Full version: Fröså amaryllis?
KRT
Lekte bi när mina amaryllisar blommade och en enda blomma har bildat vad som ser ut som en svulnad som jag antar innehåller frö. Men går det att fröså amaryllisar, och i så fall - hur gör man? Och hur lång tid tar det innan det blir en lök som kan blomma????
Alexander-VG-zon3
när kapseln har torkat in och öppnat sig så sår du fröna färska i såjord, placera sådden varmt och ljust. efter ett tag kommer strån upp som sedan kommer utvecklas till lökar.

första levnadsåren så övervintra dom inne som krukväxter, när dom börjar få en rejälare lök så kan dom behandlas som vuxna plantor.

de börjar blomma efter ca 3-10år.
Eva i Höga
Jag har själv pollinerat olika amaryllisar denna vinter. Hoppas nu att det lyckas. När frökapseln blir stor och spricker tar man hand om fröna, ganska många, och sår dem i små krukor. Plantera om efter hand och nästa år kan man sätta ut dem under sommaren. Det tar ca 4-5 år innan det blir blommor av lökarna.

Jaha, Flaxss han före och hans svar kan du nog lita på.
KRT
CITAT (flaxss @ 25-01-2010, 16:14) *
de börjar blomma efter ca 3-10år.

Hmmmm, och jag som är så otålig av mig - hur ska det gå laugh.gif
Eva i Höga
Den som väntar på nåt gott ...... rolleyes.gif
KRT
CITAT (Eva i Höga @ 25-01-2010, 16:18) *
Den som väntar på nåt gott ...... rolleyes.gif

Jo, jag får väl försöka tänka så, men.....................................
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva i Höga @ 25-01-2010, 16:15) *
Jaha, Flaxss han före och hans svar kan du nog lita på.

varför skulle man inte kunna lita på ditt svar ?

det är lätt hänt att man skriver samtidigt, jag tycker inte man ska lita på den enas mer, tycker mer att vi kompletterar. smiley_small_hug.gif

CITAT (KRT @ 25-01-2010, 16:20) *
Jo, jag får väl försöka tänka så, men.....................................

hur länge det tar tills dom blommar beror på skötsel och även sort. det kan ta kortare tid än ''enligt'' reglerna men också längre. jag tycker du ska så och testa.
Eva i Höga
flaxss, du vet väl sen tidigare att jag tycker du är så kunnig, för min del gissar jag mest och försöker komma ihåg vad jag hört av nån annan. Har inte så stor erfarenhet själv. Men jag tycker du är jätteduktig! smiley_small_hug.gif
blomkronan
Jag hade två amaryllisar i julas, först blomma en... den hann vissna innan den andra kom. Men jag sparade pollen från den första och pollinera den andra.
Men det konstiga är att den första har fått frökapsel, kan det bli något av den? någon sa ju att den måste pollineras för att ge frö... ja, vi får se... än står dom "gröna" det tar ju ett tag innan dom mognat wink.gif
Lilla hjärtat
Hej!

Precis vad jag letade efter. Min miniamaryllis har fått stora frökapslar bakom de vissnade blommorna. Vill jättegärna föröka. Undrar om det blir samma sorts amaryllis, eller någon annan. Med tanke på att min är en minivariant "Lovely Garden", så är det säkert en framexperimenterad sort.

Bild på kapslarna
I full blom

Solsken
//Linda
Peztis
Och idag har jag petat ned mina fröer i såjord. Visste inte hur jag skulle göra men jag täckte med ett tunnt lager med jord så får vi se.

Flaxss, du skrev att de ska sås färska. Hur länge är fröer färska? En dag, en vecka, en månad?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 31-01-2010, 12:55) *
Flaxss, du skrev att de ska sås färska. Hur länge är fröer färska? En dag, en vecka, en månad?

jag vet inte hur lång tid amaryllis frön håller sig, men du bör så dom så fort som möjligt efter att dom är klara. dock någon månad i rätt förvaring funkar nog.
Ålgryte
Hur länge kan jag vänta på amaryllisifröna? Ska jag pilla ut dem eller vänta tills de självmant ramlar? confused.gif

Kapseln har öppnat sig en aning mer nu än för en vecka sedan dä jag skrev det har inlägget i tråden Hur ser era amarylliisar ut
CITAT (Ålgryte @ 24-01-2010, 15:21) *
I november köpte jag två amaryllisar med vardera 2 knoppar. Den vita har blommat med sina 2 stänglar. Jag pollinerade den med frön från en röd snitt amaryllis och även från den röda "systern".

Den ser idag ledsen ut med sina hängande fröhus...

Läste att fröna är färdiga när kapseln öppnar sig. De är platta och brunsvarta och grobarheten försvinner snabbt ohmy.gif

Tack för tipset om pollinering tidigare i tråden ! thanks.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (Ålgryte @ 31-01-2010, 13:45) *
Hur länge kan jag vänta på amaryllisifröna? Ska jag pilla ut dem eller vänta tills de självmant ramlar? confused.gif

dina är redo att sås nu.
Eva i Höga
Wow, dina frökapslar ser ju helt perfekta ut! Grattis! Mina är rätt runda nu men fortfarande gröna och jag har även amaryllisar i blom nu också som jag håller på att pollinera. Tänk så roligt om man lyckas få nya amaryllisar av fröna! Och det tror jag att jag får, optimist som jag alltid är (tills allt dör för mig)!
Peztis
CITAT (Eva i Höga @ 31-01-2010, 15:11) *
... optimist som jag alltid är (tills allt dör för mig)!

Här är en till!
Eva i Höga
CITAT (Peztis @ 31-01-2010, 15:34) *
Här är en till!

Gott att ha vänner!
Lilla hjärtat
Oj, nu ser jag hur det ska se ut! Jag får nog vänta ett bra tag tills mina gulnar och öppnar sig på det där sättet. Vilken tur att jag fick se bilderna - annars hade jag nog pillat upp mina på tok för tidigt.

//Linda
Bassam
Hej

Ofta växter som kommer från din frö ser inte lika med sina föräldrar , så jag tycker att man köper färdiga frö från affären eller ökar växter från stickligar ,
:
Bassam
blomkronan
CITAT (Bassam @ 31-01-2010, 22:38) *
Hej

Ofta växter som kommer från din frö ser inte lika med sina föräldrar , så jag tycker att man köper färdiga frö från affären eller ökar växter från stickligar ,
:
Bassam

Det roliga med att sätta egna, pollinerade frön... är ju att det blir en annan färg yes.gif
Eva i Höga
Absolut - och om man lyckas få en egen liten blomma - det är en stor lycka! yahoo.gif
Peztis
Jag har idag fått mitt gratis-exemplar av Natur & Trädgård och där står det om frösådd av amaryllis! Det finns flera alternativ än att så direkt i jord:

Alt 1,
Fyll en burk till hälften med vatten, lägg förna så att de flyter på ytan, de får inte ligga omlott. Lägg på locket (som ska vara genomskinligt) till burken, skruva inte åt. Ställ i ljust fönster utan direkt solljus. Lufta om det blir för hög kondens. Efter ca 2 v kommer små rötter, ytterligare en vecka små blad. Planterar i plantjord när rötter och blad är ca 3 cm.
Alt 2,
Lägg fröer i kaffefilter och doppa i vatten, lägg i påse och förvara mörkt. Gror efter ca 3 v och planteras då.

Var försiktig om rötterna vid plantering/ kommande omplanteringar.

Nu ska jag prova att hälla vatten i ien burk! Det är ju så roligt att se när det utvecklas!
Eva i Höga
Vad tyckte du om Natur och trädgård? Visst är det en bra tidning?
Kul att du kommit så långt med dina amaryllisfrön. Det dröjer nog innan jag kan lägga mina i glasburk, kapseln är bara grön. Men det ska bli roligt att pröva och se om jag kan få några egna amaryllisar.
Peztis
Jag fick den idag så jag har endast läst den artikeln!

Måste nog försöka få en ev prenumeratin att försvinna in i den allmänna röran - min man börjar tröttna på mig och mina sådder och allt! smile.gif
Peztis
Nu har jag lagt en massa fröer i vattenbad - det lät roligast!

Jisses, vad gör jag med alla andra fröer som kom ur kapsel - och en till kommer väl att spricka snart!

Någon som är intresserad? Det är inga speciella amaryllisar jag har, en korsning mellan hippeastrum "Arctic White" och en vackert röd jag inte vet mer om än att det är hippeastrum.
blomkronan
CITAT (Peztis @ 05-02-2010, 17:45) *
Nu har jag lagt en massa fröer i vattenbad - det lät roligast!

Jisses, vad gör jag med alla andra fröer som kom ur kapsel - och en till kommer väl att spricka snart!

Någon som är intresserad? Det är inga speciella amaryllisar jag har, en korsning mellan hippeastrum "Arctic White" och en vackert röd jag inte vet mer om än att det är hippeastrum.

Min "kapsel" sprack i går.... o jädrans vad många "blad" det var i den... jag var bered på att det skulle bli mera som små "lökar" blush.gif

Det kan ju vara kul med olika sorter... vi kan väll byta med varandra? Jag har en kapsel från en annan oxå som jag väntar på, båda är röda.
Peztis
CITAT (blomkronan @ 10-02-2010, 08:47) *
Min "kapsel" sprack i går.... o jädrans vad många "blad" det var i den... jag var bered på att det skulle bli mera som små "lökar" blush.gif

Det kan ju vara kul med olika sorter... vi kan väll byta med varandra? Jag har en kapsel från en annan oxå som jag väntar på, båda är röda.

Jag har din adress så jag kan skicka dig idag! Min andra kapsel sprack i förrgår så de borde väl räknas som färska, tycker jag.
Peztis
Blomkronan, fick du mitt kuvert?

Kan ju berätta att jag idag så såg jag att det har börjat gro!! Tror det var 5-6 st som det har kommit groddar på, jätteskoj att se dem sticka ned under vattenytan!

Jag bytte vattnet idag, tänkte att det kan ju inte vara bra med stillastående gammalt vatten hur länge som helst.

Så det tog alltså 9 dagar för dem att gro!
Eva i Höga
Så roligt! Mina kapslar har inte spruckit ännu, jag väntar o väntar o väntar!
Peztis
Jamen visst är det skoj!!!

Nu väntar > 3år av väntan till bloming... biggrin.gif
Peztis
Jisses, kom på att mina amaryllisbebisar fortfarande står ute... Kanske borde ta in dem och sköta om dem lite bättre, de står nämligen fortfarande i brättet med såjord som jag stoppade ned de grodda fröna i.
Men de har fått lite nässelvatten så och då och de ser ut att må riktigt bra, trots allt!

Undrar vad i hela friden jag ska göra med mina ca 60 små plantor!!! Ochvar jag ska ställa dem....???
Tillhör tyvärr (?) dem som har svårt att kasta det som tagit sig...
Fjortizzen
CITAT (Bassam @ 31-01-2010, 23:38) *
Hej

:
Bassam

heheh odlas pajas typ. skulle vara så kul om man fick reda på hur man tar sticklingar från amaryliisar:D
Peztis
CITAT (Fjortizzen @ 18-09-2010, 22:58) *
heheh odlas pajas typ. skulle vara så kul om man fick reda på hur man tar sticklingar från amaryliisar:D

Be nice...
Det kan ju bildas sidolökar, det skulle väl kanske vara det i så fall.
Alexander-VG-zon3
ta in dom innan frosten kommer, ha dom inne som krukväxter.
kerstin z5-6
ALLT! eller det mesta går att så och det är såklart en helt annan sak att så egenpollinerat!
Fjortizzen
CITAT (Peztis @ 18-09-2010, 23:02) *
Be nice...
Det kan ju bildas sidolökar, det skulle väl kanske vara det i så fall.

AAJJm always nice honey! biggrin.gif
O glöm inte att allt kan hända i rymden håller jag på o säger määän glöm inte att rösta idag vare tänkt o säga biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon