|
Simplicity
29-01-2010, 08:01
Hur brygger/kokar ni ert kaffe?
Jag har en perculatorbryggare, men jag tycker inte att det blir speciellt gott trots att jag testat olika kaffesorter.
Minns hur kokkaffet doftade hemma hos min farfar. Mycket doft, men vet inte om det smakade så speciellt mycket mer...
När jag fikar på konditori blir det regelmässigt en latte som bryggs i espressomaskin. Det tar tid, men är ju så gott!
Har jag bråttom eller inte orkar dra igång perculatorn blir det uppkokt vatten och nescafe. Har tillochmed skaffat nescafe-pulver som jag kan dricka sent på kvällarna som inte innehåller koffein!
herkules
29-01-2010, 08:18
jag kokar mitt kaffe i en kaffepanna som är äldre än vad jag själv är
Hemma blir det oftast neskaffe, ibland perkulator. På favoritfiket blir det vanligt kaffe, där är det gott. Annars oftast latte. Hos farmor är det kokkaffe gjord i hennes Brenadottepanna. Farmors kaffe är nog godast. Eller så är det sällskapet som är bäst.  Varför farmors kaffe är med på listan är för att den dricker jag ett par gånger i veckan åtminstone.
*Stintan*
29-01-2010, 08:58
Kokkaffe är absolut godast men jag är för lat för att orka stå och passa pannan så därför blir det Melittabryggaren som får tjänstgöra, inte så dumt det heller. Har även en perkulatorbryggare men den är för bökig så den står bara i ett skåp moch samlar damm. Nescafe tycker jag är nödproviant och inte gott alls.
skogstroll
29-01-2010, 09:05
jag gör alltid kok-kaffe i en gammal kaffekanna  hade bryggare förut men blä det blir inget gott
Simplicity
29-01-2010, 09:08
Har inte riktigt koll på hur man kokar kaffe i kaffepetter. Häll i kaffe å vatten å koka upp, eller? Är det klart då? Sumpen ska sjunka, men när gör den det? Var än på loppisar kan man skaffa en kaffepanna?
Måste börja med att säga att jag gillar ditt kaffekokande Herkules
För egen del blir det löskaffe från affären i kvarteret, förkokar vattnet ner i bryggaren gott
Har läst om förra årets barista- tävlingsvinnare som säger att kaffet är betydligt viktigare än vilken bryggare man har
Ofta blir det ett lite starkare kaffe som då blir godisgott med varm mjölk i
skogstroll
29-01-2010, 09:19
CITAT (Simplicity @ 29-01-2010, 09:08)  Har inte riktigt koll på hur man kokar kaffe i kaffepetter. Häll i kaffe å vatten å koka upp, eller? Är det klart då? Sumpen ska sjunka, men när gör den det? Var än på loppisar kan man skaffa en kaffepanna? Jag tar inte tid på den direkt utan ställer den åt sidan en stund och silar den sen i mormors gamla kaffesil. I botten brukar det ju vara ganska kläggigt så det får åka ut i komposten. Jag brukar ta ett mått kokmalet kaffe till en kopp och så en åt pannan (och ibland lite extra så man får lite fjutta). Helst ska man kanske låta det koka upp flera gånger men jag tycker det blir ok med bara en gång.
*Stintan*
29-01-2010, 09:27
Ett mått kaffe per kopp och ett åt pannan, koka upp och låt koka nån minut under passning eftersom det lätt kokar över. Dra åt sidan och häll i en liten skvätt kallt vatten. Låt stå en liten stund så klarnar kaffet och sumpen faller till botten. Sila behöver man bara göra om man har för bråttom.  Kaffepannor finns där det säljs kastruller.
Aqvakul
29-01-2010, 09:35
Nespresso - latmansespresso
Simplicity
29-01-2010, 09:38
Tack snälla för alla kokkaffesvar. Om man inte vet eller är osäker vågar man ju inte pröva själv...
En annan sak..är ju trendigt att ha espressobryggare hemma. Men de är ju verkligen svindyra (tycker jag)! Ett par tusen räcker ofta inte utan för att få en bra maskin måste man lägga ut 4-8000, påstår en av mina bekanta, som är espressofrälst. Är en sån investering verkligen värt det?
*Stintan*
29-01-2010, 09:48
CITAT (Simplicity @ 29-01-2010, 09:38)  Tack snälla för alla kokkaffesvar. Om man inte vet eller är osäker vågar man ju inte pröva själv...
En annan sak..är ju trendigt att ha espressobryggare hemma. Men de är ju verkligen svindyra (tycker jag)! Ett par tusen räcker ofta inte utan för att få en bra maskin måste man lägga ut 4-8000, påstår en av mina bekanta, som är espressofrälst. Är en sån investering verkligen värt det? Då ska man nog vara frälst och det är jag inte så en sån kan jag vara utan.
blomkronan
29-01-2010, 09:59
Jag har en espresso bryggare, som jag bara gör kaffe i. Ibland kan man göra en espresso för att blanda ihop någon god kaffe drink (latte). Jag bara älskar min maskin 3000:- i inköp (Siemens) dricker 2-4 koppar varje morgon innan jag går till jobbet. Det är oxå en "lat mans maskin" trots att jag maler bönor, och inte använder pods. Trycker bara på knappen vipps så har man en kopp  tömma spilfat och hälla av sumpen ibland det är allt! Vi sparade kaffebryggaren för att ha då vi får gäster, men dom vill ha kaffe från maskinen. Så kaffebryggaren har vi inte använt en enda gång sedan vi skaffa maskinen.
Jag kokar i kaffepanna som jag alltid gjort., som jag är van hemifrån också. Vi kokare är nog ett utdöende släkte verkar det som. Ibland när vi har besök av någon som inte varit hos oss förut säger de ofta "åh har du kokkaffe som är så gott"
skogstroll
29-01-2010, 10:08
Jag hade förut en italiensk espressomaskin som kostade 3-4000 och den var helt otrolig!!! Gillar man espresso så kan det löna sig att skaffa snäppet bättre än OBH Nordica, helt klart! Är det nåt italienarna kan så är det ju kaffe... Min drömapparat heter Elektra, men det tar jag när jag vunnit på triss  Annars tycker jag kokkaffe är absolut överlägset
När jag bodde på Åland så fick jag lära mig att koka kaffe på ett, för mig, nytt sätt. Man kokar upp vattnet drar av kaffepannan, häller i kaffet, ställer tillbaka pannan på spisen och låter kaffet precis koka upp, inte mer. Så drar man av pannan och vänter någon minut. Man får prova att sumpen bottnat
skogstroll
29-01-2010, 10:32
mmm finns många varianter, jag var förut stammis på en polsk restaurang som gjorde världens godaste kaffe, men det fick koka upp 8 gånger. Men oj vad gott det var!!! Jag brukar koka upp så många gånger som jag orkar. Sen drack jag kaffe nån gång på en turkisk restaurang, mokka... det glömmer jag aldrig, fy sjutton vad gott!!! De brukar ju vräka i socker men jag är inte så mycket för det så jag körde rent. Oj oj det var som att dra i sig en säck med blomjord.... och det är godare än det låter  ska försöka mig på det själv nångång
Kaffe är gott! Hemma har vi tre - 4 om man skall vara petig - olika apparater för att fixa till det. Vi är nog aaaningens kaffenördar  (det finns värre helt klart) 1. Kaffekvarn. Det här är ett måste om man vill ha riktigt gott kaffe! Vår är en Rancilio 2. En vanlig Philipsbryggare - den använder vi på helgen när vi vill ha stora baljor till långfrukosten. 3. En halvautomatisk espressomaskin, "fröken Silvia" (Rancilio) 4. En helautomatisk espressomaskin, Jura. Den har vi bara haft 1,5 månad. Krups:en gick sönder 2 år gammal! Den här apparaten använder vi varje vardagsmorgon. Caffe Lungo på espressobönor är vidunderligt gott. Helt i klass med min mosters kok-kaffe! (Hon hade egen brunn dessutom) Kaffebönorna är som någon sa det allra viktigaste! En annan viktig påverkansfaktor som man inte kan göra så mycket åt är vattnet. Vissa kaffesorter passar till olika vatten. Det är nog därför tex Zoega smakar så gott i Skåne men inte lika gott hos oss i Göteborg. Här finns dom riktiga kaffenördarna: Riktigtkaffe  Edit: stavfel
skogstroll
29-01-2010, 10:49
 jag har kaffekvarn till att mala chili jag
CITAT (skogstroll @ 29-01-2010, 10:49)   jag har kaffekvarn till att mala chili jag Hihi! Kanske man kunde prova för att få mer sting på kaffet!
Aqvakul
29-01-2010, 11:06
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 09:35)  Nespresso - latmansespresso Apparaterna är inte jättedyra 1500 - 5000, men varje kapsel (1 per kopp) kostar tre spänn. http://www.nespresso.com/#/se/se
Anki på Öland
29-01-2010, 11:48
Pulverkaffe till morgonfikat och vanligt bryggkaffe resten av dagen om inte yngsta dottern är här, då blir det pulverkaffe hela dagen och koffeinfritt pulver på kvällen..... ANki
skogstroll
29-01-2010, 12:49
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 11:06)  Apparaterna är inte jättedyra 1500 - 5000, men varje kapsel (1 per kopp) kostar tre spänn. http://www.nespresso.com/#/se/seblirenågottdå?
aanderss
29-01-2010, 13:56
bryggkaffe zoegas
Aqvakul
29-01-2010, 14:25
CITAT (skogstroll @ 29-01-2010, 12:49)  blirenågottdå? Ja, bättre och enklare än i de flesta espressomaskiner. Riktiga proffsmaskiner, efter de första 20 kopparna, är naturligtvis klart bäst... Men vem har plats och råd med ett sånt åbäke och dessutom lust och råd att köra en massa koppar och slänga först... Sverigebutiken ligger på Biblioteksgatan. Där kan du provsmaka...
skogstroll
29-01-2010, 14:42
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 14:25)  Ja, bättre och enklare än i de flesta espressomaskiner. Riktiga proffsmaskiner, efter de första 20 kopparna, är naturligtvis klart bäst... Men vem har plats och råd med ett sånt åbäke och dessutom lust och råd att köra en massa koppar och slänga först...
Sverigebutiken ligger på Biblioteksgatan. Där kan du provsmaka... jaså det ska jag nog ligger bara nåra meter bort
Pulverkaffe för det mesta, det är en vana efter alla år i segelbåt. När vi har gäster gör vi pulverkaffe direkt i en kanna och många brukar säga att vi serverar väldigt gott kaffe. Det kan hända att vi någon enstaka gång köper smaksatta (gillar apelsin) kaffebönor och mal och brygger. Ute på stan blir det latte, kokkaffe som blev riktigt gott kunde bara min mamma göra så det blir det aldrig numera. Värst av allt är nog ändå bryggkaffe som stått på varmhållning för länge. Gita
Simplicity
29-01-2010, 14:52
CITAT (Gita @ 29-01-2010, 14:47)  Pulverkaffe för det mesta, det är en vana efter alla år i segelbåt. När vi har gäster gör vi pulverkaffe direkt i en kanna och många brukar säga att vi serverar väldigt gott kaffe. Det kan hända att vi någon enstaka gång köper smaksatta (gillar apelsin) kaffebönor och mal och brygger. Ute på stan blir det latte, kokkaffe som blev riktigt gott kunde bara min mamma göra så det blir det aldrig numera. Värst av allt är nog ändå bryggkaffe som stått på varmhållning för länge. Gita Hehe! Det där kaffet som stått på för länge smakar som om man bryggt det på gamla fimpar! Bättre att hälla upp det på termos direkt det är färdigbryggt. På mitt gamla jobb diskades kaffebryggaren nästan aldrig, sköljdes bara ur. Det gav också en tråkig bismak av gammal fimp...
Har alltid kokat kaffe i min rostfria kaffepanna - ända fram till julen -95 då jag fick en vattenkokare. Jag dammade av min pressbryggare som stått längst in i ett skåp och samlat damm i flera år. Jag har aldrig ångrat det. Pressbryggt kaffe smakar i mitt tycke lika bra som kokt kaffe. [attachment=46696:Pressbryggare.jpg]
Eva i Höga
29-01-2010, 16:06
CITAT (Betty @ 29-01-2010, 15:00)  Har alltid kokat kaffe i min rostfria kaffepanna - ända fram till julen -95 då jag fick en vattenkokare. Jag dammade av min pressbryggare som stått längst in i ett skåp och samlat damm i flera år. Jag har aldrig ångrat det. Pressbryggt kaffe smakar i mitt tycke lika bra som kokt kaffe. Betty, hur gör du med pressbryggaren? Jag har en men jag vet inte hur jag använder den så den står i skåpet och samlar damm. Vi brygger vårt kaffe men det godaste jag vet är kokkaffe som man hade förr och det ska drickas ur tunna tunna gammaldags kaffekoppar. Men visst är det skönt att bara ladda kaffebryggaren och inte behöva passa den.
Starfight
29-01-2010, 16:42
Bryggkaffe i en Moccamaster Clubline bryggare, mestadels Zoegas men varierar ibland med Gevalia när jag får oväntat besök
ninnisky
29-01-2010, 17:00
Här bryggs det i en bryggare från Krups.
Sist jag bryggde kaffe var någon gång i oktober månad förra året - jag är i det närmaste förbjuden att göra det. Det blir antingen för starkt eller för svagt enligt maken så numera får han också göra det. Dricker heller inte speciellt mycket kaffe och om, så vill jag ha ett riktigt mörkt franskrostat.
Är en obotlig tedrickare!
sqrulan
29-01-2010, 17:09
 Jag är en te drickare och om jag kokar kaffe så blir det i en helt vanlig kaffepanna, perculator smakar "plast"! Jag började smaka på kaffe då jag var 22 år och mina barn gillar inte kaffe alls. Det är bara en "ful" ovana som med rökning, varför dricker man kaffe?
takstigen
29-01-2010, 17:13
Coops pulverkaffe
CITAT (sqrulan @ 29-01-2010, 17:09)  //.....varför dricker man kaffe?  - För att det är gott! - För att det piggar upp! - För att det är en fantastisk sällskapsdryck som löser upp tunghäfta
Christa
29-01-2010, 18:03
Jag dricker sällan kaffe eftersom jag får huvudvärk av det. Min sambo kokar alltid sitt kaffe i perculator. Han mal först ekologiskt odlade kaffebönor från COOP i en gammal handdriven kaffekvarn som han ärvt av sin mormor i Tyskland. Sedan ner i perculatorn.
Där jag jobbade innan sa ofta mina besökare att vi hade så gott kaffe. Anledningen till det vara att det alltid var nyöppnade paket eftersom det gick åt så mycket. Kaffe förlorar snabbt arom när paketet väl är öppnat. Täta till ordentligt och förvara paketet i kylskåpet så håller det smaken längre.
Maler bönorna själv. Föredrar pressbryggare. Eller något som jag hittade för ett litet tag sedan ett slags specialfilter för muggen som kaffet ligger ovanpå och en till sil ovanpå för vattnet.
maramara
29-01-2010, 20:04
CITAT (LasseB @ 29-01-2010, 10:20)  När jag bodde på Åland så fick jag lära mig att koka kaffe på ett, för mig, nytt sätt. Man kokar upp vattnet drar av kaffepannan, häller i kaffet, ställer tillbaka pannan på spisen och låter kaffet precis koka upp, inte mer. Så drar man av pannan och vänter någon minut. Man får prova att sumpen bottnat Så har jag kokat kaffe sén mina föräldrar lärde mig det, för ca 50 år sedan. Vid årsskiftet köpte jag en bryggare av ren lathet. Vet inte om det smakar så bra, kaffepannan står fortfarande kvar bredvid spisen. Härligt när man är fler som ska fika. Innan jag köpte bryggaren blev det ofta nescaffe, men det är inte gott. Prova med en matsked vaniljgräddglass i kaffet, mmmmm
hattstugan
29-01-2010, 20:07
Använder bara nescafe sedan många år och tycker det är det bästa för jag får inte halsbränna av det som av brygg- el kokkaffe!!!
Hej igen
29-01-2010, 20:56
CITAT (Rihane @ 29-01-2010, 18:28)  Maler bönorna själv. Föredrar pressbryggare. Eller något som jag hittade för ett litet tag sedan ett slags specialfilter för muggen som kaffet ligger ovanpå och en till sil ovanpå för vattnet. Är det kanske Tupperware ... den muggen har jag ... guldfilter har den men jag anv den sällan. Dagligdags blir det Perkolatorbryggt med Zoega,s Presso ... finns inget godare kaffe. :-)
Starfight
29-01-2010, 23:27
CITAT (Rihane @ 29-01-2010, 18:28)  Maler bönorna själv. Föredrar pressbryggare. Eller något som jag hittade för ett litet tag sedan ett slags specialfilter för muggen som kaffet ligger ovanpå och en till sil ovanpå för vattnet. En sådanhär kanske det är http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4...amp;art=1454375 isådanafall är du nöjd med den? Har funderat på den ett litet tag.
CITAT (Eva i Höga @ 29-01-2010, 16:06)  Betty, hur gör du med pressbryggaren? Jag har en men jag vet inte hur jag använder den så den står i skåpet och samlar damm. Vi brygger vårt kaffe men det godaste jag vet är kokkaffe som man hade förr och det ska drickas ur tunna tunna gammaldags kaffekoppar. Men visst är det skönt att bara ladda kaffebryggaren och inte behöva passa den. Sorry att du fått vänta några timmar på svar Eva, jag har inte varit inne här och kollat... Så här pressbrygger man kaffe: Mät upp så många mått kaffe som antal koppar du vill brygga, koka upp vatten i vattenkokaren och häll det heta vattnet över kaffepulvret, lägg på locket igen men pressa inte ännu. Låt det stå och dra 3-4 minuter innan du långsamt pressar ner kaffet genom filtret. Använd inte bryggkaffe i pressbryggaren, det är för finmalet, det fastnar bara i metallfiltret. Använd kokkaffe eller helst "bistrokaffe" (kolla efter pressbryggarsymbolen på kaffepaketet) Classic
CITAT (LasseB @ 29-01-2010, 09:14)  Måste börja med att säga att jag gillar ditt kaffekokande Herkules
För egen del blir det löskaffe från affären i kvarteret, förkokar vattnet ner i bryggaren gott
Har läst om förra årets barista- tävlingsvinnare som säger att kaffet är betydligt viktigare än vilken bryggare man har
Ofta blir det ett lite starkare kaffe som då blir godisgott med varm mjölk i Håller med Herr Barista, jag tycker kaffet är viktigare än metoden, maler själv när jag orkar, det är nästbäst, bäst är att rosta de råa bönorna själv och mala, men gissa hur ofta jag orkar det  Brygger kaffet eller kokar. Kompisen har en megamaskin, men då tycker jag tilloch med att mitt bryggkaffe är godare..
För arbetsplatser med urläbbigt kaffe har jag en mugg köpt utomlands, man häller pulver i koppen, på med kokande vatten, sedan pressar man ner filter över, alltiett press-bryggare kan man säga? Den är toppen men dricker man långsamt blir det sista surt.
Jag dricker inte kaffe, jag kör på te i stället nu för tiden. Däremot gör jag teet på samma sätt som jag gjorde kaffe på, med bodumpress
Till vardags brygger jag i Philipsbryggare och har med en termos i lastbilen. Blir så himla dyrt om man ska köpa kaffe på macken 2-3 ggr/dag. På helgerna lyxar vi till och kör med Nespressomaskinen. Jag gillar bäst Lungosorterna men det är kul att variera sig. (Dom röda kapslarna är koffeinfria, men dom har jag inte vågat testa än) I husbussen brygger jag med Melittafilter direkt ner i termos eller använder en pressbryggare.
Eva i Höga
31-01-2010, 20:56
Betty, tack för ditt svar! Nu kan jag börja använda min pressbryggare men måste köpa kaffe först. Ska bli kul och spännande att känna hur det smakar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|