Full version: Palmer i Skåne?
absalon12
Hej alla glada!

För er som gillar att ha en lite exotisk trädgård i Sverige så rekommenderar jag er att besöka ett par fantastiska hemmsidor.

Själv bor jag i Malmöområdet och har haft mina tre palmer på friland i snart 3 års tid. Dessutom en bananplanta som kallas Musa Basjoo (Japansk fiberbanan/ basjoohampa). Fler arter som kan överleva är: Olivträd, aprikos, kiwi, persiko, yucca, fikonkaktus och Fikonträd, då på skyddad plats i sydvästra Skåne. smile.gif

http://hem.passagen.se/snowpalm/swe/palm.html
http://www.drakeniusgardens.com/palmer.htm

Bara så att ni vet så är Väderkvarnspalmen härdig ned mot -18oC och Bananplantan -15oC! biggrin.gif

Besök gärna hemsidorna!

Anthon wub.gif
Ingrid på Västkusten
Musa basjoo heter bananen :-D liten rättelse - om man söker på t ex www.google.com så får man mer resultat ;-)

Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Och ska man vara extra petnoga och gå efter de namnen som finns i kulturväxtlexikonet så heter växten (Musa basjoo) basjoohampa på svenska.
Louise i Göteborg
Är det inte så att dom i Trelleborg, sen' många år, har palmer i ofentliga planteringar?
absalon12
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 16-12-2002, 12:43)
Musa basjoo heter bananen :-D liten rättelse - om man söker på t ex www.google.com så får man mer resultat ;-)

Hälsar Ingrid

Hej Ingrid!

Jo jag vet det, det var mina fingrar som slant wink.gif
absalon12
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,16-12-2002, 13:05)
Och ska man vara extra petnoga och gå efter de namnen som finns i kulturväxtlexikonet så heter växten (Musa basjoo) basjoohampa på svenska.

Hej Åsa!

Tackar, det visste jag inte.
absalon12
CITAT (Louise i Göteborg @ 17-12-2002, 11:41)
Är det inte så att dom i Trelleborg, sen' många år, har palmer i ofentliga planteringar?

Hejsan!

Tack för ditt meddelande. Det är tydligen livsfarligt att trycka ned fel tangen här *skrattar* men det ordnade upp sig.

Visst växer det palmer i Skåne. I alla fall i min trädgård. Jag vet att dem växer på friland i Falsterbo, vet inte hur läget är i Trelleborg men det är säkert sant det du säger ohmy.gif)

Lite kul med exotiska växter tycker jag. Skall testa Olivträd nu. Växer faktiskt ett stort sådant i Slottsparken i Malmö sedan ett par år. Finns även ett ex på Bo01 i Malmö.

Värt ett försök på en skyddad plats, med lite löv runt rötterna.

/Anthon
Anders zon III
För zonknäckarintresserade kan det vara idé att pröva palmer upp till Stockholmstrakten. Har sett en och annan väderkvarnspalm på skyddade platser i trädgårdar här. Det kan vara så att de tål lägre vintertemperaturer om de får rejält varma sommardagar vilket är vanligare i östra Sverige. Fina palmer som stått på friland många år har jag sett på bilder från Göteborg också.

En del hävdar att den individuella härdigheten varierar stort. Man kan ha tur eller otur med individen helt enkelt. Ett bra sätt kan vara att köpa småplantor från Bulgarien som redan visat sig tåla -30 eller något sådant, som en bekant till mig gjorde. Men...kanske inte tillåtet att föra in växter med jord därifrån...
Marcus
Palmer har dom i Trelleborg vid stranden, nu även också i Helsingborg! Dessa tas tock in på vintern och förvaras om jag inte minns fel på badhus el. liknande. Marcus
Ingrid på Västkusten
Ja Trelleborgarnas palmer vinterförvaras :-)

Hälsar Ingrid
absalon12
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-12-2002, 12:37)
Ja Trelleborgarnas palmer vinterförvaras :-)

Hälsar Ingrid

Det verkar bara som att det är i Falsterbo man har sina palmer utomhus året runt, fler sydliga städer borde prova på. Mina har stått utomhus i snart 3 år och det är i Lund.

Helt klart värt att testa! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon