Bullebullen
Som nybliven husägare vill jag gärna ha hjälp med förslag på snygga rabatter som blommar redan i sommar! Jag är totalt nybörjare på trädgård men är rätt intresserad.
Jag gillar när det ser naturligt ut, gärna med gräs och sten. Vitt, rosa och andra pasteller är fint, men glödande färger passar också till hösten.
Vad sjutton ska jag satsa på? Hur blir det snyggt? (Vi bor i Karlstad)
Gunilla T
Det är jättesvårt att svara på - dels handlar det om tycke och smak men också själva formen på rabatterna och hur omgivningen ser ut. Som nybörjare tänker man ofta färger på blommor men det brukar bli underordnat så småningom - växterna blommar ju inte samtidigt heller.

Bra är väl att starta med de gammaldags trogna perennerna - de är tåliga och blommar oftast samma säsong som de planteras. Ett vanligt fel som man gör som nybörjare är att man planterar för tätt och för många olika sorter så man får plottriga rabatter. Som det ser ut när du planterar de små växterna på våren kommer det inte att se ut några månader senare.
Plantera gärna in dämpande växter om du gör en större rabatt, växter som inte är iögonfallande utan har en vacker grönska och form under hela säsongen.

Gör gärna rabatter som inte är raka och kantiga eller perfekta rundlar, lite osymmetriskt vilket gör rabatten mer levande och spännande. Sten är alltid vackert men välj så stora stenar som möjligt och rada inte stenar runt rabatterna.

Om du gillar gräs så finns ett otal varianter av Miscanthus som är väldigt dekorativa. Några stora stenar ihop och ett Miscanthus gräs framför stenarna är en enkel men smakfull anordning. Gräs gör sig bra som solitärer.

Skaffa dig en grundbok om trädgård och läs och begrunda vad som faller just dig i smaken, ett annat tips är att besöka andras trädgårdar för inspiration.
Bullebullen
Tack, alltid en början! Förstår att frågan var omfattande, men det var fallgropar, fullträffar och dyl som jag vill ha tips om!
Red Top
Hej och Välkommen till Odla!

Om det är ett hus med gammal trädgård ni köpt, är det bra att vänta en hel växtsäsong för att se vad det dyker upp för godbitar i trädgården. Börjar du gräva egna rabatter utan att ha sett vad som finns, kan du gå miste om många rariteter. Första året kan Du ju odla lite ettåringar i stora krukor, om du väldigt gärna vill komma igång med egna odlingar.

Som nybörjare bör du ju oxå ta reda på vilken/vilka växtzoner som gäller just där du bor.

Surfa gärna runt lite bland odlas medlemmars album och ev trädgårdsbloggar, så kan du få många fina tips.

Gunilla T, som redan svarat dig, har en helt underbar naturtomt, som det ligger mycket arbete bakom. Om du söker bland hennes inlägg, kan du få jättemånga fina tips.

Här är ett exempel: Pelarformad brakved

Lycka till med din nya trädgård!
LasseB
Håller helt med Gunilla T och lägger till.
Ta en tur till biblioteket, låna med dig ALLT
Vad gäller sorter så tänker jag göra så här till min slingriga grusgång (om jag nu får den på plats i vår)

LAVENDEL finns i lite olika gröna nyanser du kanske ska blanda för att få en lite livfullare grönska (inte fjärillslavendel den är inte härdig)
NEJLIKA finns en massa sorter ta gjärna en som matchar höjden på lavenden men håll ner antalet färgvariationer
GULLNATTLJUS som jag inte vet så mycket om

Jag som ska plantera en sträcka kommer att plantera varje växt i dubbla rader och förskjutet

Hur du än gör så kommer det att bli dyrt så sattsa på sorter som finns på tomterna i närheten av dig
lorentz
Jag vill rekommendera denna sajt
http://www.mastarrabatten.se/
Där har proffs inom trädgårdområdet ritat rabatter med sortförslag och antal.
Att tänka på är att det är ju inte bara blommorna som ger rabatten liv
Peztis
Nu är ju jag inget proffs - vilket mina planteringar vittnar om - men vissa saker dyker ju upp då och då i trådar och böcker.

* Plantera inte en kruka av en planta utan köp flera och plantera tillsammans för annars blir det plottrigt (som Gunilla T skrev)
* Om du lätt vill kunna klippa gräsmattan och slippa kantklippa hela tiden så kan du ju lägga gatsten i kanten till rabatten som grädklipparhjulen kan gå på. Stenarna får dock inte sticka upp utan måste ligga i gräsmattenivå.
* Tycker du om vissa växter så kan du ju fröså dem nu i vår om du inte vill köpa färdiga plantor (vilket ju blir dyrare).
* Håller med om att du ska undvika raka rabattkanter, gör dem lite böljande.
* Tänk i nivåer, att det finns olika höjd på växterna. Sätt höga i bakgrunden/mitten och lägre utmed kanterna. Små träd och buskar gör att det blir liv.
* Tycker du om träd så ska du plantera dem så fort som möjligt - plötsligt har det gått 10 år och då är det ju trist att tänka att "äsch jag skulle ha planterat det där trädet då för då hade det ju varit stort nu, så som vil ville ha det". Träd och buskar ger rumskänsla och karaktär på trädgården.
KRT
Jag skulle vilja betona vad Red Top skrev ovan - är det ett äldre hus med befintliga rabatter så låt det gå en sommar innan du börjar röja för mycket! Flyttade själv in i ett äldre hus i somras och jag kan lova att det inte såg ut som när vi varoch tittade i våras smile.gif Och det blev helt annorlunda igen i höstas - för att veta vad som finns i rabatterna behöver man låta det gå en säsong - kanske finns något du vill ha redan i rabatten??? Insåg också att det inte är helt smart att höstgräva närman inte vet var alla vårlökar är planterade smile.gif

Är det ett nytt hus skulle jagvilja råda att böjra lite i taget, göra en rabatt per säsong kanske och låta det ta tid. Genom att planera rabatten så kan man ta hänsyn till höjder, färger, blomninstider etc så man har något vackert i rabatten hela säsongen!

Träd och buskar är bra att tänka på slutstorlek INNAN man planterar, inte smart att plantera en "liten" rönn på en pytteplätt med jord - för när rönnen blirlite större blir det för lite jord för den och den kommer inte må bra. Eller också måste man hålla på att beskära en massa, och grannar gillar INTE om man har störa växter som växer in på deras tomt smile.gif
Bullebullen
Tack för många bra tips. Jättekul att så många brydde sig om att svara!!!
Böcker kommer jag att låna och jag ska inte göra en massa projekt på en sommar, vi har varken tid eller råd med det och inte heller kunskap.

Jag har länge varit sugen på att få rå om en trädgård och tänker nu på våren varje dag!
Sen är jag medveten om att vi kommer göra misstag på tomten men alla är vi barn i början flirting.gif!
Jag klurar och funderar på vart jag ska börja på tomten som är uppvuxen sen 50-talet. Förra ägaren bor ett kvarter bort så henne kan jag fråga om vad som planterats och fungerat tidigare. Jag ska absolut kolla in grannarnas trädgårdar och även stadsparken, bra idé!!
Stora krukor med olika blommor och gräs blir det nog mest nu i sommar! Men jag hoppas jag vågar försöka med någon rabatt också. Grönsakslandet känns lättast och där har jag hjälp av min far!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon