Full version: Rådjursbog
Annkina
Fick lite rådjurskött av min bror för ett tag sedan. Och plockade just upp en rådjursbog från frysen som jag inte har en aning om hur jag ska tillreda. smile.gif

Recept någon?
Sussie F-Flower
Nääe, inget recept, bara gamla vanor... giggle.gif

Använd en stekpåse för 5 kg om själva benet är kvar, annars kan du ta en mindre. Slå på ugnen 200 grader.

1) Kasta i en matsked vetemjöl och blås upp påsen, skaka så att mjölet lägger sig som ett puder i HELA påsen. Låt överflödet vara kvar.

2) Gör ca 4-8 jack i den köttigaste delen av bogen och stoppa i en vitlöksklyfta i varje jack.

3) Salta och peppra med krossad svartpeppar runtom hela bogen. Smula timjan och myntha om så önskas. Jag har även på senare år använt chili och currykrydda iställetför timjan och myntha och det har blivit mycket gott. Lite utländskt sådär...

4) Stoppa hela bogen i påsen, lägg bogen lite diagonalt. En liten stump av benet kommer nog att sticka utanför påsen i alla fall, men det gör inget. Det ska ju ändå inte ätas.
Använd påsförlutaren som följer med, eller en stål/najtråd om inte påsförslutaren passar.

5) Lågg hela stekpåsen diagonalt i en långpanna, alltså så att själva bogen hamnar diagonalt för att få plats...

6) Klipp 2st SMÅ jack i den högsta/översta delen av påsen (alltså närmast taket) (á ca 1,5-2 cm). Detta för att luften ska kunna strömma genom så att inte påsen exploderar i ugnen. Grädda ca en timme per kilo kött. En rådjursbog kanske tar ca 1,5-2,5 timmar. Du ser när köttet har börjat att släppa från benet. Det är inte klart innan.

7) Använd sedan skyn i påsen till sås. Det brukar kunna bli ca 5 dl sky. Blanda med ca 2-3 dl vanlig 40%ig grädde samt 2-3 dl creme fraiche. Koka upp, låt reducera. tillsätt 1-2 msk sweet chiliisås. Det är så gott så håret krullar sig!!!!!

Servara med potatisgratäng eller vanlig kokt potatis. (Eller ris eller annat, välj vad du önskar) Stekt potatis går också bra. Det är som man vill...
Och så lite goda grönsaker förståss. Häromdagen gjorde jag sirapsgratinerade grönsaker i en full långpanna, det var mycket uppskattat.

Lycka till med din goda middag! Hälsa din brorsa att jag kan köpa en bog om han har någon över... shy.gif giggle.gif

edit: hade glömt en förklaring...
Annkina
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-01-2010, 23:01) *
*ett långt gott recept*

Det lät väldigt gott och enkelt.
Fattas en del av sakerna i mitt kök, så jag får be om en bog till en annan gång och göra detta. För det lät väldigt gott!

Hittade ett recept på kokt bog med pepparrot. Får nog bli det denna gången.
LasseB
Du kanske redan ätit upp.
Min tanke gick såhär bog=framdelskött då blir det gryta. Med rådjur gåt det rätt fort jämfört med nötkött
Ner igjutjärnsgrytan bryn runt om så med buljong kryddor vänta 40 minuter, njä inte riktigt klart men färdigt
Annkina
CITAT (LasseB @ 30-01-2010, 08:22) *
Du kanske redan ätit upp.
Min tanke gick såhär bog=framdelskött då blir det gryta. Med rådjur gåt det rätt fort jämfört med nötkött
Ner igjutjärnsgrytan bryn runt om så med buljong kryddor vänta 40 minuter, njä inte riktigt klart men färdigt

Tack!

Skär du ner det i grytbitar innan eller steker du hela bogen och sen delar i bitar?
LasseB
Jag skulle bryna hela bogen låte den koka klart och sedan pilla bort allt kött. Försöker man skära köttet rått så missar man en del kött vilket ju är trist dessutom blir det mustigare om benen får koka med
Annkina
CITAT (LasseB @ 30-01-2010, 08:47) *
Jag skulle bryna hela bogen låte den koka klart och sedan pilla bort allt kött. Försöker man skära köttet rått så missar man en del kött vilket ju är trist dessutom blir det mustigare om benen får koka med

Då blir det nog så. Och så smaksätter jag nog såsen med färsk pepparrot som vi av nån anledning haft liggande i kylen sen i höstas. biggrin.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-01-2010, 23:01) *
Nääe, inget recept, bara gamla vanor... giggle.gif

Använd en stekpåse för 5 kg om själva benet är kvar, annars kan du ta en mindre. Slå på ugnen 200 grader.

1) Kasta i en matsked vetemjöl och blås upp påsen, skaka så att mjölet lägger sig som ett puder i HELA påsen. Låt överflödet vara kvar.

2) Gör ca 4-8 jack i den köttigaste delen av bogen och stoppa i en vitlöksklyfta i varje jack.

3) Salta och peppra med krossad svartpeppar runtom hela bogen. Smula timjan och myntha om så önskas. Jag har även på senare år använt chili och currykrydda iställetför timjan och myntha och det har blivit mycket gott. Lite utländskt sådär...

4) Stoppa hela bogen i påsen, lägg bogen lite diagonalt. En liten stump av benet kommer nog att sticka utanför påsen i alla fall, men det gör inget. Det ska ju ändå inte ätas.
Använd påsförlutaren som följer med, eller en stål/najtråd om inte påsförslutaren passar.

5) Lågg hela stekpåsen diagonalt i en långpanna, alltså så att själva bogen hamnar diagonalt för att få plats...

6) Klipp 2st SMÅ jack i den högsta/översta delen av påsen (alltså närmast taket) (á ca 1,5-2 cm). Detta för att luften ska kunna strömma genom så att inte påsen exploderar i ugnen. Grädda ca en timme per kilo kött. En rådjursbog kanske tar ca 1,5-2,5 timmar. Du ser när köttet har börjat att släppa från benet. Det är inte klart innan.

7) Använd sedan skyn i påsen till sås. Det brukar kunna bli ca 5 dl sky. Blanda med ca 2-3 dl vanlig 40%ig grädde samt 2-3 dl creme fraiche. Koka upp, låt reducera. tillsätt 1-2 msk sweet chiliisås. Det är så gott så håret krullar sig!!!!!

Servara med potatisgratäng eller vanlig kokt potatis. (Eller ris eller annat, välj vad du önskar) Stekt potatis går också bra. Det är som man vill...
Och så lite goda grönsaker förståss. Häromdagen gjorde jag sirapsgratinerade grönsaker i en full långpanna, det var mycket uppskattat.

Lycka till med din goda middag! Hälsa din brorsa att jag kan köpa en bog om han har någon över... shy.gif giggle.gif

edit: hade glömt en förklaring...

Mamma mia så gott det låter!!!
Blir mer och mer övertygad att ta till stekpannan när stekarna står under fönstret och äter.... ranting.gif whist.gif g.gif
Bettis
CITAT (anne-li i olofstorp @ 30-01-2010, 12:20) *
Mamma mia så gott det låter!!!
Blir mer och mer övertygad att ta till stekpannan när stekarna står under fönstret och äter.... ranting.gif whist.gif g.gif

rotfl.gif rotfl.gif
Annkina
När jag väl fick ut bitarna ut påsen så visade det sig att det var två likadana av nått som jag antar var bog och en bit av benet. Kliade mig i huvudet lite sen ställde jag mig helt sonika och skar bort så mycket kött jag kunde.

Stekte bitarna först och kryddade med vitpeppar och salt.
Hällde på vatten och lät det koka i en timme eller nått sånt.
Silade spadet i en gryta och kokade upp tillsammans med mjöl utrört i mjölk. Blandade i dill och köttbitarna.
Serverade till kokt potatis, morot och kålrot.

