Full version: Herman
Meriona
Idag har jag fått en Herman! En degklump i en burk med nogranna skötselinstruktioner 10 dagar framåt.

Dag 1 - Du får Herman
Dag 2 - Rör om 2-4 ggr
Dag 3 - Samma
Dag 4 - Mata Herman med 2 dl mjölk, 2 dl mjöl och 2 dl socker
Dag 5 - Rör om 2-4 ggr
Dag 6 - samma
Dag 7 - samma
Dag 8 - samma
Dag 9 - Mata Herman enligt dag 4. Dela sedan Herman i 5 delar. Ge bort Herman till några av dina vänner
Dag 10 - Baka en Hermankaka med en av delarna

Och så ett recept.
Detta stod på lappen som medföljde Herman.

Känner ni igen detta? Jag har för mig att man på 80-talet skickade runt någon degklump, men jag kommer inte ihåg om det var surdegen jag tänker på eller om vi även skickade runt denne Herman? confused.gif

Nån som fått en sån här liten going nyligen? smiley_small_hug.gif
Aqvakul
jodå, det är en variant som går i repris..
Maggan H
Jadå, det är en favorit i repris! Jag hade Herman i höstas och han egagerade många mänskor, tom maken var o kollade så jag hade rört runt i Herman när man skulle! biggrin.gif Och kakan blev jättegod!
Meriona
Vad kul! Var det rivna äpplen och choklad i ditt recept också , Maggan?
Jag sitter redan och funderar på vilka jag träffar om 9 dagar...hihi
mojan
Den vandrade runt här på 70-talet!
Tänk att Herman lever än!
ylvahi
CITAT (mojan @ 27-01-2010, 22:30) *
Den vandrade runt här på 70-talet!
Tänk att Herman lever än!

Tänkte precis detsamma
Meriona
Hoppas det inte är samma degklump, då borde bäst före vara passerad för länge sen.... blink.gif
zissi
Jag minns det ljuva 70-talet... men kommer inte ihåg att jag själv fick någon degklump då.

Det låter ju riktigt skoj det där. Det skulle nog passa mig, jag som håller på o matar mina surdegar både nu och då tongue.gif
Meriona
Du får komma och hämta en liten klump i Trollhättan om 8 dagar då Zissi... giggle.gif
Hoppas att Wilmer 'r p[ jobbet den dagen, d[ ska hon f[ en! Hj'lp vad h'nde med mina [ och '____
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 27-01-2010, 22:34) *
Hoppas det inte är samma degklump, då borde bäst före vara passerad för länge sen.... blink.gif

den bör ju vara ganska utspädd i så fall... flirting.gif
Wilmer
CITAT (Meriona @ 28-01-2010, 08:58) *
Du får komma och hämta en liten klump i Trollhättan om 8 dagar då Zissi... giggle.gif
Hoppas att Wilmer 'r p[ jobbet den dagen, d[ ska hon f[ en! Hj'lp vad h'nde med mina [ och '____

Wilmer kommer se till att vara på jobbet den dagen, för här serverades Herman innan jul. En av dina fd. manliga kollegor hade bakat men slängde (!!!!!) alla klumpar utom en som han gjorde kaka av. Han var så grymt snäll att den han bakade tog han med till jobbet. Det var det smaskigaste jag ätit på länge, tom. vår kollega som aldrig äter sött smaskade tummenupp.gif

Jag har fått en sådandär slemmig sak som man förmodligen var en volgasvamp? Herman har aldrig erbjudits mig.
Eva i Höga
Herman har jag haft av o till under åren, det blir en god kaka och man kan smaksätta den lite olika. Man kan frysa "ämnet" för man vill ju inte hålla på alltid med Herman. Just nu har jag ingen i frysen men jag fick en gång ett recept på hur man kan göra "ämnet", undrar om jag kan hitta det. g.gif
Meriona
CITAT (Eva i Höga @ 28-01-2010, 10:44) *
Herman har jag haft av o till under åren, det blir en god kaka och man kan smaksätta den lite olika. Man kan frysa "ämnet" för man vill ju inte hålla på alltid med Herman. Just nu har jag ingen i frysen men jag fick en gång ett recept på hur man kan göra "ämnet", undrar om jag kan hitta det. g.gif

Va, kan man frysa honom? Det var spännande, då ska jag prova det med den fjärde delen, för den har jag ingen given mottagare till. Vad kul!
Ja Eva, leta gärna efter det hemliga receptet! bravo.gif
emmas matte
Resept till Herman finns på nätet
Meriona
Var hittar du det, jag hittar bara själva kakreceptet, men det har jag ju redan?
zissi

thanks.gif ....jag kommer yahoo.gif ...

eller kanske inte...liiiiite långt kanske för en degklump. Får nog göra en startdeg själv i stället. 2½ dl strösocker, 2½ dl vetemjöl, 2½ dl mjölk var det hela, till att börja med iaf.
http://frostensdotter.blogspot.com/2009/01...skapskakan.html (Starta en ny Herman: längst ner i inlägget)
http://nimstad.se/herman/
Eva i Höga
CITAT (Meriona @ 28-01-2010, 11:55) *
Ja Eva, leta gärna efter det hemliga receptet! bravo.gif

Ja, frys du den ena delen, man blir ganska trött på Hermanbaket om man ska hålla på jämt. Men roligt att kunna göra nån gång ibland.
Ska sätta en lapp på telefonen så jag kommer ihåg att leta efter receptet.
zissi
wub.gif wub.gif

cholklad och nötter kan blandas ner i kakan...mmmmmmm vad sugen jag blir på Herman

oj, förstå mig rätt shy.gif blush.gif
Myosotis

blink.gif Följer det med ett datorvirus med Herman?!! Jag vill inte ha i så fall!! rtfm.gif
Motti
Jag fick en Herman för några år sedan ,omständig var han men naggande god whistling.gif
Maggan H
CITAT (Meriona @ 27-01-2010, 22:23) *
Vad kul! Var det rivna äpplen och choklad i ditt recept också , Maggan?
Jag sitter redan och funderar på vilka jag träffar om 9 dagar...hihi

Så här stod det i mitt:

Hej, jag heter Herman!

Jag är en naturlig surdegskaka. Jag ska stå på köksbänken i 10 dagar utan lock. Du får inte sätta mig i kylskåpet. Om jag slutar bubbla är jag död.

Dag 1 Du får Herman

Dag 2 Rör om i Herman morgon och kväll

Dag 3 Som igår

Dag 4 Herman är hungrig! Ge honom 2 dl mjölk, 2 dl mjöl och 2½ dl socker

Dag 5 Rör om i Herman morgon och kväll

Dag 6 Som igår

Dag 7 Som igår

Dag 8 Som igår

Dag 9 Herman är hungrig igen. Ge honom detsamma som dag 4.
Dela sedan Herman i fem lika stora delar och ge 4 av dem
till dina vänner tillsammans med en kopia av detta papper.
Herman nr 5 får stanna hos dig.

Dag 10 Herman är jättehungrig! Ge honom:

1½ dl matolja
3 ägg
3 tsk bakpulver
100 g hackade nötter eller rivna morötter
2 rivna äpplen
2½ dl socker
3½ dl mjöl
1 tsk salt
100 g hackad choklad
2 tsk kanel

Blanda allt och grädda i en springform 26-28 cm i diameter, 170 grader ca 55 minuter.

Smaklig spis önskar Herman!

dahla
Hoppas att alla som kladdatp å herman har tvättat händerna innan knådning... snacka om bakteriehärd annars smile.gif
Maggan H
CITAT (dahla @ 28-01-2010, 15:45) *
Hoppas att alla som kladdatp å herman har tvättat händerna innan knådning... snacka om bakteriehärd annars smile.gif

Detta är ingen deg att knåda utan en trögflytande sockerkaksaktig smet. Så inga händer behöver i!
Motti
rotfl.gif
Meriona
Sonen ringde just och tjoade om att Herman svällt ända upp till burkens kant så han var tvungen att röra om i honom. Jösses... 15åringar som engagerar sig i kaksmet.... wub.gif
Jag ska kolla vad som stod i mitt kakrecept när jag kommer hem, men jag minns inga nötter... wacko.gif
Wilmer
Jag tror man kan ha nötter OCH morot i whistling.gif Obs, glöm ej chokladen.. Gärna mörk.
Kajsa i Arvika
Vi har också haft en Herman som vandrat runt på jobbet.. la ut en fråga om grundreceptet i matkategorin här på forumet och tror jag fick några svar..

Älskar raden "Om jag slutar bubbla är jag död..." tummenupp.gif Tagit till mej det som mitt livs motto.. angel_not.gif

Min systerdotter försökte sej på att göra en laktosfrivariant men tror inte hennes mage blev nåt gladare av den..

Visste inte att man kunde frysa den, det var ju himla bra.. man tröttnar ju liksom på matandet och rörandet till slut.. För övrigt är min favorit med äpplen och kanel! SUPERGOD!
Meriona
Nu har jag kollat och det var visst nötter i receptet! Gött för jag älskar nötter! Inga morötter dock. Men det kan man ju riva i lite lika gärna som äpplen, så kan man lura i sina arbetskamrater att det är nyttokaka! smile.gif
Meriona
Nu har jag matat Herman. Men han blev väldans lös tycker jag.... blink.gif
Eva i Höga
Jo, Herman ska vara lös! Det är ingen deg att knåda utan mer som en sockerkakssmet. Meriona, vi ses väl på lördag? Ska försöka komma ihåg att ta med mig receptet på "ämnet" då.
Meriona
Jajamen jag kommer på lördag. smile.gif
Ja tack snälla söta, då blir jag glad! wub.gif
Jag har redan lovat bort hermanklumpar till mer än vad jag kan åstadkomma, så det är nog inte så tokigt att kunna starta upp en ny!
Gossen Ruda
Är dom släkt? rolleyes.gif

Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 30-01-2010, 20:08) *
Är dom släkt? rolleyes.gif

måste de vara.. rotfl.gif rotfl.gif
Kajsa i Arvika
Den här länken fick jag av Biggan i recepttråden..

http://www.alltforforaldrar.se/forumarchiv...les/42/3949258#
zissi
CITAT (zissi @ 28-01-2010, 13:28) *
Får nog göra en startdeg själv i stället. 2½ dl strösocker, 2½ dl vetemjöl, 2½ dl mjölk var det hela, till att börja med iaf.
http://frostensdotter.blogspot.com/2009/01...skapskakan.html (Starta en ny Herman: längst ner i inlägget)
http://nimstad.se/herman/

Kajsa: Det går tydligen att göra Hermanstart både med och utan jäst vad jag förstår. Den länken jag tipsade om här ovan är ju utan jäst och ditt tips är ju med jäst.
Myosotis
Saknar facit, blev Herman god?
Meriona
Den var inte så tokig. Men det finns tydligen många olika varianter, denna var kanske lite mäktig med både choklad och nötter och äpplen, vad vet jag? Wilmer tog hem det som blev över till pojkvännen, jag har inte hört om han gick till jobbet idag eller ligger inlagd. laugh.gif
ninnisky
Herman var väldigt god - jag åt en stor bit thanks.gif
Meriona
Det var modigt av dig, ninnisky! bravo.gif
Sonen och hans kompis vägrade smaka, de ville inte ha en 1000 dagar gammal kaka. blush.gif
Gossen Ruda
Jag tog lite och jag överlevde, vågade inte prova mer för kistan var lite i olag i lördags. INNAN jag kom dit.laugh.gif
Karin72
Varför ska man ha bakpulver i kakan?? Vad är det då för vits med själva Herman? Går det att skippa bakpulvret??
Motti
Fick en sådan där klick Herman men det var då rakt inte värt besväret !slänger ihop en äppelkaka på tjugominuter som är godare !Herman är som ett husdjur ju man kan inte lämna honom en dag giggle.gif (nästan )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon