Kan man kompostera all krukväxter? Varför skulle det inte gå?
Blev bara lite fundersam när jag skulle slänga några gamla blad i kompsotlådan...
Dum fråga känns det som, men man har ju hört att det finns ämnen i vissa växter som hämmar komposteringsprocessen...
Piccante
27-01-2010, 17:31
det går hur bra som helst att kompostera.
Hej
Det finns inte ämne som hämmar komposteringsprocessen... men komposteringsprocessen är Användning av ofärdig kompost dvs organiskt material som omsatts otillräckligt eller felaktigt kan resultera i överskott av låttnedbrytbar energi i jorden vilket kan leda till näringsbrist för växterna och till hög syreförbrukning i rotzonen. Ett annat problem är höga halter av ämnen som hämmar groning och rotutveckling .
H:Bassam
Ezereht
03-02-2010, 11:48
Det hr jag också undrat över för jag såg någon som slängt garderobsblomma i komposten. Jag vet dom är gifftiga, och man odlar ju t.ex. morötter där sen. ??
ingrids
03-02-2010, 13:04
De flesta växtgifter bryts väl ner i komposteringsprocessen? Utan att direkt ha en referens i huvudet tänker jag mig liksom att växtgifter inte är jättestabila utan påverkas av nedbryning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.