Petran
Har tänkt att så klematis som jag sedan skall plantera vid mina äppleträd. Funderar nu hur äpple-(och päron)trädets rötter växer. Kan man gräva precis intill eller skadar man rötterna då ? Är det någon som vet eller har erfarenhet ? smile.gif
kerstin z5-6
Har grävt 50 cm -trädet hände inget alls med -snarare blev det gladare smile.gif
livnär sig på gödseln i den närliggande rabatten misstänker jag
Men jag var såklart noga med att inte kapa alltför mycket av de grövre rötterna .Närmanst trädet har jag marktäckare som klarar maget underlag -och clematisarna sitter en bit ifrån
Cilla
Rabatter under eller strax utanför trädens krona som man inte konstgödslar för häftigt är bra också för trädens syre- och näringsupptagning. Invid stammen tar ett vuxet träd inte upp näring alls, där växer huvudrötterna ut som i sin tur bär alla finrötter som trädet tar näring med. Jämför med krongrenarna som går ut från stammen. Där växer inga eller mycket få blad och blomanlag. Det blir ofta platsbrist och risk för rotskada när man gräver där. Alternativet att fylla på med jord är inte heller någon bra idé om man inte lyckas skydda stammen helt från den nya jordmiljön.

En annan aspekt på klätterväxter invid fruktträd är att de försvårar behandling och beskärning av träden. När man klättrar i trädet riskerar man att förstöra klätterväxten. Dessutom är sjukdomsbehandlingarna helt olika - limringar mot frostfjäril går inte att få dit med slingerväxter, och besprutning av slingret kan vara till nackdel för frukten.

Bättre tycker jag är att låta klätterväxter klättra i träd som man inte beskär och plockar frukt i. Invid fruktträdens stam kan man lätta på grässvålen strax intill stammen och lägga natursten eller så blomster som gör att man inte går med gräsklipparen mot stammen - eller så gör man ett blomstrande gröngödslingsland under hela trädkronan för att förbättra jordmiljön för trädet.
Louise i Göteborg
Är trädet också nytt?

Unga träd med klematis i har jag tyvär erfarenhet av. Klematis är stark och mitt träd blev aldeles krokigt. Jag tog bort klematisen men man ser fortfarande (8-10 år senare) krökar och krokar i det.

Klätterväxter i mogna träd har jag bara goda erfarenheter av.
Petran
Alla träd utom det ena är mååånga år gamla. Det ena är minst 5 år (har itne bott här så länge) smile.gif
Ingrid på Västkusten
Jamen då skall det nog gåalldeles utmärkt. Vilken sorts clematis är det? Är det en som skall beskäras -> kolla det innan Du bestämmer Dig å planterar.....för hiskeligt att beskära den I trädet sen.

Hälsar Ingrid
Petran
Tja det som ligger i fröpåsarna är en Clematis texensis, Lyktklematis samt Clematis Dr Rupple. Den senare är hybrid så den kanske man inte kan så. Skall även så styvklematis samt vippklematis, men de är ju inte så klättrande.
wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon