sepel666
Min paraplyaralia blir bara bredare och bredare, skulle dock vilja att den växer mer på höjden rakt uppåt. Den är helt kal med blad vid stammen, har sedan 4 föregreningar som växer på bredden. Vad ska jag göra, beskära? Hur i så fall och var, för att få den extra fin. Bifogat bilder.
theseraphim
Scheffleran är tacksam till att klippa i, den brukar växa tillbaks kraftigt även efter krafttag med saxen. Klipp tillbaks relativt mycket så ska du se att den grenat sig ordentligt, håll sen efter den allt som den växer.
Woodii
Undrar ungefär samma sak, fick ta över två stycken vars rötter hade växt ur krukan rejält. De fick större krukor och ny jord och har fått nya blad som GALNINGAR, det bara poppar upp fler och fler! Kul att de fått fart, men bladen kommer väldigt tätt, utan mellanrum mellan stjälkarna, och växterna börjar se alldeles trassliga och fullsmockade ut i topparna... Kan man gallra på något vis, eller hur får man ordning på dessa?

[attachment=61880:DSC05305.JPG]
[attachment=61881:DSC05307.JPG]
(Det var sista frågan för i kväll, jag lovar! Fick äntligen fotat en växt i trädgården jag länge undrat över, och passade på att ta kort på allt annat jag undrat över när jag ändå var i farten... blush.gif)
fifimar

Som sagt så är de tåliga när det gäller saxen så du kan ju prova att klippa bort vartannat blad så det blir lite mer mellanrum i toppen där, woodii - då ser det lite mer balanserat ut, även om jag personligen älskar vildvuxna paraplyalisar wink.gif

Tycker dina ser jättefina ut i fönstret på bilden!

Har en själv som bodde hos min pojkvän innan vi flyttade ihop, jag köpte det åt honom så han skulle ha annat än plastblommor, vattnade det när jag var på besök och sedan vi flyttade ihop så har det vuxit sig stort och ståtligt och mäter c:a 1,5 m från marken nu! Det var 30 cm högt när vi köpte det och började inte växa förrän ett och ett halvt år sedan då det flyttade hit - behövde väl lite kvinnlig omtanke antar jag!

Nu har det delat sig i toppen och har 2 pinnar som stöd så att det inte blir för tungt, och självklart har det en stor och härlig kruka att breda ut fötterna i - jag gillar verkligen den växten! Så tacksam.

Om ni vill ha dem helt raka så måste ni nog klippa bort mycket utav det som "växt ut"t - det är lite tråkigt dock att behöva göra! Man skulle ju kunna klippa bort de grenar som växer utåt och försöka rota dem (jag har inte lyckats med det själv) men man ska kunna sätta den i fuktig jord så det blir en ny planta. Och sedan hålla efter moderplantan så att den växer som ni vill smile.gif
Woodii
Oj, det var ett litet tag sedan jag skrev i den här tråden! Hade gett upp om att få svar faktiskt.

Jo, de är väl fina, men jag vill se ut genom fönstret också! biggrin.gif Sedan ser bladen lite konstiga ut, det är som om de inte får plats att sträcka ut sig och blir böjda och små där det är som tätast. Fast det löste sig liksom av sig själv med den ena.
I och med att de blev skeva och "topptunga" blev de ju ganska instabila också, det var en annan grej jag inte riktigt gillade. Det syns inte på bilden, men den ena stod antingen och lutade ut från fönstret eller lutade sig mot rutan.

Och mycket riktigt, den vänstra drog dottern ner i golvet för ett tag sedan. Krukan gick i tusen bitar, och någon mer kruka i den storleken hade jag inte, så det löste sig liksom själv. Kapade av en rätt rejäl bit av toppen, så långt den var rak och snygg, och satte den i ett glas vatten i stället. Ser ut som om det är rötter på gång, men det går då inte fort... Är lite rädd att den ska hinna ruttna innan den får rötter, men toppen ser pigg och fin ut så jag hoppas verkligen den tar sig.

Den andra har jag inte gjort något med, den får vara backup om den första går åt skogen! Den är ju lite rakare och ordentligare och kan nog klara sig bättre. Ska kanske testa att gallra den lite som du föreslog.smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon