Full version: Tujahäck
Jonna Åberg
Inte längre aktuell fil
Gunilla T
Grattis till en vacker häck! Tujorna vaknar när det är dags, du behöver inte göra något alls.

Jag grundgödslar alla växter varje vår och eftersom jag valt att odla ekologiskt så använder jag endast organiskt material såsom stallgödsel - på sikt får man en väldigt fin och fuktighetshållande jord med hög mullhalt. Ingen kvävegödsel efter midsommar...

Den kritiska tiden för tujorna är när vårsolen börjar bränna och tjälen är kvar i jorden. Då kan tjältorka uppstå, dvs solen värmer plantan som då vill börja suga upp vatten vilket inte går om tjälen ligger kvar, följden kan bli torkskador.

Jag skyddar mina städsegröna växter med skuggväv på vårvintern tills tjälen släppt.
katah
Vi bor zon 2-3 har haft nu en lång tujahäck på rak söderläge mot gatan och har aldrig haft något beskymmer med vårsolen , under 5-6 år vad det nu är .
Du har väl kvitton kvar från firman, om någon växt skulle inte klara sig det första året har du rätt att byta dom till nya, så var det i alla fall för oss.
Våra var ca. 1 meter höga när vi köpte dom, och vi bytte ut kanske 10 plantor av 60-70 .
Dom var helt bruna , men efter bytet har alla klarat sig fint och häcken växer så att det knakar.

var brutal med klippningen redan från början, tujan tål nästan vad som hälst , och kommer fint igen.
klipp höjden först när det önskade höjden är nått.
Jonna Åberg
Tack så jättemycket för era svar! Eftersom jag också är en förespråkare av ekologisk odling hoppades jag att det skulle räcka med stallgödsel och Gunilla din häck vittnar ju om att det inte innehåller något som kan skada den. Så nu kör jag också på det : ) Jag kommer att försöka vattna (använder droppslang) förhållandevis tidigt för jag vet att tujor är känsliga på senvintern. Nu håller vi tummarna för en lång och skön vår!

Ha det gott/
Jonna
Bassam
Hej

Det är viktigt för Tuja att ge dom bra vatten skydda dom från vårsol och ger dom naturliga gödsel eller komposten under våren.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon