fiffigafrun
Har varit på en veckas semester i Egypten. Där hittade jag några jättefröbaljor (ca 30-50 cm långa o 5-7 cm breda) som jag norpade med mig en hem. Växten var ett skirt och vackert träd med "rönnliknande" blad mkt lik Mimosa pudica sensitiva. Bladen drog också ihop sig när man tog i dem. Glömde tyvärr att fota trädet/bladen men jag fotade däremot en blomma från vad jag tror var samma sort på ett annat ställe. Trädet växte i många trädgårdar där i alla fall...

Bild på blomman

Är det någon som kan tipsa mig om vad detta kan vara för något så är jag jättetacksam!

/hälsn Karin (Fiffiga Frun) som inte varit här på länge p g a tidsbrist
Micke
Kunde vara ett silkesträd (Albizia julibrissin), blommorna ser liknande ut och fröbaljorna kan bli rätt imponerande. Kan ju också vara någon av släktingarna bland Calliandra, kanske en Pudervippa (Calliandra haematocephala) som blommar mest under höst och vinter? Men jag vet inte hur dess frökapslar ser ut.

Micke
kerstin z5-6
Calliandra haematocephala sätter jag en spänn på -kul att du är tillbaka laugh.gif förstatjing på överblivna fröplantor laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Åsa K, zon 1
Någon form av Callistemon tror jag att det är.
Om du har Botanica kan du ser många olika där.
Kallas också för Lampborste.
kerstin z5-6
tropicaflore har många tropiska växter på bild

Calliandra haematocephala

fiffigafrun
Tror nog Kerstin ligger närmast men är nog inte exakt samma. Det kan också vara möjligt att bilden på blomman kommer från en annan sort. Trädet där jag tog fröbaljan hade inga blommor ju och var dessutom i en annan trädgård. Men bladen såg lika ut och drog ihop sig på båda.

Hittade en bild på en bonsai som påminner om trädet:

Bonsai av samma ev?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon