Full version: flytt till Norrland
katah
Vi bor nu i syd-Sverige zon 2-3 .

MEN vi har börjat fundera att flytta till Norrland, förhoppningsvis zon 5 vid kusten.
Jag är inbiten odlare sedan många år , driver perenner, buskar, sommarblommor , grönsaker i växthuset och odlar villatomten full.

Nu undrar jag några saker :
Vad ska man tänka i Norrlands förhållandena ?
Tomten, vid söderlutning ? kalla vindar från höjden på våren ?
" säker " frostfri odlingsperiod ?
Vilka grönsaker går INTE att odla, eller fungerar allt med växthus ?

Tips och länkar om olika Norrlandsodlar-internetsidor , tack gärna !

Alba
Jag vill rekommendera Helens sida. Hon odlar i zon 5.
Hon är ju även aktiv här på Odla så det är extra roligt. Vi är många som har Helen att tacka för mycket.

Helens trädgård
Monica WJ
Har själv flyttat från Stockholm till kusten i Hälsingland, 17 år sedan men ändå. Det är mycket man får tänka om i trädgården. Och för dig blir det säkert ännu större skillnad. Framför allt behövs fler sorter förodlas om de ska hinna blomma under sommaren, om man vill kunna ha samma blommor som man haft förut.
Växthus hjälper ju givetvis en hel del. Byggde ett i somras.
Och till hösten behöver man vintertäcka fler växter, tex löjtanthjärta, för att vara säker på ett de kommer tillbaka efter vintern.
Men jag ångrar inte en sekund av flytten, mindre stress, man planerar sin tid på ett annat sätt = mer tid i trädgården tummenupp.gif
Lycka till!
Helen i Piteå Zon 5
Välkommen till Norrland katah! yes.gif Råd har du redan fått av Monica och fler får du då du har flyttat hit och vet mer säkert var du hamnar. yes.gif

CITAT (Alba @ 26-01-2010, 21:08) *
Jag vill rekommendera Helens sida. Hon odlar i zon 5.
Hon är ju även aktiv här på Odla så det är extra roligt. Vi är många som har Helen att tacka för mycket.

Helens trädgård

Så glad jag blir wub.gif
Bassam
Hej
Du skulle inte tänker mycket , om du skulle bygga växthus , men det finns många Perenner och häckar som kan leva där bra , bara du kan fråga plantskola där och grannar. Obs Min är föslag till dig att tänka på väldränerad och djup jord för att skydda växter från frost.
H:Bassam
Överbölingen
Väldränerat är det allra viktigaste. Men då behöver du vattna mycket. Under juni och delar av juli är det ofta tropisk värme. Lerjorden i Böle är faktiskt inte fel trots dålig dränering. Det som räddar det mesta är två saker.
1 Lång period med ljus
2 Snötäcke som skyddar under vintern

Det positiva är att du får lång viloperiod för visionära tankar och planering. Och blir det trist så finns det sjöar som kan fiskas. Skogar att jaga i.

En liten nackdel. Man måste jobba som en bäver den tiden det går att jobba. Men sedan får man vila.
katah
intressant läsning ! Tack alla!
Jag har bott förut i Norrland en kort period ( 3 år ) men då odlade jag inte .
Planterade bara lite penséer och några vinbärsbuskar.
Jag kommer fortfarande ihåg att jag fick äta där mina " barndomens jodgubbar"
Så goda bär finns ingenstans.

Vi har inte bestämt oss än och förmodligen kommer jag odla här i söder minst en sommarsesog till .
Den viktiga funderingen för mig just nu är val av plats.

Våra tankar cirklar kring Umeå. Hur långt in i inlandet kan man räkna med zon 5 ?
är havsnära ( inte strand, det har vi inte råd med !) boende att föredra ?

Hur ska man välja tomt ? "låg-glänta ( stavning ??) land har risk för frost" hur tolkar jag det ?
Crazy4Flowers
Det jag kan komma på är att många Rosor går inte här om man inte har tex jordkällare för vinterförvaring för då går det utmärkt med det flesta i kruka. Men det finns så mycket andra roliga perenner att odla. Växhus är nästan ett måste om man ska kunna odla tex tomat, gurka osv.. man får vänta lite extra innan man kan plantera ut och är man förberedd med sådder tidigt så plantorna är rätt stora när det är dags så går det mycket bättre. Har börjat med förodling med lysrör och det har varit toppen.

Men vi har mindre med ogrässorter och inga mördarsniglar tummenupp.gif inte hos mig i vart fall.
ingrids
Det här med vad som är zon V i och runt Umeå har en del lokala variationer om jag får tro trädgårdsägarna i fikarummet. Jag uppfattar det som att den stora klimatgränsen går vid typ Vännas, väster om Vännäs är det nog inte zon V, och det är några mil in från kusten. Återigen baserat på mina kollgors odlingserfarenhet skulle jag rekommendera en södersluttning mot en älv eller insjö eller (faktiskt) inne i en större ort. Inne i Umeå har jag sett en fantastisk trädgård med inklusive japanska lönnar (som väl räknas till zon III) men de hade jobbat mycket med mikroklimat och upphöjda bäddare. Kustnära, typ Obbola Holmsund har gärna ett annat, ofta bätre, väder än själva Umeå, men mina vänner där är fortfarande i början av sin trädgårdsbana.
Jag bor inne i Umeå och har aldrig behövt täcka mina löjtnantshjärtan, fast de stod i norr (bortskänkta till grannen, fortfarande norrläge, blommar fortfarande bra).
Nu såg jag det där med läglänt land - i sänkor kan kylan liksom glida ner längs med sluttningarna runt om. Mariehemsängarna i Umeå är ett sådant köldhål och det finns en sträcka på cykelbanan där som jag upplever som det första stället där det blir frosthalka varje år.
Eva i Höga
Tycker inte alls du är komplett galen utan gratulerar dig till ett bra beslut (om du tar det). Tänk att få så mycket ljus under sommartid! Och som du ser här på forumet så finns det många odlar från norr som du får hjälp av. Lycka till!
katah
Crazy4flowers ,det där med icke-mördarsniglar är ett stort +, ifs jag har dom inte helle, än, ska tilläggas.
Folks säger att bara 2 km härifrån , andra sidan motorvägen lurar dom redan -fear-.gif
Min man har varit en stor rosmotståndare pga. tagg thumbdown.gif ,därför har vi inte haft rosor alls.
Men med en stor trädgård kan jag kanske gömma en eller ett par någonstans ändå naughty.gif

Ingrid, vilken kundskapsgruva du är . Det är en känsla att veta vilka orter du pratar om, värdefullt !
Läglänt land : man menar att kylan passerar backen på vägen ner, men påverkar inte så mycket växtligheten där utan " samlas " längst ner ...
Jag fattar att det blidas köldhålor, men undrar varifrån kylan kommer smile.gif
"varmluft går upp och kylan ner, men går varmluften upp längst marken och kylan ner ovanför den ?"
-mumlar nu mest för mig själv

Tack Eva , jag har faktiskt börjat längta lite... ser många fördelar.

Ingrid , du som kan Umeå , hur är det med myggor där ?
När vi bodde i Haparanda en gång i tiden fanns det knappast någon mygga där men bara en mil upp
på Torneälven fanns det dom i miljontals !

Jag klarar dom inte alls, totalt nix!
Alexander-VG-zon3
i dalar kan det bildas ett lock över dalen och kylan stannar kvar och sjunker ner mot marken/ner i dalen. detta gör att det kan bli kallt/kallare en långtid och dels bli kallare nätter. så detta är då negativt för växter speciellt för känsliga. på sommaren blir det tvärtom att istället samlas värme så det blir väldigt varmt. södersluttningar är ju bra att odla öpå man får sol och värme och kylan dräneras bort snabbt eller förs bort av mildavindar/fronter/solen.

generellt sätt så blir klimatet kallare med höjden. och mildare närmre kusten/större sjöar. och större sämhällen är ju värmeöar av allt liv och byggnader som redan skrivits.

så en trädgård med bra mikroklimat borde man få inne i ett stort samhälle där samhället ligger nära kusten eller en större sjö och där man i trädgården sätter upp vindskydd.
katah
flaxss, tack för din beskrivning.
Just vad jag behövde för att få någon ordning på mina tankar.
ingrids
Mygg ja, inne i Umeå tycker inte Norrlänningarna att det är mygg alls, och det tycker nog inte jag heller, fast jag måste säga att koloniområdet i Tomtebo hade en hel del mygg när jag var där.
Det mina mygginasatta källor brukar hävda är att man ska hålla efter undervegitationen och bo så att det blåser lite grann.
Bassam
Hej

Om man gör ( djupa jord och väldränerad eller upp höjd ) på den här sätt ska vatten frösa lång bort från rötter .

H:Bassam
katah
CITAT (ingrids @ 27-01-2010, 16:04) *
Mygg ja, inne i Umeå tycker inte Norrlänningarna att det är mygg alls, och det tycker nog inte jag heller, fast jag måste säga att koloniområdet i Tomtebo hade en hel del mygg när jag var där.
Det mina mygginasatta källor brukar hävda är att man ska hålla efter undervegitationen och bo så att det blåser lite grann.

Då söker vi oss till en kulle nära kusten whist.gif

Tack så mycket för att du hjälper till med just " Ume-info" kompiskram.gif

bra Bassam, jag börjar få grepp på det hela!
Murar och häck på norr och väst-sidan, djupgrävning och upphöjd.
Jag täckodlar också så täcket bort på våren så att jorden får värme och sedan täcket tillbaks...

Söderlutning vid kusten och ev, en nedkrävt växhus och en orangeri med vedpanna vore inte fel heller wink.gif
Jag börjar vara faktiskt rätt sugen på det hela.
Gubben funderar att köpa en beganad minigrävare wink.gif

Men vi har ungefär ett år fram till det definitiva beslutet, tills dess förberedelser, läsning och röjning på förrådena crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon