jessicajournali
Hej
Jag och min man funderar på att bygga ett växthus till balkongen. Är det någon som vet om det finns några bra byggsatser man kan använda och även lite bra litteratur.

Vi undrar också vilka matväxter som funkar bra i kalla sverige och hur länge man brukar kunna odla på hösten.

tack och kram.
Åsa, mälardalen zon 2
Oavsett vad du bygger får det inte vara för litet själv har jag svårigheter med växthus på 6,5kvm eftersom det lätt blir för varmt och ännu mindre växthus blir ännu värre att odla i eftersom det inte får bli så mycket varmare än +30C då slutar ex. tomater bilda frukter och dylikt. Så på en balkong hade jag försökt bygga en stomme som man kan trä över växthusplast över på våren och hösten för att förlänga säsongen och ha helt öppet på sommaren.
Peztis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-01-2010, 21:26) *
... som man kan trä över växthusplast över på våren och hösten för att förlänga säsongen och ha helt öppet på sommaren.

Eller så gör man ett självbygge med fönster som man hakar av.
Allt beror ju på hur stor balkong man har och hur mycket pengar man vill lägga.

Växthus är bra för de växter som inte riktigt klarar av vår korta och ofta kalla sommar. Har man känsliga medelhavsväxter eller andra exotiska växter är växthuset bra men ofta kan man odla vanliga växter utan växthushjälp. Och sedan så förlänger ett växthus säsongen så att man kan starta tidigare och avsluta senare.
Det beror ju på vad man har tänkt sig...

Tomater finns det många sorter som klarar av vårt klimat och det finns ju sorter som inte blir så vansinningt stora att de får plats på en balkong.
BigDaddy
Så som jag som tänkt bygga ett växthus, på balkongen där främre delen blir ett större fönster med svängdörr, bör ha dörren öppen de varmaste månaderna i sommar?
Peztis
Det bästa är om du kan sätta in automatiska fönsteröppnare (funkar väl att sätta på dörren också) för på kvällen behöver du nog stänga och glömmer du sedan en solig morgon att öppna så är det VÄLDIGT ledsamt när du kommer hem igen.
BigDaddy
CITAT (Peztis @ 12-02-2010, 10:08) *
Det bästa är om du kan sätta in automatiska fönsteröppnare (funkar väl att sätta på dörren också) för på kvällen behöver du nog stänga och glömmer du sedan en solig morgon att öppna så är det VÄLDIGT ledsamt när du kommer hem igen.

Ok tack. Ngt att fundera på även om jag inte tror jag orkar dona till ngt sådant. smile.gif
Jag får nog försöka att komma ihåg. Orkar inte göra ngt jätteavancerat.
Tack för rådet ändå!
Peztis
Men så avancerat behöver det inte bli. Sätt den på dörren (som i så fall endast ska kunna puttas upp, inte stängbart med handtag som ska tryckas ned) i stället så öppnas den. Kostar någon hundralapp eller så.
BigDaddy
CITAT (Peztis @ 12-02-2010, 22:53) *
Men så avancerat behöver det inte bli. Sätt den på dörren (som i så fall endast ska kunna puttas upp, inte stängbart med handtag som ska tryckas ned) i stället så öppnas den. Kostar någon hundralapp eller så.

Hehe. Ok. Tack
Jag ska kolla efter det. smile.gif
Kan nog vara bra att ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon