|
UNO: Genom åren har jag observerat många trafikinsidenter orsakade av förarens mobiltelefonerande. Jag tycker det skulle vara intressant att göra en forumsomröstning. Vad tycker vi om bilförares användning av telefon under körning.
Hannele
12-12-2003, 12:59
Det finns så mycket annat farligt i trafiken; Hur många fotgängare utan reflexer blir påkörda? Hur många fotgängare och cyklister med freestyles och MP3CD-spelare har blivit påkörda? Många gamla med dålig hörsel har blivit överkörda av buss och spårvagn här...
Handsfree i örat behöver man inte ens röra, man svarar med rösten. Ska det förbjudas, ska det vara Förbjudet att prata med föraren, som i bussar.
De flesta länder som har förbud, förbjuder inte hands-free (tex England . Detta trots att man klart visat att hands-free är i princip lika farligt. Problemet är ju uppmärksamheten, inte att nödvändigtvis att man ev ahr ena handen upptagen.
*Felix matte*
12-12-2003, 13:10
Efter att många gånger ha kört bakom telefonpratande, vinglande säger jag blankt NEJ! så länge man rattar ett fordon.
Min ex-man ringde alltid till kreti och pleti när han körde bil — för att ha något att göra! Ett klart avgörande skäl till varför det är högst olämpligt att prata under tiden du kör, är ju det att den du pratar med inte uppfattar när trafiksituationen förändras. Som bisittare gör man det automatiskt. Tom mina barn fick lära sig att hålla knäpptyst på ett givet kommando när jag körde i främmande storstäder och behövde 100% uppmärksamhet.
Nej, inget telefonsnackande när man kör! Ingen har den simultanförmågan att de kan vara lika uppmärksam i trafiken medan de pratar i telefon! Jag har både sett och upplevt obehagliga incidenter där mobiltelefoner har varit inblandade.
Kom på ett argument till emot:
Om någon i likhet med mig inte har extern antenn riskerar du att ABS-bromsarna inte fungerar om du pratar i telefon!!
*Felix matte*
12-12-2003, 20:06
CITAT (Ewa L @ 12-12-2003, 15:01) Kom på ett argument till emot:
Om någon i likhet med mig inte har extern antenn riskerar du att ABS-bromsarna inte fungerar om du pratar i telefon!! Det hade jag ingen aning om I så fall blir ju telefonerandet dubbelt farligtVarför går det inte ut varning till alla bilister om denna risk.
e_sedell
12-12-2003, 20:14
CITAT (Hannele @ 12-12-2003, 12:59) Det finns så mycket annat farligt i trafiken; Hur många fotgängare utan reflexer blir påkörda? Hur många fotgängare och cyklister med freestyles och MP3CD-spelare har blivit påkörda? Många gamla med dålig hörsel har blivit överkörda av buss och spårvagn här...
Handsfree i örat behöver man inte ens röra, man svarar med rösten. Ska det förbjudas, ska det vara Förbjudet att prata med föraren, som i bussar. De har gjort undersökningar som visar på attdt är lika farligt att prata i hands free och att hålla i luren. Det är själva samtalet som är farligt
andersen
12-12-2003, 20:43
CITAT (Hannele @ 12-12-2003, 12:59) Det finns så mycket annat farligt i trafiken; Hur många fotgängare utan reflexer blir påkörda? Hur många fotgängare och cyklister med freestyles och MP3CD-spelare har blivit påkörda? Många gamla med dålig hörsel har blivit överkörda av buss och spårvagn här...
Handsfree i örat behöver man inte ens röra, man svarar med rösten. Ska det förbjudas, ska det vara Förbjudet att prata med föraren, som i bussar. [QUOTE]Många gamla med dålig hörsel har blivit överkörda av buss och spårvagn här... Hannele det är väll ej dom gamlas fel? men om någon pratar i mobil telefon och olyckan är framme pga oaktsamhet så är det helt mobil andvändarens fel, när man kör bil så ska man vara konsentrerad på att köra inget ting annat
zaaritha
12-12-2003, 23:15
Har vart med om en krock, där en bilförare körde mot rött, för att han pratade i mobilen. Gick nå´t så när, för vår del--bara en trasig strålkastare. Men---jag hann ju bli jätteskraj, när jag såg honom braka rätt på vår bil!!
Se´n ursäktade han sej med att " det va´ett viktigt affärssamtal ". Ja-ja. Viktigare än trafikvett?? M-B
Eva i Skåne
13-12-2003, 16:53
Jag trodde att handsfree gjorde det säkrare, så jag slängde snabbt in min röst, men nu när jag läst era argument så röstade jag kanske fel  . Funderar på en annan sak som borde kunna skapa samma ouppmärksamhet. Har ni inte också hört folk berätta om att de lyssnar på talböcker när de kör längre sträckor? En spännande historia, en bra uppläsare - och uppmärksamheten i trafiken måste sjunka betydligt. För övrigt gjorde vi i höstas en omkörning av en långtradare. Vet ni vad föraren hade ovanpå ratten? En uppslagen bok  Sonen är övertygad om att han satt och läste samtidigt som han körde, men jag vill inte tro det. Dessutom har jag hört att yrkeschaufförer har mini-tv monterade så de kan följa tv-program medan de kör. Är det möjligt att yrkeschaufförer, som jag alltid hållt för extra goda förare, brister så i trafikvett???
*Felix matte*
13-12-2003, 17:34
Talböcker och böcker Inte konstigt att det händer så många olyckor.
Det är nog så att det både bland "vanliga" bilförare och yrkeschaufförer existerar klantarslen såväl som tänkande människor! Jag har jobbat som busschaufför och jag har en del historier om kollegor som inte lämpar sej för polisens öron... och historier om exellenta chaufförer som fått ta skit på grund av klantarslenas beteende!
Det jag funderar över när jag läser den här tråden är var man skall dra gränsen för vad som skall förbjudas... Mobilsamtal, mobilsamtal med handsfree, prata med den som sitter bredvid, prata med den som sitter i baksätet (skitjobbigt i bullrig bil), peta näsan, klia sig i örat, klia sig på vaden, klia sig på ryggen, äta äpple, äta varmkorv med bröd, äta varmkorv med bröd och mos ("halv special"), lyssna på CD-skiva, lyssna på talbok, lyssna på radioprogram, dricka läsk ur burk, dricka läsk ur flaska, äta godis, äta dubbelsmörgås, nysa, få en hostattack och så vidare i all oändlighet!!!
Alla ovan uppräknade saker är grejer som folk gör medan dom kör bil! Det är inte alla som gör alla dessa grejer men jag tror inte att det finns många som aldrig gjort något av ovanstående under bilkörning... ALLA dessa saker kan vara ödesdigra om de görs vid fel tillfälle!
Min tro är att om vi inför ett förbud mot mobiltelefonsamtal under körning så kommer vi säkert att få ner antalet olyckor som är orsakade av att folk snackar vid fel tillfälle, men jag är inte säker på att man skulle uppnå en minskning av det totala antalet olyckor. Dom som är så omdömeslösa att dom pratar vid vilka tillfällen som helst lär nog inte visa något större omdöme i valet av plats att stanna på när telefonen ringer när dom kör och att stanna på fel ställe kan också vara livsfarligt...
Att folk skall hålla avståndet, anpassa farten efter väglaget och använda blinkers till det dom är till för tycker jag är saker som är väl så viktiga att lägga fram som att det kan vara farligt att prata i mobil under körning.
Jan bara instämma med Ina. och jag tror att jag skulle välja alternativet vet ej..... men känner en tjej som välte med sin bil ut på en åker medans hon skulle vända på ett kassettband.
Eva i Skåne
13-12-2003, 21:47
För att inte tala om olycksrisken med en förälder bakom ratten och ett litet skrikande barn i barnstol bredvid  Vilken förälder kan koncentrera sig 100%-igt på bilkörningen i en sån situation? Jag vet en som körde av vägen när hon skulle ta upp nappen som det lilla skrikande barnen fått ner på golvet. Inga större personskador i det fallet som tur var.
 Detta är en knepig fråga. Jag använder enbart mobilen i mitt arbete. Det är det enda sättet att få kontakt med mig. En till två gånger i veckan är jag inne på kontoret och endast ett fåtal timmar. Har tagit för vana att alltid stanna när det ringer. Ibland går detta inte och då tycker jag att man skall be personen ringa upp eller själv ringa upp lite senare. H/Anne
Fialotta
14-12-2003, 12:35
[I] Jag ringer aldrig från mobilen eller svarar när den ringer om jag kör bil...jag ser ju vem som ringt och kan ringa upp när jag kliver ur bilen... himla otyg när man ser förare vilt pratande i mobilen vid bilkörning...jag är helt emot att det får förekomma.
Min svärson blev påkörd bakifrån av en bilist, som sa när han klev ur " Oj, jag såg inte dig, jag pratade i mobilen "!!!!
Det säger ju allt
@Eva i Skåne "Been there, done that..." Det scenario du beskriver tror jag är generellt betydligt trafikfarligare än att tala i telefon medan man kör... Att ha ett skrikande barn bredvid sej när man kör är extremt stressande!! @Anne Om alla gjorde som du och var konsekventa i det skulle frågan om ett eventuellt förbud aldrig behöva tas upp. @Maudan Jag vill återigen påpeka det jag skrev i mitt inlägg tidigare i tråden... Kan inte hålla med om att det överhuvudtaget existerar någonting som "säger allt" om en sak. Händelsen du beskriver säger en hel del om personen som körde på din svärson, men inte riktigt lika mycket om mobiltelefonanvändande i bil. Jag försvarar därmed inte den som körde på vid det aktuella tillfället. Jag är inte vare sej för eller emot ett förbud mot mobilanvändande under körning, men jag tror att det kan vara bra att inte bestämma sej eller döma utan att väga in så många aspekter som möjligt och att inte fastna vid en sak som det som är farligt och måste förbjudas.
Fialotta
14-12-2003, 15:54
Ina
Jag kan inte bestämma att det ska förbjudas
Jag har min åsikt och du har din eller hur?
Det var liksom det jag menade också... Alla har rätt till sin egen åsikt, det är något som ligger mej varmt om hjärtat! Undrar bara lite över hur din reaktion skulle varit om det varit en ung mamma som kört på din svärson för att hennes bebis kräkts? Det finns ju så många orsaker till att olyckor sker och jag funderar över var gränsen för vår personliga frihet skall dras. Det var ju det där med vars och ens rätt till åsikter och jag tycker att den här diskussionen kan liknas vid den - jag blir rädd när jag tänker på hur många saker det finns som faktiskt kan vara så farliga så att ett förbud kanske skulle vara befogat. Om då principen "kan vara farligt - alltså skall det förbjudas" skall gälla blir det nog inte roligt att vara människa... Skall man dra ut den här diskussonen till sin yttersta spets så är det ju egentligen biltrafik som skall förbjudas... Jag vill inte gå på dej som person eller ta ifrån dej rätten till din åsikt det hoppas jag att du förstår - gillar däremot att diskutera.
Hannele
14-12-2003, 16:53
CITAT (Eva i Skåne @ 13-12-2003, 21:47) Jag vet en som körde av vägen när hon skulle ta upp nappen som det lilla skrikande barnen fått ner på golvet. Förbjud skrikande barn i bilen, förbjud hundar, förbjud pratande svärmödrar...
Fialotta
14-12-2003, 16:55
[I][COLOR=purple Jag förstår vad du menar Ina....Håller i princip med dig att det kunde ha blivit en annat reaktion om det varit en mamma med bebis...men så var inte fallet Gillar dina diskutioner...keep on  [/COLOR]
CITAT (Ralf @ 12-12-2003, 12:50) Vad tycker vi om bilförares användning av telefon under körning. Jag tycker det är en väldigt marig fråga att ta ställning till. Bl.a. tänker jag på att mobiltelefonen väl uppfunnits mycket just för att möjliggöra telefonsamtal till och från bil, och kallades nog ibland biltelefon. Från början var det väl lådor som var typ stora och kanske vägde som en gammeldags drickaback. Det var liksom bara i motorfordon de passade att använda. Men samtal under körning är nog bara riktigt ofarligt ute på i övrigt riskfria sommarvägar och med handsfree. Man kan ju knappast jämföra ett samtal i mobilen, med samtal med en vuxen passagerare - ty normalt avpassas ju samtalande inom bilen automatiskt efter trafiksituationen, så att kanske borde man förbjuda bilförare helt att använda mobilen i tätortstrafik.
birgitek
14-12-2003, 17:52
Jsg tror iofs inte på förbud, det kommer ändå inte att efterlevas.Det är nog som alltid i trafiken, gott omdömme som behövs. Det händer att jag telefonpratar på motor- resp landsväg, men aldrig i stan eller i mycket tät trafik . Birgit Ek
Eva i Skåne
14-12-2003, 18:54
CITAT (Hannele @ 14-12-2003, 16:53) CITAT (Eva i Skåne @ 13-12-2003, 21:47) Jag vet en som körde av vägen när hon skulle ta upp nappen som det lilla skrikande barnen fått ner på golvet. Förbjud skrikande barn i bilen, förbjud hundar, förbjud pratande svärmödrar... Fniss. Ska svärmödrarna totalförbjudas, eller det gäller också bara i bilar?
CITAT (birgitek @ 14-12-2003, 17:52) Jsg tror iofs inte på förbud, det kommer ändå inte att efterlevas. Jag tror att om vi hade ett förbud så skulle folk undvika mobilprat under körning i större grad än utan förbud.Jag tror tyvärr inte att det räcker med att hoppas på förarnas "goda omdöme", det finns alltför många som inte har något sådant... Men de flesta drar sig nog för att bryta mot lagen. Ta t.ex. lagen om hjälmtvång för mopedister, minns att många sa " - Då slutar jag köra moppe!" ...men det gjorde de inte alls. Det blir mer acceptabelt om det gäller alla. Jag tror också att om det blev hjälmtvång för cyklister så skulle nog många som idag säger: " - Självklart har mitt barn hjälm men inte jag, jag ser så fånig ut i hjälm.", " - Frisyren blir så platt..." m.fl. mer eller mindre korkade ursäkter, gå med på att skydda huvudet.
 Förbjud snygga män på gatan. enbart därför sitter jag här med min whiplasch skada. fyra bilar i samma krock det var en duktig tjej. Nä, jag tror inte på förbud. Men personen i fråga skulle få ta konsekvenserna av sina handlingar. Och den här tjejen mår defenetivt inte bra psykiskt efter olyckan. Själv har jag värk och problem tja hela köret man kan tänka sig när en bil brakar in i en i 70 kilometers hastighet. Men har ändå förlåtit denna människa när jag fick se hennes lidande och vi har fortfarande kontakten med varandra. Så var kloka och avböj samtal eller försök att köra in till kanten säkert när den lilla babyn skriker och ja jisses min svärmor få sitta där bak. Barnbarnet tronar oftast i mitt bältet bak där han kan kommentera vad som sker utanför. För en påkörning eller krock skapar så mycket elände och lidande för alla inblandade. En som vet. Kramisar Anne
*Felix matte*
14-12-2003, 22:59
CITAT (anne @ 14-12-2003, 20:24)  Förbjud snygga män på gatan. enbart därför sitter jag här med min whiplasch skada. fyra bilar i samma krock det var en duktig tjej. De som orsakade min Whiplaschskada var ena snorungar som inte ens var snygga.... Förresten... vad har utseende med olyckan att göra?
*Felix matte*
14-12-2003, 23:19
CITAT (Betty @ 14-12-2003, 20:04) " - Frisyren blir så platt..." m.fl. mer eller mindre korkade ursäkter, gå med på att skydda huvudet. Det gäller väl främst oss kvinnliga mopedister och cyklister Männen har ju inte så speciellt mycket volym i sina frisyrer--eller
Hannele
14-12-2003, 23:38
CITAT (Felix matte @ 14-12-2003, 23:19) Männen har ju inte så speciellt mycket volym i sina frisyrer--eller  Då har du inte träffat yngre män på länge...?
*Felix matte*
15-12-2003, 07:20
Jodå Hannele, varje dag. Men ingen av dem har frisyr som skulle ta skada av hjälm.
CITAT (zaaritha @ 12-12-2003, 23:15) Har vart med om en krock, där en bilförare körde mot rött, för att han pratade i mobilen. Jag har varit med om en krock när ingen pratade i mobil... kanske man inte skulle få köra bil UTAN mobil? Skall man förbjuda detta bör även bilstereos förbjudas, bäbisar som tappar nappen likaså, vägbeskrivningar skall helförbjudas och helst skall man vara själv i bilen för att inte bli störd av en medpassagerare som vill prata. Ett förbudsamhälle låter kul, ett där man inte behöver tänka själv eller ta eget ansvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|