Full version: Olika jordblandning
rosita
Vad förbättrar jag vanlig, någorlunda bra jord på påse med till
    fikon
    citron
    pelargon
    fuchsia
    passionsfrukt
    bougainvillea
    gurka
    melon
    tomat
    paprika
Alexander-VG-zon3
fikon - en planteringsjord ev blanda upp extra med leca/kalk.
citron - en rhododendronjord som du ev blandar upp med leca, kompost, grus.
pelargon - planteringsjord och ev lite extra leca/långtidsnäring.
fuchsia - samma som ovan.
passionsfrukt - samma som citrus.
rosita
Flaxss; ska det vara småleca eller den större?
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 26-01-2010, 18:45) *
Flaxss; ska det vara småleca eller den större?

det kvittar, den mindre kanske är lättare att hantera.
rosita
Precis vad jag tänkte, men jag hittar bara stor leca. Det är väl bara att fortsätta leta...

thanks.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 26-01-2010, 19:14) *
Precis vad jag tänkte, men jag hittar bara stor leca. Det är väl bara att fortsätta leta...

thanks.gif

jag hittar också bara de stora och anväder de. en del köpejord innehåller ju småleca sen innan.
octachoron
CITAT (rosita @ 26-01-2010, 19:14) *
men jag hittar bara stor leca. Det är väl bara att fortsätta leta...

Jag letade efter små lecakulor i somras. De finns i sortimentet hos någon av de stora grossisterna men den enda trädgårdsbutik som hade beställt den fick inte in den:-(
Till slut hittade jag små lecakulor i lösvikt på en handelsträdgård. Innan dess fick jag använda perlit istället.
blomkronan
Jag har köpt mina små lecakulor på plantagen.
smuleborg
Små leca säljer bl.a. Weibulls på Sveavägen. Vanlig leca kan - om det kniper - bearbetas naughty.gif för att bli små.

Gruset, flaxss? Vilken storlek?
rosita
Blomkronan; tack för tipset, jag ska till Plantagen och handla jord om någon vecka, då ska jag köpa småleka där!

Alexander-VG-zon3
CITAT (smuleborg @ 27-01-2010, 00:45) *
Gruset, flaxss? Vilken storlek?

samma storlek som på lecan.
Lotta22
Till mina fuchsior och mycket annat brukar jag blanda u-jord med grus från sandboxar som står vid vägen innehållande grus som man "sandar" med. Alltså ganska grovt grus. Funkar superbra. Sen täcker jag utekrukor med 5 cm färska hackade brännässlor eller blandade färska örter/gräsklipp. Fuchsiorna blir gigantiska...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon