Ärtor och bönor tillhör samma familj, väl?
Hur är det med klöver?
Ska odla på fyra skift och ett av dom ska jag ha gröngödsling(klöver)/ ärter på...
Nästa år ska jag ha gröngödsling på skiftet före osv...
På det skiftet har jag bönor och potatis i år...
Det blir alltså potatis/bönor i år, och klöver/ärter nästa år...hmm, kanske inte är så smart?
När jag planerat har jag inte tänkt på att ärter och bönor tillhör samma familj...hmm
Piccante
29-01-2010, 13:34
Klöver och lupiner är också ärtväxter.
Red Top
30-01-2010, 04:09
Om du har funderingar om ekologisk odling kanske den här föreningen och dess aktiviteter är något för dig.
FOBO-ekologisk trädgårdHär är en artikel om gröngödsling ur deras tidning 'Odlaren'.
Rätt gröngödsling ger rikare mångfald
Åsa, mälardalen zon 2
30-01-2010, 09:57
Ärtor och bönor är dock inte så superkänsliga bär det gäller sjukdomar så jag brukar faktiskt inte vara så noga med växtföljden av dessa och jag gillar bönor så det brukar finnas bönplantor lite här och var i mina odlingar, där det finns plats kan man peta ner bönfrö.
Jo, jag är medlem i fobo..Men i beskrivningar av växtföljd brukar det va potatis/bönor i skifte 3 och gröngödsling med klöver i skifte fyra...så de kanske inte är så känsliga då...
officinalis
30-01-2010, 12:23
Tror inte heller det är någon större fara. Själv är jag nog mest orolig för klumprotssjuka och sånt som kålväxterna kan få.
Mangold, jordärtskocka, rucola och spenat ska enligt utsago också vara relativt okänsliga och kan petas ner lite här och där.
Jag skulle nog blanda in lite annat i din gröngödslingblandning också. Kanske lite blommor som lockar till sig insekter (Honungsfacelia har funkat bra för mig!) och kanske något som luckrar upp jorden, t.ex. Vitsenap eller Foderraps (både i kålfamiljen dock).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.