|
Har du gamla blomfrön som bara ligger i sina påsar och blir äldre och äldre...? Det har i alla fall jag - en hel del, faktiskt. Sedan föddes en idé i den här tråden Frökedja 3 och då tänkte jag att det kanske är fler som är intresserade av att rensa i sina frölådor? Jag tänkte mig så här: * De som är intresserade få anmäla sitt intresse här i tråden så får vi se hur många vi blir - om några * Det ska vara blomsterfröer * Det spelar ingen roll om de är gamla * Det spelar ingen roll om det ska stratifieras, förkultiveras eller direktsås - funkar det så funar det * Det är upp till mottagaren att bestämma när, var och hur de ska sås (i landet, krukor, rabatt...) * I varje portion bör det vara minst ½ tsk fröer * Man bör ha kvar påsarna så man vet vad som är i om någon undrar över något speciellt som förhoppningsvis kommer upp * Vi tar gärna foton och visar allteftersom det kanske gror och växer * Vi skickar ut kuverten så att alla har dem kring 1 april * Det finns alltså inga garantier  Har ni andra idéer, kom med förslag! Hoppas att vi blir ett gäng, en 10-15 stycken!
Kajsa i Arvika
25-01-2010, 20:25
Hihi.. ja hemma ligger det ju iaf en del och skramlar i botten av påsar som sagt var..  Jag hänger på.. spelar ingen roll hur många eller få vi blir..
Åh vad skoj Kajsa! Kanske blir det bara du och jag som sänder varandra fröer men det gör absolut inget! Lika spännande ändå.
Men självklart vore det skoj om fler hängde på!
ingrid fuxwall
25-01-2010, 21:09
Eftersom jag 123 olika sorters fröer som jag aldrig kommer att hinna med att så vill jag gärna vara med
Sara i zon 7
25-01-2010, 21:31
Jag vill också vara med!
Sara
Vad skoj! Välkomna i gänget med fröekorrar!
Jag kom på en sak som jag inte nämde här men som vi pratade om i förra tråden:
Det ska alltså inte vara en sort packad i en påse utan häll i alla dina gamla fröer och skaka om, häll upp minst ½ tsk frö i en påse och förslut. Det var det jag tyckte var så skoj!
Är ni andra med på det eller vill ni ändra något? Jag är flexibel!
Kajsa i Arvika
26-01-2010, 11:02
Nänä d ska blandas så att ingen har en aning om nåt.. för min del gärna både sommarblommor och perenner.. och det där med att spara påsarna ifall att blir ju inga problem för jag klarar ju inte av att kasta nåt iaf..
Så då är vi hittills följande som vill slå ihop våra påsar (så att säga  ) Kajsa i Arvika Ingrid Fuxwall Sara i zon 7 Peztis Vi avvaktar väl lite och ser om det är fler som är intresserade. Än är det ju inte dags att sprida ut dem i jorden.
Sara i zon 7
26-01-2010, 21:26
Hej! Backar ur, vill gärna veta vad jag sätter. Vet inte om jag har tid att forska senare, har alldeles för mycket fröer redan känns det som. Så för denna gång hoppar jag över Sara
OK, då stryker jag dig! Det var ju lite trist men så blir det ju ibland.
Reviderade listan är då: Kajsa i Arvika Ingrid Fuxwall Peztis
Rosmarin
27-01-2010, 10:26
Roligt initiativ Peztis!
Jag hänger gärna på!
Kanske du skulle sätta ett sista anmälningsdatum? Om fröerna ska vara framme 1 april så kunde vi väl säga sista anmälningsdag i mitten av mars någon gång?
Låter bra, Rosmarin!
Då säger vi att alla som vill hänga på får höra av sig i tråden fram till den 15 mars 2010.
Och välkommen i gänget!
Kajsa i Arvika Ingrid Fuxwall Peztis Rosmarin
hattstugan
27-01-2010, 20:44
HEJ! Jag hänger gärna på jag med!!!!
Sollan A
27-01-2010, 21:02
Låter kul men min v-ä-l-f-y-l-l-d-a låda med fröer glömdes i växthuset som just nu är bottenfruset... så fröerna är oåtkomliga...
CITAT (hattstugan @ 27-01-2010, 20:44)  HEJ! Jag hänger gärna på jag med!!!! Vad skoj! CITAT (Sollan A @ 27-01-2010, 21:02)  Låter kul men min v-ä-l-f-y-l-l-d-a låda med fröer glömdes i växthuset som just nu är bottenfruset... så fröerna är oåtkomliga...  Men hmmmm... kan det ha tinat till mitten av mars, tro, och sedan är ju då frågan om det finns NÅGOT frö som överlevt? För mig får du gärna vara med bara du kan hacka loss fröerna! Någon annan som har någon kommentar? Jag sätter upp ditt namn med ett frågetecken efter så får vi se, ok? Kajsa i Arvika Ingrid Fuxwall Peztis Rosmarin Hattstugan Sollan A (?)
Kajsa i Arvika
28-01-2010, 13:23
Inga kommentarer...  För min del går det bra med fröer som varit bottenfrusna..
Sollan A
28-01-2010, 19:23
CITAT (Kajsa i Arvika @ 28-01-2010, 13:23)  Inga kommentarer...  För min del går det bra med fröer som varit bottenfrusna.. Stratifiering....  Lämna ?-tecknet så länge, med ta gärna upp tråden när det närmar sig, jag är så förskräckligt glömsk...
Är också glömsk... Har skrivit in en notering om detta så vi blir påminda!
Och frågetecknet är borttaget nu.
Kajsa i Arvika Ingrid Fuxwall Peztis Rosmarin Hattstugan Sollan A
DykUnderYtan
07-02-2010, 15:07
Är jag för sent ute?? Det här låter ju hur kul som helst. Vi har massor med utrymme så jag testar gärna!
Hej och välkommen till det ultimata busargänget!
Så då är vi (ännu så länge) dessa som är med: Kajsa i Arvika Ingrid Fuxwall Peztis Rosmarin Hattstugan Sollan A DykUnderYtan
hattstugan
16-02-2010, 20:05
Puffar upp den här tråden ifall nån mer är intresserad av att vara med
Frideborg
18-02-2010, 23:13
Hej! Vilken trevlig idé! Jag hakar gärna på. mvh Frideborg
CITAT (Frideborg @ 18-02-2010, 23:13)  Hej! Vilken trevlig idé! Jag hakar gärna på. mvh Frideborg Vad kul!!! Då ser listan ut så här (ännu så länge...): 1, Kajsa i Arvika 2, Ingrid Fuxwall 3, Peztis 4, Rosmarin 5, Hattstugan 6, Sollan A 7, DykUnderYtan 8, Frideborg
Jamen självklart, abbbe! Välkommen! 1, Kajsa i Arvika 2, Ingrid Fuxwall 3, Peztis 4, Rosmarin 5, Hattstugan 6, Sollan A 7, DykUnderYtan 8, Frideborg 9, Abbbe Sollan A, hur går det? Stratifieras fröna fortfarande?
hattstugan
24-02-2010, 11:42
Puffar upp igen!! Det är ju snart MARS!!! Och det blir en vår i år oxå
Puffar denna tråd lite för det är ju inte så lång tid kvar nu! Den 15 mars är sista anmälningsdagen och den 1 april ska fröna vara framme varför de bör sändas i slutet av mars. Just ja, ni som har anmält er kan ju PM:a mig era adresser så att jag kan börja fixa med adresslistan som jag sedan sänder er. det kan ju vara lämpligt att veta vart man ska sända fröna, menar jag!
Rosmarin
04-03-2010, 19:02
Har PMat.
hattstugan
04-03-2010, 19:49
Har PM:ar adressen nu!!!
Rosmarin
09-03-2010, 09:26
Puttar upp!
Bra, Rosmarin, för jag har inte fått adress från alla!
Jag har inte fått adress ifrån två trots två påstötningar. Så hur gör vi nu? Ger det lite mer tid eller ska jag skicka ut adresslistan till de som jag har fått adress av?
Det känns ju som att det ännu finns tid men... intresset kanske har svalnat? Och ja, de har varit inloggade vad jag kan se.
Vad tycker ni?
Kajsa i Arvika
14-03-2010, 11:11
Har du pm:at och frågat? har de fortfarande inte svarat tycker jag att vi kör på med de som skickat sina adresser..
Har PM:at tre gånger och har fått en adress till nu, en kvar alltså...
Då kör vi, jag PM:ar listan snart.
Då har väl alla fått adresslistan? Säg till annars... Jag har suttit nu på em och fixat med mina små fröpåsar och det bidde en del fröer i varje liten påse, mer än en tsk i varje och då gjorde jag ändå några extra ifall någon mer plötsligen skulle vilja vara med! Hur ska vi göra nu då...? Jag menar när sådderna sätter igång att växa så det knakar!  Ska vi skapa en tråd för varje fröavsändare så som vi gör med Busfröer? Eller ska vi bara fylla på med foton och framsteg här i denna tråd? Eller ska vi skapa en ny tråd för De Eventuella Busfröernas Framsteg där vi visar hur vi har sått dem och hur det fortskrider? Jag röstar nog för det sista alternativet.
hattstugan
14-03-2010, 17:45
Jodå adresslistan har anlänt! Instämmer med förslaget om en ny tråd!!
Men jag har ingen möjlighet att lägga upp bilder tyvärr!!! Äger ingen kamera!!
Nämen... då får du använda din skriftliga teknik och beskriva blomsterprakten när den kommer!
Där ser man vad man är dum ändå, man inbillar sig att allla idag äger i alla EN digitalkamera om så i mobilen.
Dagens aha-upplevelse!
hattstugan
14-03-2010, 19:21
Mmm så är det ! Har ju i mobilen men vet inte hur det funkar att få över det i datorn
hattstugan
17-03-2010, 10:27
Nu har jag packat fröerna och postar dom idag!!!
Rosmarin
17-03-2010, 11:31
CITAT (Peztis @ 14-03-2010, 16:17)  .... Hur ska vi göra nu då...? Jag menar när sådderna sätter igång att växa så det knakar! Ska vi skapa en tråd för varje fröavsändare så som vi gör med Busfröer? Eller ska vi bara fylla på med foton och framsteg här i denna tråd? Eller ska vi skapa en ny tråd för De Eventuella Busfröernas Framsteg där vi visar hur vi har sått dem och hur det fortskrider? Jag röstar nog för det sista alternativet. Jag tycker att en ny tråd räcker. Jag har även föreslagit Peztis att vi ska kalla den här "leken" något annat än " eventuella busfrön" eftersom konceptet "busfrön" redan existerar på Odla. Kan skapa förvirring och bli rörigt.
CITAT (Rosmarin @ 17-03-2010, 11:31)  Jag tycker att en ny tråd räcker. Jag har även föreslagit Peztis att vi ska kalla den här "leken" något annat än " eventuella busfrön" eftersom konceptet "busfrön" redan existerar på Odla. Kan skapa förvirring och bli rörigt. Och jag håller med Rosmarin. Jag vet att jag kom med några asndra namnförslag men dem minns jag inte  Jo, en var Skåprensning 2010 eller något sådant. På mina påsar får ni stå ut med att det står Ev Busfröer för jag hade redan gjort dem och jag har ingen lust att göra om dem... Ska väl också ta och stoppa dem på lådan så att ni har dem snart. Så, vad ska vi kalla detta för?
Kajsa i Arvika
18-03-2010, 09:34
Skåprensning blir bra tycker jag för det är precis vad det handlar om i mitt fall... *S*
Rosmarin
18-03-2010, 09:50
"Skåprensning 2010"  för som du säger Kajsa så är det ju precis vad det är. Bra förslag Peztis!
Ibland så får man till det!  OK, då kallar vi det fr o m nu för SKÅPRENSNING 2010!
Sollan A
18-03-2010, 18:01
Oj, nu har jag fått två kuvert med fröer. Undrar nu om jag ska PM:a de som har skickat vad jag tror att det är, innan jag sår? Eller hur gör vi? Eftersom jag har så förskräckligt trångt och två små buskatter tänkte jag fråga om man ev kunde dela upp busfröna i sådant som måste försås och sådant man kan så utomhus... Ska fixa ihop mina fröer ihelgen och posta dem, men jag försöker dela upp dem på detta sätt om det är OK.
Sollan A
18-03-2010, 19:14
Äh, det gick åt pepparn med mina föresatser... Har nu packat busfröer i en salig blandning...
CITAT (Sollan A @ 18-03-2010, 19:14)  Äh, det gick åt pepparn med mina föresatser... Har nu packat busfröer i en salig blandning...  Jamen då gick det precis så som det ska vara! Kanske det kommer växa peppar....
Nu har jag startat den nya tråden eftersom vi har börjat sända fröpåsarna till varandra! Här är tråden om SKÅPRENSNING 2010
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|