Ibland är det enklaste gott. Sambon hävdade att han aldrig ska slarva bort mig. giggle.gif
anne-li i olofstorp
Glöm bara inte att koka fond på benen och resterna av köttet.... Det blir kanon till så mycket,,,,, såser, soppor,,,, stekar .... ,mm mm!
herkules
CITAT (LasseB @ 30-01-2010, 08:47) *
Försöker man skära köttet rått så missar man en del kött vilket ju är trist dessutom blir det mustigare om benen får koka med

då får hundarna desto mer flirting.gif
Freyas
Ursäkta... det här har inte med saken att göra men jag såg någons önskan om att få recept på rådjursbog under forumrubriken "Recept".
Ünderrubriken till "Recept" heter "allt gott man kan göra av det som odlas i trädgården" smile.gif och samtidgit som jag såg den, skrev på tråden om att "mata rådjur" ...
...
det slog mig varför man matar rådjuren "i trädgården".... a0a.gif

Förstår ni att jag blev full av skratt??? smile.gif
Motti
Nja fast man får faktiskt inte skjuta vilt i trädgården i villaområden Freja !men jag för står vitsen :)Just nu matar man för man förstår att de har det svårt man tänker liksom inte på att skjuta dom eller jaga dom inpå knutarna flirting.gif

Kokapepparotskött på rådjur blir kanongott !eller göra som någon skrev bryna det i gjutjärnsgryta med svartpeppar lite vitlök och salt hälla på vatten och koka på det sen pilla bort köttet.
dahla
CITAT (Motti @ 01-02-2010, 14:38) *
Nja fast man får faktiskt inte skjuta vilt i trädgården i villaområden Freja !men jag för står vitsen :)Just nu matar man för man förstår att de har det svårt man tänker liksom inte på att skjuta dom eller jaga dom inpå knutarna flirting.gif

Kokapepparotskött på rådjur blir kanongott !eller göra som någon skrev bryna det i gjutjärnsgryta med svartpeppar lite vitlök och salt hälla på vatten och koka på det sen pilla bort köttet.

Jodå, om man ansöker om skottlossningstillstånd och har jakträtt på sin tomt får man skjuta även inom detaljplanelagt område... men få gör det... och så här års får man enast skjuta rådjur under så kallad skyddsjakt... licensjakten var endast fram till den 31:a januari.

Glöm inte enbär och timjan när ni ska krydda viltkött! smile.gif
Freyas
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 14:43) *
Jodå, om man ansöker om skottlossningstillstånd och har jakträtt på sin tomt får man skjuta även inom detaljplanelagt område... men få gör det...

En parentees till ... jag har haft skadeskjutet rådjur skriandes inpå knutarna och springandes över min tomt så det är nästan att jag ångrar mitt tidigare skämt!
ps. jag jagar inte.
Motti
Jag tänkte nog på att "jaga" i tätbebyggt område,där får man endast skjuta trafikskadat och sjuka djur.Gubben och sonen jagar så jag har lite koll flirting.gif
Rosmarin
Ett annat sätt som verkligen blir gott är att lägga hela bogen i en plastpåse och göra en marinad på hackad lök, lagerblad, vitlöksklyftor och rött vin. Knyt ihop plastpåsen ordentligt och lägg gärna det hela i en påse till för säkerhets skull (om läckage skulle uppstå). Lägg i kylskåpet i minst ett dygn, gärna två. Vänd på paketet ett par gånger under tiden så att marinaden kommer åt överallt.

Tillagning: Låt köttet rinna av, men spara marinaden. Bryn bogen runt om i smör i en stekgryta. Gärna tillsammans med mera lök, vitlök, morötter mm . Man tar de grönsaker man tycker om. Salta och peppra när färdigbrynt. Slå på marinaden och späd med en god köttbuljong. Låt sjuda tills köttet släpper från benet. Väldigt gott är att steka svamp i en panna bredvid och blanda ner i grytan mot slutet.

Om man vill kan man reda av såsen med mjöl, grädde eller hur man nu vill ha det. Annars är det god som den är. Ris, eller kokt potatis till. Goda grönsaker...
LasseB
Det kanske är en självklarhet
Men om man ska koka fond på benen så ska dom rostas i ugnen först
Ursäkta om jag slåg in öppna dörrar nu
Motti
Dillkött på rådjur är supergott !pröva det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon