska ut och leta bland alla tips jag fått av er och Oj vad mycket ni kan ni är ju som levande uppslagsböcker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Om ni skulle satt Klematisi krukor i denna vagn vilka två skulle det blivit då???????????????
Skulle själv valt tuffa klematis som klarar lite kyla och som klipps ner sen höst, som blir kompakta och lagom stora, det finns många så det är inte enkelt. Har alltid varit zon fixerad, allt möjligt har frusit bort här under 30 år så.. jag skulle tänkt samma för krukor om dom skulle grävas ner på senhösten.  Medley, Diversifolia, klarar zon 6 enligt Cedergren ( har postorder ) där den är köpt. Haft den fyra år tror jag, blir ca 2 m. Flyttade en ros intill denna och fick med mig lite rötter och nu har jag två st Medley. Frisk och blommar hela sommaren. Klipps ner sen höst. Robust ! Finns fler bilder i mitt album.  Star River/Zostarri ( finns också Blue River och East River/Hortogreen eller Cedergren säljer dom ) klarar zon 5 enligt Cedergrens katalog. Ny men över all förväntan, vacker, tät, ca 2 m men kan tänka mig den kan bli mer också. Klipps ner sen höst. Annars skulle jag också velat mellan klematis Aljonushka och Arabella, kompakta och tuffa, klipps ner sen höst. Skulle planterat i djupa krukor med lecca kulor i botten och köpt 50-l säckar med U - jord eller Rosjord och slängt i ett par nävar benmjöl.
Finn Klematis
27-01-2010, 17:40
CITAT (Kajsa @ 27-01-2010, 15:43)  Skulle själv valt tuffa klematis som klarar lite kyla och som klipps ner sen höst, som blir kompakta och lagom stora, det finns många så det är inte enkelt. Har alltid varit zon fixerad, allt möjligt har frusit bort här under 30 år så.. jag skulle tänkt samma för krukor om dom skulle grävas ner på senhösten.  Medley, Diversifolia, klarar zon 6 enligt Cedergren ( har postorder ) där den är köpt. Haft den fyra år tror jag, blir ca 2 m. Flyttade en ros intill denna och fick med mig lite rötter och nu har jag två st Medley. Frisk och blommar hela sommaren. Klipps ner sen höst. Robust ! Finns fler bilder i mitt album.  Star River/Zostarri ( finns också Blue River och East River/Hortogreen eller Cedergren säljer dom ) klarar zon 5 enligt Cedergrens katalog. Ny men över all förväntan, vacker, tät, ca 2 m men kan tänka mig den kan bli mer också. Klipps ner sen höst. Annars skulle jag också velat mellan klematis Aljonushka och Arabella, kompakta och tuffa, klipps ner sen höst. Skulle planterat i djupa krukor med lecca kulor i botten och köpt 50-l säckar med U - jord eller Rosjord och slängt i ett par nävar benmjöl. +++++ Aljonushka En av dom bästa. Finn
Så här blev vagnen i år En blandning av Inkalilja, Afrikas Lilja vit, Klänglilja, Dalior mörk röd och vita, Krukrosor mörkröda, Doftliljor, Alunrot, Snöflinga, Femtunga,Änglapelargon, Tyvärr inga Klematis än men jag ska läsa på så får vi se vad det kan bli till nästa år Vad jag vet att jag inte ska ha nästa år så är det Änglapelargonerna de har varit fint gröna hela sommaren men blommat jättedåligt så där får jag försöka tänka ut något annat som blommar länge och mycket
[attachment=55140:Vagn45.jpg]
CITAT (Peztis @ 27-09-2010, 19:28)  Men åh så vackert!!! Tack vad kul att du tyckte det blev bra Tycker det är lite svårt att hitta rätt bland alla växter så att både höjd färg och blomningstid blir bra men man får ju testa olika varianter och se hur det blir
Jo men visst blev det underbart utan klematis också och nästa sommar kan du testa ett par klematis ( Jag har flyttat runt samtliga klematis bilder i mitt album så därför syns bara röda kryss i tråden )
Kajsa du kan lita på  att jag kommer att vandra runt i dina album i vinter och njuta och lära av allt du har att erbjuda men känner att jag kan alldeles för dåligt om Klematis men nu går vi ju en vinter till mötes så då var det väl katten om jag inte skulle kunna lära mig lite mer - bered dig på många dumma frågor från mig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|