ron
Det var väl inte så svårt att förstå vem detta är om eller?????

Nu när det snart är val så ser man några konstiga folk på TV som pratar en massa skit som dom inte står till senare.

Ta till exsempel 300000 nya jobb,mindre skatt,mer pengar till dom äldre det var några val löften.

Nu har denna regering lyckats köra sverige i botten igen att folk aldrig vaknar.

Politiker i mina ögon är en bunke lurendrejare o lögnare.

Ha en trevlig dag
herkules
japp, dom är en bunt skitstövlar och det betalar vi för!
jag skulle ju kunna tänka mig ha mycket roligare för dom pengarna ...
Bee
Jag trodde du skulle prata om reklamfolk och så drar du upp politikerpatrasket. Ujujuj.
Huggorm
CITAT (ron @ 29-01-2010, 17:35) *
Nu har denna regering lyckats köra sverige i botten igen att folk aldrig vaknar.

Om du inte förstått det, så kan jag upplysa om att finanskrisen är global. Och det var inte ens Sverige som startade den...
herkules
CITAT (Huggorm @ 29-01-2010, 17:42) *
Om du inte förstått det, så kan jag upplysa om att finanskrisen är global. Och det var inte ens Sverige som startade den...

ja det var väl en jäkla tur att den var global den här gången
Huggorm
Innan finanskrisen slog till minskade arbetslösheten i rask takt. Det hade den troligtvis fortsatt med ännu i denna dag om inte krisen kommit emellan. Vi får trösta oss med att arbetslösheten troligtvis inte är lika stor som den hade blivit med en röd regering
Piccante
Att man är missnöjd har jag full förståelse för men när man tycker att politiker är lurendrejare, lögnare och skitstövlar så undrar jag hur man tänker sig att samhället ska styras? En undersökning nyligen visade att i Västra Götalandsregionen så är 97% av alla politiskt aktiva fritidspolitiker. Så dessa lurendrejande ljugande skitstövlar är i regel någons granne, barnens lärare, fackombudsman, någon egenföretager man handlar av eller någon student.
Vi har ju själva valt som så man får ju vad man ber om...
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 29-01-2010, 17:45) *
Att man är missnöjd har jag full förståelse för men när man tycker att politiker är lurendrejare, lögnare och skitstövlar så undrar jag hur man tänker sig att samhället ska styras? En undersökning nyligen visade att i Västra Götalandsregionen så är 97% av alla politiskt aktiva fritidspolitiker. Så dessa lurendrejande ljugande skitstövlar är i regel någons granne, barnens lärare, fackombudsman, någon egenföretager man handlar av eller någon student.
Vi har ju själva valt som så man får ju vad man ber om...

Precis! tummenupp.gif

Det är så jäkla lätt att klaga och att dra alla över en kam. Gör en insats själva iställett!
herkules
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 17:49) *
Precis! tummenupp.gif

Det är så jäkla lätt att klaga och att dra alla över en kam. Gör en insats själva iställett!

det är det många av oss som redan gör. utan att ens ta betalt för det.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 29-01-2010, 17:51) *
det är det många av oss som redan gör. utan att ens ta betalt för det.

Det är utmärkt! bravo.gif

men de som bara gnäller på allt och alla, från politiker till poliser, har bara mitt förakt..
Gudrun i Göteborg
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 17:53) *
Det är utmärkt! bravo.gif

men de som bara gnäller på allt och alla, från politiker till poliser, har bara mitt förakt..

Instämmer. Alltid lätt att ligga i soffan och veta bäst.
Blomstertanten
Jag kan avslöja att som fritidspolitiker blir man inte rik !
nu var det visserligen några år sedan jag själv var det , men då fick vi 90 kr per timme. 10 nämndmöten per år à 3 timmar + gruppmöte 1 timme blir inte mycket pengar per år ! Då har jag inte räknat med all obetald tid man lade ner på att läsa handlingar och sätta sig in i olika områden eller möten med partigruppen.

Så dra inte alla politiker över en kam !!!
Det finns alltid, inom alla grupper av människor, sådana som roffar åt sig och ljuger och bedrar.

Piccante
CITAT (Blomstertanten @ 29-01-2010, 22:48) *
Jag kan avslöja att som fritidspolitiker blir man inte rik !
nu var det visserligen några år sedan jag själv var det , men då fick vi 90 kr per timme. 10 nämndmöten per år à 3 timmar + gruppmöte 1 timme blir inte mycket pengar per år ! Då har jag inte räknat med all obetald tid man lade ner på att läsa handlingar och sätta sig in i olika områden eller möten med partigruppen.

Så dra inte alla politiker över en kam !!!
Det finns alltid, inom alla grupper av människor, sådana som roffar åt sig och ljuger och bedrar.

Iofs fick du väl ersättning för förlorad arbetsinkomst också men den brukar ha ett tak.
Blomstertanten
CITAT (Markus_H @ 29-01-2010, 23:17) *
Iofs fick du väl ersättning för förlorad arbetsinkomst också men den brukar ha ett tak.

Nää, eftersom vi hade våra nämndmöten på kvällarna (för att spara pengar) så behövde jag i princip aldrig vara borta från jobbet.
Och när jag under en period var arbetslös så fick jag avdrag på A-kassan men inget för förlorad arbetsinkomst. Så i princip betalade jag för att vara fritidspolitiker då.
Piccante
CITAT (Blomstertanten @ 29-01-2010, 23:29) *
Nää, eftersom vi hade våra nämndmöten på kvällarna (för att spara pengar) så behövde jag i princip aldrig vara borta från jobbet.
Och när jag under en period var arbetslös så fick jag avdrag på A-kassan men inget för förlorad arbetsinkomst. Så i princip betalade jag för att vara fritidspolitiker då.

Har man a-kassa eller försörjningsstöd (socialhjälp) så måste man ta upp arvoden som inkomst och då minskas ersättningen i proportion till inkomsten. Så arbetslösa och personer utan egen försörjning blir inte rika på politik.
herkules
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 17:53) *

fast jag kan tycka att exvis pensionärer är i sin fulla rätt att gnälla.
utan att behöva göra ett skit - de har redan gjort sitt!
Gita
CITAT (herkules @ 29-01-2010, 17:43) *
ja det var väl en jäkla tur att den var global den här gången

Kanske bör vi också komma ihåg att Sverige är ett av de länder som klarat den globala lågkonjukturen bäst.
Gita
herkules
CITAT (Gita @ 30-01-2010, 00:10) *
Kanske bör vi också komma ihåg att Sverige är ett av de länder som klarat den globala lågkonjukturen bäst.
Gita

kan det bero på att vi satt på en jäkla massa stålar när det smällde?
dahla
CITAT (herkules @ 30-01-2010, 00:12) *
kan det bero på att vi satt på en jäkla massa stålar när det smällde?

Vilka stålar? Lånade pengar på grund av att sossarna har slösat bort pensionspengarna på en sned jobbpolitik och invandringspolitik...
herkules
CITAT (dahla @ 30-01-2010, 00:19) *
Vilka stålar? Lånade pengar på grund av att sossarna har slösat bort pensionspengarna på en sned jobbpolitik och invandringspolitik...

vi hade ett helsickes överskott, borgarna satte sig vid dukat bord, kom inte och säg något annat!
dahla
CITAT (herkules @ 30-01-2010, 00:22) *
vi hade ett helsickes överskott, borgarna satte sig vid dukat bord, kom inte och säg något annat!

Lägg av... vilket jävla överskott? Har du inte sett att pengarna tog slut för tio år sedan???
herkules
CITAT (dahla @ 30-01-2010, 00:28) *
Lägg av... vilket jävla överskott? Har du inte sett att pengarna tog slut för tio år sedan???

sådärja nu var vi där igen - det där gamla gifta paret med det dåliga äktenskapet, jag går och lägger mig! smile.gif
Anma
CITAT (dahla @ 30-01-2010, 00:28) *

11 miljarders överskott året då alliansen tog makten. Slut på pengar???

Oj, mindes fel.
"Statsbudgetens saldo för 2006 blev 18,4 miljarder kronor. Det är 4 miljarder kronor högre än ESV:s prognos."
dahla
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 00:33) *

Oj, mindes fel.
"Statsbudgetens saldo för 2006 blev 18,4 miljarder kronor. Det är 4 miljarder kronor högre än ESV:s prognos."

Som vanligt glömmer vi statsskulden... Den svenska statsskulden uppgick den 31 Augusti 2009 till 1 049 890 146 984 (ungefär 1,05 biljoner) kronor men den vill du väl inte kännas vid???

Norge har ingen statsskuld...
herkules
CITAT (dahla @ 30-01-2010, 00:41) *
Som vanligt glömmer vi statsskulden... Den svenska statsskulden uppgick den 31 Augusti 2009 till 1 049 890 146 984 (ungefär 1,05 biljoner) kronor men den vill du väl inte kännas vid???

norge har olja.
än så länge.
Anma
CITAT (dahla @ 30-01-2010, 00:41) *

Men flytta till Norge då. Snälla.
dahla
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 00:46) *

Nej, jag har det bra meden borgerlig regering i Sverige... det är väl du som ska flytta till ett annat EU-land som ger bättre inkomst om man inte kan jobba...
herkules
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 00:46) *

jag vill bo i Norge, jag älskar Norge!!
Gita
CITAT (Anma @ 30-01-2010, 00:33) *

Oj, mindes fel.

Vilket överskott pratar du om, statsskulden var väl gigantisk mot de belopp du nämner.
Ett lånat överskott i så fall, och lån brukar man bli tvungen till att betala tillbaka.
Gita
Aqvakul
Här haglar argumenten, ofta helt utan faktabakgrund. Lite skärpning va, annars blir det inte diskussion utan bara pajkastning.
Red Top
CITAT (Gita @ 30-01-2010, 00:10) *
Gita

Mycket tack vare att majoriteten av svenska folket valde att säga nej till euron. Knappast borgarnas förtjänst.
Aqvakul
CITAT (Red Top @ 30-01-2010, 08:46) *
Mycket tack vare att majoriteten av svenska folket valde att säga nej till euron. Knappast borgarnas förtjänst.

yes.gif
vitavargen
CITAT (Gita @ 30-01-2010, 01:04) *
Vilket överskott pratar du om, statsskulden var väl gigantisk mot de belopp du nämner.
Ett lånat överskott i så fall, och lån brukar man bli tvungen till att betala tillbaka.
Gita

Kan du hämta siffror på statsskuldens storlek under september 2006 (SCB kan vara en bra källa).
Huggorm
CITAT (herkules @ 30-01-2010, 00:43) *
norge har olja.
än så länge.

Oljans betydelse är överdriven. Den står endast för 14% av BNP
Aqvakul
DFen förödande stora tillväxten av statsskulden skedde under Bildt-regeringen 1991-94.

https://www.riksgalden.se/templates/RGK_Tem...age____587.aspx
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 30-01-2010, 09:46) *
DFen förödande stora tillväxten av statsskulden skedde under Bildt-regeringen 1991-94.

Du glömde nämna att det var just då vi hade förra finanskrisen...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 09:48) *

Gången innan som statskulden sköt i höjden var 1978 - 1982. oljekris - ja - men också en borgerlig regering...

Gita

Trots att svenska folket sa nej till euron skulle jag vilja påstå. Det är ju så att den svenska kronan sjunkit kraftigt i värde mot just euron och även dollarn, vilket gjort alla importerade varor onödigt dyra.
Gita
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 30-01-2010, 09:46) *

Tack! tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Gita @ 30-01-2010, 10:04) *
Trots att svenska folket sa nej till euron skulle jag vilja påstå. Det är ju så att den svenska kronan sjunkit kraftigt i värde mot just euron och även dollarn, vilket gjort alla importerade varor onödigt dyra.
Gita

Men vår pappersindustri går för högtryck i motsats till Finlands. (Stora-Enso var snabba att flytta över produktion från Finland till Sverige)

Vår turistintäkter ökade rejält 2009, inte minst från Danmark (som har sin krona knuten till euron).
Huggorm
Så är det, svag krona ger bra exportvillkor, stark krona ger bra importvillkor. Det finns fördelar och nackdelar med båda.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 30-01-2010, 10:04) *
Gita

Euro-förespråkarna sa ju att Sverige skulle klara sig mycket sämre än andra länder i en finanskris om man inte gick över till euro. Ack så fel dom hade.
gladepetter
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 09:37) *

Norska oljefonden heter Statens Pensionsfond och har 3000 miljarder svenska kronor (2009)...ang att norska oljans betydelse är överdriven....
herkules
CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 09:48) *

som inte var så global va?
Solstorm

Det är varken borgarnas eller sossarnas förtjänst. Göran Persson gillade ju också euron. Vilken tur att svenska folket hade vett på att säga nej! Det har verkligen varit gynnsamt för Sverige att stå utanför euron nu när konjunktursvackan kom. Hoppas att vi får behålla egen valuta även i fortsättningen!

CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 09:37) *

Om oljans betydelse för Norge är överdriven, vad är det då som gör att norrmännen har så mycket bättre ekonomi än vad vi har. Att de står utanför EU? confused.gif
Motti
Dukat bord! slap.gif är inte det totalt utnöt !gisses säger jag.
Huggorm
CITAT (Solstorm @ 30-01-2010, 21:44) *
Om oljans betydelse för Norge är överdriven, vad är det då som gör att norrmännen har så mycket bättre ekonomi än vad vi har. Att de står utanför EU? confused.gif

Jag vet inte riktigt, men jag antar att tron på oljan ger en trygghet som gör att dom vågar satsa hej vilt utan att oroa sig för konsekvenserna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon