Full version: Huskur mot hosta
Biggan_
Någon som har en bra huskur mot hosta?
Jag hostar så jag håller på att bli tokig och hostmedicinen jag har hjälper inte ett smack!
Motti
Purex Biggan !sen vågar du banne mig inte hosta rotfl.gif

Allvarligt!hett vatten med Honung det fick vi på lungkliniken på 70-talet och det lenade gott,men man får inte annvända kokhet vatten då förstör man metabolismen i honungen =de verkande beståndsdelarna flirting.gif annars är det nog att åka till apoteket och köpa Nipaxon,det tar ett par dagar innan det verkar.
Mvh Motti
dahla
Knapra på lite stark chili dagarna i ända...
*Stintan*
Riv lite färsk ingefära och lägg i en tesil och använd som te.
skogstroll
chili som sagt, sen har jag alltid ett glas vatten vid sängen och så tar jag en Noskapin innan jag lägger mig så brukar det gå bra. Varmt gott te är heller inte fel!
Skruttis
Det är visserligen ingen huskur och jag vet inte vilken hostmedicin du har men jag vill ändå tipsa om Cocillana-Etyfin.
Det är en hostmedicin som jag tycker funkat jättebra och snabbt. Gäller bara att få en läkare att skriva ut den.
Biggan_
CITAT (Motti @ 28-01-2010, 15:43) *
Purex Biggan !sen vågar du banne mig inte hosta rotfl.gif

Ricinolja lär har samma verkan! naughty.gif

Tack för era tips allesammans! thanks.gif
Nu har jag provat ett "hopkok" av era tips och banne mej så fungerade det! tummenupp.gif
Jag gjorde te på färsk ingefära som jag sötade med honung! Sedan knaprade jag i mej ett par starka jalapenos! Färsk chili vågar jag mej inte på, förutom att man blir av med hostan så stryker väl både tungan och halsen med för att inte tala om magen! crying.gif
Noskapin är ju hostdämpande och det är ju inte så bra när det är slemmet man behöver bli av med! Jag provade innan med Quilla simplex som är slemlösande men den gjorde ingen nytta.
Coccilana innehåller väl morfin och är kanske inte något att prova i första hand när jag bara har hostat i två dar.
KRT
CITAT (Skruttis @ 28-01-2010, 16:47) *
Det är visserligen ingen huskur och jag vet inte vilken hostmedicin du har men jag vill ändå tipsa om Cocillana-Etyfin.
Det är en hostmedicin som jag tycker funkat jättebra och snabbt. Gäller bara att få en läkare att skriva ut den.

Utomordentligt bra medicin, men inget man ska ta som förstahandspreparet. Dessutom dämpar det hostan, vilket inte alltid är så bra om man har slemhosta.... Men utomordentligt effektiv, det skriver jag under på smile.gif
Motti
Slem lösande på dagen och hostdämpande till natten !Att dricka mycket vätska är också ett sätt att få slemet att bli lösare så det är lättare att hosta upp sick.gif
Skruttis
Självklart ska man inte använda sig av Cocillana om man hostat en kortare tid. Dessutom inte vid slemhosta precis som någon påpekat.
Det framgick inte i Biggans första inlägg hur vilken typ av hosta eller hur länge det hållit på.
När hon skrev "håller på att bli tokig" och att hon provat hostmedicin, så tolkade jag det som att det hållit på väldigt länge och var enormt jobbigt samt att medicinen hon fått var verkningslös.

Att jag ville nämna Cocillana var för att alla läkare talar inte om att den finns. Har man torrhostat dygnet runt i en vecka så kan det vara värt att prova den för att få sova om inte annat.

Tydligen var det bara jag som inte förstod att det handlade om slemhosta vilket är en helt annan femma.

Mitt misstag. Sorry!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon