Jag funderar allvarligt på att byta operatör på min mobiltelefon. Det är bara att inse att jag kommer billigare undan om jag har samma operatör som barnen. Då ringer och sms:ar man för enbart uppstartsavgiften. Telefonen är ok så den tänker jag behålla. Operatören vill dock ha 350:- för upplåsningen.
Men hur funkar det med kontaktbok och bilder när man låser upp telefonen? Försvinner allt då?
Det vore katastrof - jag kan inte mina barns mobilnr utantill, för att inte tala om alla andra. Jag har slutat med telefonbok i pappersformat för flera år sen.
Jag vet att jag med hjälp av PC Suite kan föra över grejerna till datorn. Är PC Suite operatörsneutralt, dvs spelar det någon roll om jag har fört över uppgifterna från Telenor och laddar ner dom till Tele2?
herkules
28-01-2010, 11:38
CITAT (Bee @ 28-01-2010, 10:17)

Jag funderar allvarligt på att byta operatör på min mobiltelefon. Det är bara att inse att jag kommer billigare undan om jag har samma operatör som barnen. Då ringer och sms:ar man för enbart uppstartsavgiften. Telefonen är ok så den tänker jag behålla. Operatören vill dock ha 350:- för upplåsningen.
Men hur funkar det med kontaktbok och bilder när man låser upp telefonen? Försvinner allt då?
Det vore katastrof - jag kan inte mina barns mobilnr utantill, för att inte tala om alla andra. Jag har slutat med telefonbok i pappersformat för flera år sen.
Jag vet att jag med hjälp av PC Suite kan föra över grejerna till datorn. Är PC Suite operatörsneutralt, dvs spelar det någon roll om jag har fört över uppgifterna från Telenor och laddar ner dom till Tele2?
när går ditt abonnemang ut? tänker att du inte ska behöva betala för att låsa upp. pcsuite har väl med sony ericsson att göra, inte operatörerna. har du ett minneskort i nallen så lägg alla nr där istället för på simkortet (minneskort är billiga)
Meriona
28-01-2010, 12:30
Det finns ställen som låser upp abbonemangen för en hundralapp, säkert finns det någon i närheten av dig också. Här är det en godisbutik.
KarinSKARA
28-01-2010, 12:52
Bee: Rekomenderar dig att skriva ner de nummer du har i telefonen för om det skulle hända något med den/kortet eller den blir stulen så förlorar du ALL info och det vill du väll ändå inte.
Min son var ute på nätet någonstans och låste upp min nya telefon alldeles gratis.
Borde väll gå att söka den sidan på något vis med Goggel eller liknande.
Karin //
Minneskort! Det var en bra idé! Tack!
Bindningstiden går ut den 1 feb. Det är först efter bindingstiden operatören går med på att låsa upp telefonen och då vill dom ha pengar för det. Jag har sett att det finns ställen på nätet som gör det billigare men jag vill inte lämna ifrån mig telefonen till okända.
Det viktigaste är dock att få behålla kontaktboken.
Starfight
28-01-2010, 22:27
Finns ju en heldel små butiker som låser upp mobiler för 100-200kr ungefär. Låste upp min förra i en liten butik, det tog väl bara 5-10 minuter och ingenting försvann i den. Men det är väl att rekommendera att ta backup på det man vill spara, allt kan ju gå fel och det kan ju kanske va olika på olika telefoner hur dom går tillväga.
vitavargen
28-01-2010, 22:38
Om du låser upp din mobil hos nån annan än din operatör, försvinner garantin på din mobil. Tänk på det också. Om det är en dyr mobil borde den låsas upp hos operatören.
(Annars den gratisvarianten från Internet funkar bäst)
herkules
28-01-2010, 22:57
jag fattar ingenting...
om man köper ett abonnemang med bindningstid (och så får man ju oftast en lur för 1 spänn eller nåt) så när bindningstiden är slut så ska man väl kunna stoppa i vilket kort man vill i telefonen? alltså från vilken operatör som helst?
får dom verkligen göra så där?
vitavargen
28-01-2010, 23:44
Det finns ju flera varianter av abonnemang.
Men det finns två sorters (låsta/öppna) mobiler som man får med abonnemanget. De som är låsta ska låsas upp hos operatören, annars garantin ryker. Om mobilen är av en billig modell kan man strunta i garantin och försöka låsa upp den gratis.
De andra som inte är låsta kan vi stoppa i vilket kort vi vill.
*Stintan*
28-01-2010, 23:49
CITAT (herkules @ 28-01-2010, 22:57)

jag fattar ingenting...
om man köper ett abonnemang med bindningstid (och så får man ju oftast en lur för 1 spänn eller nåt) så när bindningstiden är slut så ska man väl kunna stoppa i vilket kort man vill i telefonen? alltså från vilken operatör som helst?
Visst är det märkligt.
Anki på Öland
29-01-2010, 10:03
CITAT (herkules @ 28-01-2010, 22:57)

jag fattar ingenting...
Så var min förra, den var låst ett år sen kunde jag göra vad jag ville med den.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.