Full version: Enköping
lorentz
Är det någon som gjort planteringar med Enköping och Piet Oudolf som inspiration?
Vad ska man tänka på ?
Aqvakul
Han har designat en fin perennpark i Sölvesborg också.
kasam
Hejsan!

Jag gillar Piet Oudolf mycket... tidigare tråd: tråd med länkar. Kolla även här, finns växtförteckning: Den försänkta trädgården

Googlar du på oudolf o bilder hittar du massor, bl a bild

Om jag själv anlagt något? Nja, någon har sagt att en liten bit av min örtagård är lite "oudolfsk", fast jag vet inte... Kanske är det något lite i mixen av växter såsom blodtopp, rysk saliva, anisisop mfl som påminner en aningens, men detta planterades innan jag kände till Oudolf... (Bilder finns i mitt album ifall du vill kika.)

Vore jätteroligt och intressant ifall du återkommer med bilder och berättar hur det går.

/Kasam

ingrids
Jag har trädgårdsdesignboken de gett ut med enköpings parker som bas, men den har inte nått längre än kaffebordet. Fast jag lägger till gräs (som inte får fertila frön) i min perennrabatt, och det kommer från att jag bläddrat massor i "Drömplantor".
mojan
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 11:11) *
Han har designat en fin perennpark i Sölvesborg också.

Jag tog bilder från en jättefin liten park vid ett slott/ruin i Sölvesborg i somras.
(Jag la ut dem i någon tråd om vackra planteringar.)
Är det han som har gjort den är jag ute och irrar som vanligt? blush.gif
ingrids
En park längs med strandpromenaden om jag minns Sölvesborgs reportaget rätt, som jag läste jag vet inte var och minns inte när (detta med minnet ...).
Aqvakul
Parken ligger nere vid hamnen och anlades 2009, inte ute vid slottsruinen..
mojan
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 15:41) *
Parken ligger nere vid hamnen och anlades 2009, inte ute vid slottsruinen..

Aha, men den lilla anläggningen vid ruinen var mycket fin i sina färger även den.
lorentz
Min spontana känsla när jag gick i Enköpings parker var höjden och det dolda, man ser inte allt på en gång, ahakänslan av att här kommer det nåt nytt
hattstugan

Har inte gjort något utifrån Drömparken!! Men den är värd att besöka under alla årstiderna då det kommer nåt hela tiden!! Bor i Enköping och går där ofta!!
Den ger inspiration hur som!!
lorentz
Jag tycker att Enköping skall vara riktigt stolt att ha en så vacker park
hattstugan

Det är vi också!!! Har varit besökare från flera länder här för att se den!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon