Hej! läste precis att vissa nypon inte ska frysa innan de sås. Gäller det även new dawn? Jag tänkte också pröva att sätta vildrosnypon. Ska inte dessa frysa heller? Hur vet man att nyponen är mogna?
Tack på förhand!
Christer i Falköping
11-12-2003, 18:13
Alla nypon blir ju inte röda, så det är lite svårt att svara på din fråga. Men vildnypon blir klar-röda och lite mjuka i skalet när de är mogna. Vet inte hur det är med New dawn, men jag tror inte att de tar skada av att få köldbehandling. Du kan så de olika fröerna nu om du vill. Lägg dem på jordytan och ställ krukorna ute. Fåglar har ju en tendens till att äta dem, så täck gärna med plastfolie. De brukar gro snällt till våren och en bit in på sommaren. Det viktiga är inte att de fryser, men att de ligger i en temperatur under C.A +5c°.
Christer.
De vilda är ju anpassade för köldbehandling under vintern så de gror nog effektivare med det.
Ingrid på Västkusten
12-12-2003, 08:30
Todeloo,
Nyponen skall itne frysa om Du vill att de skall gro fort. Låter man dem frysa kan det ta upp till TVÅ årinnan fröna gror. Man kan ta in nypon och eftermogna dem inomhus så man undviker frosten. Detta är ju Naturens lilla fiffig asättså inte allt gror på en gång :-)
New Dawn är annars hemskt lätt att sticklignsföröka, t o m jag ahr lyckats!
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.