Micke32
26-01-2010, 23:04
Har haft 4 pallkragar igång förra sommaren, i en har jag haft sallad, den andra olika löksorter+morot, den tredje dill , persilja. Vad blir bra att odla nu för att inte ha samma saker i pallkragarna?
Och jorden som består av gödsel, mull och plantjord ska man ha i nåt mer kommande året? Är nybörjare på detta.
vitavargen
26-01-2010, 23:10
Paprika, gurka , basilika

och rädisa.
Åsa, mälardalen zon 2
27-01-2010, 09:09
Om det var köpejord du hade så har den troligtvis tappat strukturen fyll på med kogödsel ifall du ska köpa jord. +Du kan ju bara flytta runt grödorna ifall det är de saker du gillar att äta så att de inte hamnar i samma pallkrage som förra året. Utgå alltid efter vad du vill äta och titta sedan på hur du odlar och vart de kan passa, bönor är ju ex. bra att ha i en växtföljd men gillar man inte bönor så behöver man ju inte odla dem.
netaave
25-04-2010, 15:22
Jag har dill, persilja och mangold i en, bönor o lök i en och rödbetor och sockerärtor i en, dessa tre står på rad och förutom persilja o mangold som är flerårig så flyttar jag ett snäpp varje år.
Bottnar mina med färdiggödslad halm o hö efter kaninen, sen har jag ungefär 2 tredjedelar U-jord och 1 med kogödsel från början, som jag sedan täcker med gräsklipp och toppar med ny kompost varje år. Lite mer sand åt rödbetor o lök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.