Lilla snigel
Nyss skar jag upp ett äpple till min dotter men fick se att det är vitt ludd i kärnhuset och inga kärnor.
Är det mögel eller vad kan det vara? Ska jag slänga hela äpplet eller går det att äta?
Peztis
Vet inte vad det är men jag hade i alla fall smakat på äpplet och luktat. Om det är ok så hade jag gett det till min son i alla fall.
Anemone nebulosa
Hej!

Jag minns att jag en gång upptäckte mögel inne i kärnhuset på ett Ingrid Marie-äpple som jag köpt (ekologiskt odlat i Sverige) men själva äppelköttet påverkades inte, det smakade jättegott. Och sjuk blev jag heller inte av att ha ätit det.

Jag vet inte heller vad det beror på, men hm, om man gissar lite, så kanske kan det vara att det via ena änden längst ned kommit in fukt i kärnhuset (som ju är ett litet hålrum) medan äpplet lagrats, och så har det råkat bildas mögel? Njae... vet inte riktigt. Denna gåta kanske kan lösas en annan gång.

Som den andre sade i svaret till dig: smakar äpplet gott så är det nog aldrig någon fara!
Bassam
Hej

Det är bra om man kasta mögel äpple .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon