Bullebullen
Som nybliven husägare vill jag gärna ha hjälp med förslag på snygga rabatter som blommar redan i sommar! Jag är totalt nybörjare på trädgård men är rätt intresserad.
Jag gillar när det ser naturligt ut, gärna med gräs och sten. Vitt, rosa och andra pasteller är fint, men glödande färger passar också till hösten.
Vad sjutton ska jag satsa på? Hur blir det snyggt? (Vi bor i Karlstad)
Gunilla T
Det är jättesvårt att svara på - dels handlar det om tycke och smak men också själva formen på rabatterna och hur omgivningen ser ut. Som nybörjare tänker man ofta färger på blommor men det brukar bli underordnat så småningom - växterna blommar ju inte samtidigt heller.

Bra är väl att starta med de gammaldags trogna perennerna - de är tåliga och blommar oftast samma säsong som de planteras. Ett vanligt fel som man gör som nybörjare är att man planterar för tätt och för många olika sorter så man får plottriga rabatter. Som det ser ut när du planterar de små växterna på våren kommer det inte att se ut några månader senare.
Plantera gärna in dämpande växter om du gör en större rabatt, växter som inte är iögonfallande utan har en vacker grönska och form under hela säsongen.

Gör gärna rabatter som inte är raka och kantiga eller perfekta rundlar, lite osymmetriskt vilket gör rabatten mer levande och spännande. Sten är alltid vackert men välj så stora stenar som möjligt och rada inte stenar runt rabatterna.

Om du gillar gräs så finns ett otal varianter av Miscanthus som är väldigt dekorativa. Några stora stenar ihop och ett Miscanthus gräs framför stenarna är en enkel men smakfull anordning. Gräs gör sig bra som solitärer.

Skaffa dig en grundbok om trädgård och läs och begrunda vad som faller just dig i smaken, ett annat tips är att besöka andras trädgårdar för inspiration.
Bullebullen
Tack, alltid en början! Förstår att frågan var omfattande, men det var fallgropar, fullträffar och dyl som jag vill ha tips om!
Red Top
Hej och Välkommen till Odla!