joergen
skulle vilja bygga någon form av kompostbehållare på tomten
men av vad jag har hört så dras möss/råttor till komposten
vilket med 100 % sannolikhet skulle få min fru att hastigt avlida!!

Finns det någon smart kompostkonstruktion som håller mössen borta?
Piccante
Finns ju behållare i metall av olika slag som de roterande komposttrummorna på ben (glömt vad de heter).
KRT
Det beror väl på VAD du vill lägga i komposten. För att man ska få kompostera matrester måste man ha mus/rått-säkra komposter (ja det finns sådana), men är det bara trädgårdsavfall så tvivlar jag på att det dras speciellt många möss/råttor till den komposten.....
Vi har tre komposter på tomten, och aldrig att jag sett en endaste liten mus eller råtta runt dem, än iaf flirting.gif
Peztis
Det beror säkert också på hur stor sannolikheten är att det finns möss och råttor i närheten...
Jag bor ju på landet och här har både möss och råttor hittat till min Stiga Kitchen samt till en annan hushållskompost som gör reklam för att vara skadesjursfri. Pyttsan!

Jag förstår din fru! Jag slängde igen locket fort som f-n när jag såg två par ögon stirra tillbaka med uttrycket ungefär "Vad VILL du? Vi äter!". De två RÅTTORNA hade gnagt sig igen om bottenplattan. Jag gnällde hos leverantören som skickade mig en ny kostnadsfritt, jag grävde om hela sörjan och la hönsnät i botten (vikt ett antal gånger så det blev rätt tätt) och jag har inte sett några fler råttor eller möss där.
I min Kitchen har de också tagit sig in underifrån samt även ovanifrån. Jag satte därför ut råttfällor i omgångar och nu var det faktiskt länge sedan jag såg några.
Sollan A
Hej
Vi har över 10år haft en grön kompost inhandlad på OBS för hushållsavfallet och har aldrig sett en enda mus eller råtta. I den vanlia trädgårdskomposten är det också fritt från små gnagare.
Åsa, mälardalen zon 2
Haft grön kompost i runt 10år, råtta har jag sett en gång och en mus har jag sett en gång men det var mitt i smällkall vinter så jag antar att de mest värmde sig, slänger man inte animaliska rester, bröd och liknande utan mera sånt som grönsaksrens och kaffesump + rör om och liknande så brukar inte komposten locka så mycket.
ingrid fuxwall
Mösen härjar inne i vårt gamla hus men komposterna verkar vara musfria.

Aqvakul
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-01-2010, 21:27) *
Mösen härjar inne i vårt gamla hus men komposterna verkar vara musfria.

samma sak i vår sommarstuga... giggle.gif
Nauti
Du får ha komposten inomhus, på det viset kan ju komposteringen ske effektivt året runt och så slipper du problemet med råttor tongue.gif
Peztis
CITAT (Nauti @ 26-01-2010, 21:29) *
Du får ha komposten inomhus, på det viset kan ju komposteringen ske effektivt året runt och så slipper du problemet med råttor tongue.gif

Nice... Släng inte i räkskal och fiskrens då! sick.gif
Ezereht
Sådana där maskkomposter kan man ha inomhus, det vill jag prova men inte min man wink.gif

Vi har utomhuskomposter för trädgårdsavfall. Det går bra, men nån hade slängt (rå) potatis i en, då kom råttorna... tongue.gif Så man får ibland vara lite försiktg.
Vi är en BRF och det var inte till vårat hus potatisen var, utan nått hus bort. Här har vi inga möss längre för grannen har KATT. En himla bra musjägare. Bra också att grannen har katten för jag är vansinnigt allergisk mot katter wink.gif

Enda nackdelen är att jag inte kan mata småfåglar. Katten gör ingen diskrimiering för ett sött yttre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon