EvelinaK
Hejsan allihopa!
Jag är alldeles ny på forumet och på det här med att bry mig om mina krukväxter.
Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad mina växter heter, och vilka skötselråd det är för dem. (hur mkt ljus, och vatten främst).
Vore kul om ni kunde svara på detta, och jag skulle bli väldigt tacksam ska ni veta smile.gif

Bifogar en länk där ni kan se dem, klicka på dem för att få dem större:

Krukväxter

Varma hälsningar
Peztis
Blomma 7 - Krysantemum, se upp för bladlöss som alltid brukar invadera dem.

EvelinaK
Tacktack!
Red Top
Nummer ett är inte en yuccapalm utan en dracena. Så här ser yucca ut: Yucca

Nummer 6 är också en dracena, marginata? kanske.

Nummer 3 ser ut som en Anthurium, 'Flamingoblomma' eller 'Rosenkalla' kanske.

EvelinaK
Tack för hjälpen! Verkar som att tre av dem är dracenor, själv trodde jag att de var helt olika sorter.
Vad är det för skötselråd på dem och på philodendronen, rosmarinen, och aloen tro?

Finns några blommor kvar att identifiera för den som kan och vill! smile.gif
mojan
Nr 4 Bladkatus av något slag (finns många)
Nr 1 Apostlalilja (Tolv apostlar)
Anders Kristoffersson
Blomma 2 påminner mig om en växt jag hade för många år sedan, tror det var en kastanj av något slag.
Dilara
Blomma 2 är strandkastanj kanske?
EvelinaK
Jag har lyckats lokalisera bilder som matchar mina blommor och era namn, och alla är identifierade utom en (det var alltså en strandkastanj, tacktack för hjälpen)!
Det var den som någon sa var en dracena, jag kunde inte se någon likhet alls mellan någon av de dracenabilderna jag tittade på (på blomsterlandets hemsida).

Jag minns att jag köpte den för ett par år sedan och då var den bara som en grön pinne i en vattenbägare.
Jag döpte om bilden till "Vad heter den?"

P.s ingen som vet hur mkt och ofta rosmarin ska vattnas?d.s
mojan
Jag glömde skriva Välkommen hit!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon