Oj, det var ett litet tag sedan jag skrev i den här tråden! Hade gett upp om att få svar faktiskt.
Jo, de är väl fina, men jag vill se ut genom fönstret också!

Sedan ser bladen lite konstiga ut, det är som om de inte får plats att sträcka ut sig och blir böjda och små där det är som tätast. Fast det löste sig liksom av sig själv med den ena.
I och med att de blev skeva och "topptunga" blev de ju ganska instabila också, det var en annan grej jag inte riktigt gillade. Det syns inte på bilden, men den ena stod antingen och lutade ut från fönstret eller lutade sig mot rutan.
Och mycket riktigt, den vänstra drog dottern ner i golvet för ett tag sedan. Krukan gick i tusen bitar, och någon mer kruka i den storleken hade jag inte, så det löste sig liksom själv. Kapade av en rätt rejäl bit av toppen, så långt den var rak och snygg, och satte den i ett glas vatten i stället. Ser ut som om det är rötter på gång, men det går då inte fort... Är lite rädd att den ska hinna ruttna innan den får rötter, men toppen ser pigg och fin ut så jag hoppas verkligen den tar sig.
Den andra har jag inte gjort något med, den får vara backup om den första går åt skogen! Den är ju lite rakare och ordentligare och kan nog klara sig bättre. Ska kanske testa att gallra den lite som du föreslog.