|
Full version: Klematis Piilu
octachoron
26-01-2010, 23:43
Jag kommer (något överraskande) att få en lågväxande klematis 'Pillu' i vår och nu undrar jag hur bästa sättet att plantera den är? Kan man samplantera den med rosor, dvs låta den klättra genom deras bladverk? Piilu tillhör ju klippgrupp 2 så jag undrar om det faktumet kommer att ställa till med besvär vid beskärning?
Eller kanske ska jag plantera den på klassiskt vis i spaljé? Den ska ju inte bli så hög som de klättrande klematis jag redan har.
Ett annat alternativ är ju som marktäckare men det känn ännu mera tveksamt för mig.
Finn Klematis
27-01-2010, 08:33
CITAT (octachoron @ 26-01-2010, 23:43)  Jag kommer (något överraskande) att få en lågväxande klematis 'Pillu' i vår och nu undrar jag hur bästa sättet att plantera den är? Kan man samplantera den med rosor, dvs låta den klättra genom deras bladverk? Piilu tillhör ju klippgrupp 2 så jag undrar om det faktumet kommer att ställa till med besvär vid beskärning?
Eller kanske ska jag plantera den på klassiskt vis i spaljé? Den ska ju inte bli så hög som de klättrande klematis jag redan har.
Ett annat alternativ är ju som marktäckare men det känn ännu mera tveksamt för mig. Hej! Inget problem att samplantera Piilu med en ros. Inga problem att klippa, det är störst problem med klippningen när man samplanterar klematis av olika klippgrupper. OBS! Glöm inte rotspärr. Finn
octachoron
10-02-2010, 00:54
Tack för svaret! Nu har jag börjat planera för samplanteringen, rotspärrsmaterial finns kvar sedan förra gången jag satte en klematis bredvid en ros.
octachoron
21-05-2010, 10:43
Efter sju sorger och åtta bedrövelser så har det äntligen dykt upp en 'Piilu' hos mig. Den levererades i 9 x 9 x 13 cm kruka.
Nu undrar jag om den ska planteras ner i jorden på en gång eller sättas i större kruka för att växa mera innan den ska ner i rabatten?
Finn Klematis
21-05-2010, 18:03
CITAT (octachoron @ 21-05-2010, 11:43)  Efter sju sorger och åtta bedrövelser så har det äntligen dykt upp en 'Piilu' hos mig. Den levererades i 9 x 9 x 13 cm kruka.
Nu undrar jag om den ska planteras ner i jorden på en gång eller sättas i större kruka för att växa mera innan den ska ner i rabatten? Hej! Svår fråga,det beror på hur stort rotsystem som klematisen har Är krukan full av rötter, sära på röterna och plantera i jorden. Har den klent rotsystem, plantera i större kruka. I båda fallen är det viktigt att Du klipper tillbaka den och att Du inte låter den blomma. Finn
octachoron
27-05-2010, 22:55
Klematisen hade ganska litet rotsystem, inga tjocka rötter utan bara ganska tunna som hos arterna. Så jag planterade om den i stor kruka och klipper bort alla blomknoppar som dyker upp, det kommer en hel del blomknoppar faktiskt.
Finn Klematis
28-05-2010, 06:43
CITAT (octachoron @ 27-05-2010, 23:55)  Klematisen hade ganska litet rotsystem, inga tjocka rötter utan bara ganska tunna som hos arterna. Så jag planterade om den i stor kruka och klipper bort alla blomknoppar som dyker upp, det kommer en hel del blomknoppar faktiskt. Bra. Finn
emmalofo
09-06-2010, 09:11
Rotspärr, ja, det kanske är bra  Finns det något sätt att lösa detta i efterhand, om man har en ros och en klematis planterade tillsammans? Har en Louise Odier och en Köningskind samplanterade sen två år. Vem är det egentligen man behöver skydda?
Finn Klematis
09-06-2010, 10:55
CITAT (emmalofo @ 09-06-2010, 10:11)  Rotspärr, ja, det kanske är bra  Finns det något sätt att lösa detta i efterhand, om man har en ros och en klematis planterade tillsammans? Har en Louise Odier och en Köningskind samplanterade sen två år. Vem är det egentligen man behöver skydda? Hej! Klematis vill inte ha rotkonkurans. Låt dom vara som det är. Rosen har inte några aggresiva rötter. Vid nyplantering bör man sätta rotspärr. Finn
fuchsian
10-06-2010, 13:35
CITAT (Finn Klematis @ 09-06-2010, 11:55)  Hej!
Klematis vill inte ha rotkonkurans. Låt dom vara som det är. Rosen har inte några aggresiva rötter. Vid nyplantering bör man sätta rotspärr.
Finn En liten "dum" fråga ...? vilket material brukar man använda vid Rotspärr? Jag har nämligen ett lämpligt mellanrum med min 3-åriga, storblommiga klematis. Den har en stor strut att klättra i även om den inte låter bli att peta på lyktstolpen och cypressen ---- och sedan efter mellanrummet har jag min vita maffiga pion med sina stöd. skulle vilja ha en mindre rosenbuske mellan dessa två. Jag vill nog hålla färgen på rosen mer åt det vita hållet. Vad tycks? .....  ... fuchian
octachoron
18-07-2010, 00:25
Nu har jag planterat ner min 'Piilu' i landet. Efter en tid i större kruka så hade den fått ett rotsystem med större (grövre) rötter liknande de som fås vid inköp av vanlig storblommig hybrid från plantskola, fast inte lika utvecklat förstås.
Nu är det bara att hoppas på att den klarar sig!
octachoron
10-05-2011, 22:22
Nu kom det upp ett skott av 'Piilu' från marken. Alla gamla rankor frös ner till jordytan, det verkar hända alla grupp 2 klematis här. Så ingen blomning på gammal ved detta år.
Tack för all hjälp, Finn!
Gunilla T
11-05-2011, 08:02
CITAT (octachoron @ 10-05-2011, 23:22)  Nu kom det upp ett skott av 'Piilu' från marken. Alla gamla rankor frös ner till jordytan, det verkar hända alla grupp 2 klematis här. Så ingen blomning på gammal ved detta år.
Tack för all hjälp, Finn! Du kommer troligen att få blomning ändå - men kanske på sensommaren. Här i zon 2-3 fryser alla mina klematis ner varje år (inte de småblommiga) Jag har ganska många estniska klematis från Kivistik och alla fryser ner. Startar från början varje år men blommar ändå. Valge daam t.ex. en grupp 2 klematis som alltid blommar på sensommaren och ända fram till frosten tar den.
Finn Klematis
12-05-2011, 11:13
CITAT (Gunilla T @ 11-05-2011, 09:02)  Du kommer troligen att få blomning ändå - men kanske på sensommaren. Här i zon 2-3 fryser alla mina klematis ner varje år (inte de småblommiga) Jag har ganska många estniska klematis från Kivistik och alla fryser ner. Startar från början varje år men blommar ändå. Valge daam t.ex. en grupp 2 klematis som alltid blommar på sensommaren och ända fram till frosten tar den. Hej! Jag vet att flera odlare säger att Valge Daam tillhör klippgrupp 2. Detta är fel, den tillhör klippgrupp 3. Den är en Lanuginosa. Dom flesta av Uno Kivistiks Klematis tillhör klppgrupp 3. Finn
Gunilla T
12-05-2011, 18:49
Ahaa...då vet jag. Har köpt alla clematis direkt från Kivistik men det är inte han som satt klippgruppen utan den har jag tagit från den engelska Clematissidan. I realiteten spelar det ingen roll eftersom de alltid fryser ner varje vinter och börjar om från början.
octachoron
22-12-2012, 00:02
En snabb sammafattning av hur det gått med min "Pillu". Jag fick den i liten kruka i maj 2010, då planterade jag om den i större kruka och klippte ner den samt tog bort alla blomknoppar. I juli 2010 satte jag ner den i landet. Den frös ner helt under första vintern. Under sommaren 2011 växte den väldigt svagt och det kom bara någon blomma. Vintern därefter frös den också ner helt och började synas först under tidiga sommaren 2012. Under sommaren kom det två blommor totalt men nu växte den starkare och tätare med fler stammar. Så nu hoppas jag på att den är etablerad och kommer med en överväldigande blomning under nästa sommar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|