|
Epikuros
27-01-2010, 20:37
Vad går vi miste om när vi slänger de grönsaker och frukter vi köpt i affären?
Här tycker jag att ni ska tipsa om olika frön man kan samla från sina typiska matvaror som man skulle kunna sätta inomhus i kruka, utan att ställa ut den i vädret =)
Kunde vara kul att få veta av er som kan vad för kul frukter eller grönsaker man kan ha i sitt vardagsrum. Tänk er att plocka en färsk passionsfrukt eller så direkt från trädet när man sitter i soffan!
Alexander-VG-zon3
27-01-2010, 20:41
alla exotiska frukter som innehåller kärnor går att så och odla inne exempel citrus, mango, avokado, trädtomat, passiflora och andra ovanligare frukter som litchi, stjärnfrukt, rambutan, fikonkaktus, drakfrukt.
Epikuros
27-01-2010, 20:45
Tack! Avocado och Citron har jag redan på g iaf, har inte ens tänkt på Mango eller Rambutan, vad kul!
Ingefära kan du ju peta ned en bit i jorden och så kommer det upp "gräs" man kan använda i matlagningen. Självklart kan du ju också ta frön från tomat, gurka osv fast jag vet inte om du kommer kunna sitta i soffan och plocka tomater. Fast jo, det beror ju förstås på var soffan står...
Åsa, mälardalen zon 2
27-01-2010, 21:17
CITAT (Epikuros @ 27-01-2010, 20:37)  Vad går vi miste om när vi slänger de grönsaker och frukter vi köpt i affären?
Här tycker jag att ni ska tipsa om olika frön man kan samla från sina typiska matvaror som man skulle kunna sätta inomhus i kruka, utan att ställa ut den i vädret =)
Kunde vara kul att få veta av er som kan vad för kul frukter eller grönsaker man kan ha i sitt vardagsrum. Tänk er att plocka en färsk passionsfrukt eller så direkt från trädet när man sitter i soffan! Passionsfrukter växer inte på träd + de allra flesta frön man sår från frukter i matbutiken blir aldrig något att skörda de kan behöva speciellt klimat, speciell pollinering el dyl. Det finns även många knölar/rötter man kan odla i butiken ex. ingefära, kunchi, taro, sötpotatis, jordärtskocka, pepparrot. Och av ingefäran brukar man kunna få en hel del nya knölar att skörda ifall sommaren inte är alltför dålig. Det finns många tidigare trådar om ingefärsodling. (+pepparroten och jordärtskockorna är härdiga växter med viss ogräsvarning så de är inte svåra att få att överleva)
Alexander-VG-zon3
27-01-2010, 22:06
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-01-2010, 21:17)  Passionsfrukter växer inte på träd + de allra flesta frön man sår från frukter i matbutiken blir aldrig något att skörda de kan behöva speciellt klimat, speciell pollinering el dyl. Passiflora edulis kan man få skörd på utan att göra nåt speciellt en del får det redan andra år och kan faktikst med åldern ge rätt så mycket, likaså citrus bara det att det tar långtid och kanske inte blir någon bra frukt men det behövs inget gullande med dom. citrusar är ofta som frösådder mycket tåligare i skötsel än köpa plantor. Avoakdo och mango finns inget som hindrar en från att få skörd kanske ingen jättestor skörd, oftast är det nog mer av att dom just odlas i krukor och inte når tillräcklig ålder. annars så trivs dom ypperligt att odlas inne och/eller växthus på sommaren. växthus ger ju också ett bra klimat för dom såväl för tillväxt och blomstimulering och fruktsättning. men visst desto mer tropiska plantor man sår sämre för att få skörd blir det. här är en eng sida om man vill läsa mer om exotiska fruktväxter. http://www.crfg.org/pubs/frtfacts.html
CITAT (Peztis @ 27-01-2010, 21:07)  Ingefära kan du ju peta ned en bit i jorden och så kommer det upp "gräs" man kan använda i matlagningen. Men smakar "gräset" ingefära???
Smarterchild
28-01-2010, 10:30
Jag har av någon anledning aldrig lyckats med avokadokärnor. Har både provat sätta "foten" i vatten och direkt i jorden. Är de svåra? :S
Alexander-VG-zon3
28-01-2010, 10:50
CITAT (Smarterchild @ 28-01-2010, 10:30)  Jag har av någon anledning aldrig lyckats med avokadokärnor. Har både provat sätta "foten" i vatten och direkt i jorden. Är de svåra? :S jag tycker inte de är svåra, prova igen och gör så här - skaffa en kärna eller fler, så kärnan färsk i såjord (kärnan kan du plantera strax under jordytan eller ha halvakärnan ovanför jordytan). vattna igenom och sätt över en plastpåse eller nåt annat som håller kvar fukt och värme. placera sådden varmt. håll det lättfutkigt och efter ett tag så kommer skottet upp (kan ta en tid).
CITAT (Smarterchild @ 28-01-2010, 10:30)  Jag har av någon anledning aldrig lyckats med avokadokärnor. Har både provat sätta "foten" i vatten och direkt i jorden. Är de svåra? :S Mitt problem är att de bara blir långa spröt, även om jag toppar så blir det bara två långa spröt av det i stället  . Undar hur gamalt ett träd måste vara för att ge frukt?
Alexander-VG-zon3
28-01-2010, 12:49
CITAT (KRT @ 28-01-2010, 11:53)  Mitt problem är att de bara blir långa spröt, även om jag toppar så blir det bara två långa spröt av det i stället  . Undar hur gamalt ett träd måste vara för att ge frukt? avoakdo blir stora träd så normalt sett så grenar dom sig inte så mycket förens dom nåt en höjd 2-3m (även om en del gör det redan som mycket ung ålder). oftast så växer det upp ett spröt på 2-3m som sedan därefter bildas till ett träd. jag låter mina växa som dom själva vill och då grenar dom sig när dom är redo för det. vill du toppa i tidig ålder så får du hålla på att toppa flera gånger för att tvinga fram nya skott. har man tur och avokadon trivs riktigt bra kan den börja blomma redan efter 4-8år annars tar det upp till 15-25år.
Eva i Höga
28-01-2010, 15:33
Jag har satt kärnor från granatäpple, grodde fint och växte jättebra utan problem. Fick många små fina träd men misskötte dem under sommaren så de torkade bort.
Jag hittade en kärna i en sharon i vinter. Har aldrig sett en kärna i den frukten tidigare. (Älskar sharon.  ) Ska pröva att sätta framåt februari. Någon som har erfarenhet av plantering av sharonkärna??
Alexander-VG-zon3
28-01-2010, 16:19
CITAT (mojan @ 28-01-2010, 15:52)  Jag hittade en kärna i en sharon i vinter. Har aldrig sett en kärna i den frukten tidigare. (Älskar sharon.  ) Ska pröva att sätta framåt februari. Någon som har erfarenhet av plantering av sharonkärna?? Kaki (sharon) - Diospyros kaki - gror lätt, så dom i såjord och ställ sådden varmt och lagom fuktigt. när dom grott så ställ dom ljust. kaki vill gärna ha sval vintervila och är lövfällande. men annars är dom lätt skötta och lätta att fröså.
CITAT (flaxss @ 28-01-2010, 16:19)  Kaki (sharon) - Diospyros kaki - gror lätt, så dom i såjord och ställ sådden varmt och lagom fuktigt. när dom grott så ställ dom ljust. kaki vill gärna ha sval vintervila och är lövfällande. men annars är dom lätt skötta och lätta att fröså. Tack, flaxxs! Det låter hoppfullt!
Hans i Värmland
28-01-2010, 19:04
Jag tycker inte riktigt om när mitt mangoträd blir 25-30 meter och taket bågnar. Något störande. Men vackert är det förstås. Ett träd ni kan prova och så frön av är tamarind. Köp ett paket tamarind i en invandrarbutik och sätt fröna, ni kan behålla plantan i flera år innan den blir för stor. Mycket vackert bladverk. Galanga och ingefära luktar kattpiss men är ganska vackra och växer bra. Jordnötter är kul att odla.Impecta har frön
Epikuros
28-01-2010, 21:27
CITAT (Hans i Värmland @ 28-01-2010, 19:04)  Jag tycker inte riktigt om när mitt mangoträd blir 25-30 meter och taket bågnar. Något störande. Men vackert är det förstås. Ett träd ni kan prova och så frön av är tamarind. Köp ett paket tamarind i en invandrarbutik och sätt fröna, ni kan behålla plantan i flera år innan den blir för stor. Mycket vackert bladverk. Galanga och ingefära luktar kattpiss men är ganska vackra och växer bra. Jordnötter är kul att odla.Impecta har frön Tack för alla bra svar! Jag ska prova en hel av de fröer ni föreslagit och det ska bli riktigt spännande att se vad det blir av dem =) Men hur håller jag nere längden på träden utan att de tar för mycket skada? Folk pratar så mycket om att toppa, jag antar att man helt enkelt skär ned toppskottet till önskad längd. Rätta mig gärna om jag har fel =) Jag kan en del om beskärning, men att fimpa toppskottet på vilket träd som helst känns lite osäkert...
CITAT (ylvahi @ 27-01-2010, 23:42)  Men smakar "gräset" ingefära??? Inte en susning, min petade jag ned i jorden för några dagar sedan!  Men jag har för mig att det är något de använder i asiatisk mat. Tycker dock mest det är roligt om det är något som tittar upp! Vad gäller avokado så petade jag helt enkelt ned fyra kärnor i en större kruka (diameter ca 15 cm) och höll jorden lite fuktig, ingen påse över eller så. Jag tror jag kanske hade 2-3 cm jord över kärnorna och alla tog sig så nu har jag fyra fina plantor under extrabelysningen. Krångligare än så gjorde jag det inte och det funkade - denna gången. Jag har även misslyckats helt så att kärnan ruttnar men det kan ju ha med kärnan att göra också, inte omvårdnaden. Men avokadokärnor blir det ju rätt mycket av emellanåt, särskilt när det är billigt i affären.
ingerralph
31-01-2010, 12:37
CITAT (Epikuros @ 27-01-2010, 20:37)  Vad går vi miste om när vi slänger de grönsaker och frukter vi köpt i affären?
Kunde vara kul att få veta av er som kan vad för kul frukter eller grönsaker man kan ha i sitt vardagsrum. Tänk er att plocka en färsk passionsfrukt eller så direkt från trädet när man sitter i soffan! Har satt melonfrön i flera år och skördat 2-3 frukter per ranka. Har även försökt med vattenmelon som inte har gått så bra. Övriga sorter har det inte varit några problem med. Odlingen har skett i växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|