Full version: Pluggbox
Sabina87

Hej!
köpte tre pluggboxar till min frösådd i år. Det står att man ska vattna i understa lådan, men hur mycket? fyllde lådan upp till pluggen med vatten igår, och idag är det jätte blött. Så jag hällde av vattnet. Hur får jorden vatten om inte pluggen når vattner? förstår ingenting.

Lite smått förvirrad...
octachoron
Jag brukar fylla den undre lådan till toppen och låta stå i 20 minuter sedan häller jag bort vattnet. Då har jorden sugit upp tillräckligt och blir inte genomsur.
När plantorna blir större och har mer utvecklat rotsystemn så behöver man inte alltid hälla bort vattnet men det måste jag alltid göra i början.
Lady Hamilton
Jag ser till att såjorden är genomvattnad vid sådd och sedan fyller jag botten full. Fyller sedan på när det behövs. Har aldrig haft några problem med mina sådder. Men jag sår aldrig långsamgroende frön (frön som tar längre tid än 14 dagar på sig att gro) i pluggboxar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon