fiffigafrun
Har varit på en veckas semester i Egypten. Där hittade jag några jättefröbaljor (ca 30-50 cm långa o 5-7 cm breda) som jag norpade med mig en hem. Växten var ett skirt och vackert träd med "rönnliknande" blad mkt lik Mimosa pudica sensitiva. Bladen drog också ihop sig när man tog i dem. Glömde tyvärr att fota trädet/bladen men jag fotade däremot en blomma från vad jag tror var samma sort på ett annat ställe. Trädet växte i många trädgårdar där i alla fall...

Bild på blomman

Är det någon som kan tipsa mig om vad detta kan vara för något så är jag jättetacksam!

/hälsn Karin (Fiffiga Frun) som inte varit här på länge p g a tidsbrist
zaaritha
Ja, det ser ut som tamarind--fast de jag sett, har haft gula blommor.
M-B
lurvig
Hej!

Ser ut som blomman jag norpade likadana frön från... Den heter silkesträd! kunde inte hålla mig och har planterat redan... 8 av 10 frön har kommit upp, så till våren blir det "riktig" plantering! samma med "vanlig" mimosa, kom jättelätt!! mycket sol bara!

Lurvig
Annelie-J
När jag var över i usa så såg jag ett träd med samma bladverk och dom plymiga blommorna (ser ut som penselborst) och undrar nu om et tsådant träd går att ha i trädgården här i zon 2 .

MVH Annelie...
wolkenkrabber
Det är ett Sillkesträd, Albizia julibrissin. dem är en plåga i usa pga att de sprider sig, men trevlig är dem att odla pga sin tillväxthastighet, bordeu nere i de mildaste delarna av sverige kan du tom testa att plantera ut det, tror finns ett som har stått utomhus i göraborg i flera år, sen en liten varning, när du planterarom den kommer det stinka vitlök, rötterna luktar förfärligt vid beröring
Annelie-J
Tack för svaret.
Ja, det stämmer att den växer och kan sprida sig rikligt men det är ett väldigt vackert träd och som jag kan minnas så doftar iallafall blommorna ljuvligt.

Blommorna på trädet var något mer ljusrosa och var mer vitt i mitten. Jag skulle gärna planetera detta träd, har en skogstomt på 1800 kvm som jag håller på att forma.

När det gäller spridningen så har jag redan "blivit" med en Robina som jag ska plantera ner idag efter att ha vuxit till sig över sommaren från ett rotskott, och detta träd kommer jag nog att få hålla efter tongue.gif MVH Annelie
Alexander-VG-zon3
Sensitive Plant heter inte det så på engelska eller är det den vanliga mimosa som man köper som frö unsure.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon