kolonin
Pelargoner ska ju ställas svalt och ljust över vintern, typ i lämplig källare. Ställde mina i sovrummet där det är mycket svalt och ljust - och har vattnat dem minimalt för inte vattnar man dem i källaren? Men nu ser de helt döda och skrumpna ut. Finnes räddning, och i så fall vad?
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver vattna så de inte är snustorra, när man övervintrar i mörk källare ska det bara vara ett par plusgrader och då dricker de lite och behöver inte vattnas så ofta (men helt får de inte torka ut) är det varmare så måste du vattna så åtmninstone lite fukt finns i jorden annars kan de torka ut alldeles för mycket så de inte överlever.

Om det inte finns något grönt och stammarna verkar ihoptorkade skulle jag säga att det är liten chans att det finns något liv i dem.
Sollan A
Ge inte upp, pelargoner är tåliga!
Generellt brukar man säga att man vattnar dem lika många gånger som det är varmt. Är det alldeles kolmörkt och svalt kan man glömma dem helt.
Har de inga eller väldigt få blad kan du börja att vattna upp dem lite försiktigt, de brukar svara med att kvickna till efter ett tag. Får de mycket vatten utan blad kan de inte ta upp vattnet utan ruttnar.
Testa också att flytta till varmare ställe (ljust).
Lycka till
M i Mälardalen (zon 2)
Hej!

Jag hänger på tråden med två frågor även om min situation är "tvärtom".
Mina pelargoner har fått övervintra i ett söderfönster där det något svalt inte är speciellt kallt. De grönskar jättefint och har en del blommor.

Skall jag ändå klippa ned dem i feb/mars?
Om jag låter dem blomma nu, minskar blomningen under sommaren då?

Åsa, mälardalen zon 2
Man kan klippa ner, på de allra flesta sorter påverkar det inte blomningen. Man kan även låta bli att klippa ner, man får större och yvigare plantor då, med tiden kan de bli rejäla buskar, men alla vill ju inte ha jätteplantor + en del sorter blir lite rangliga.
M i Mälardalen (zon 2)
Tack för bra svar! Beskärningen har alltså mer med vilket utseende och storlek jag vill ha på mina plantor. Då experimenterar jag lite olika med dem inför sommaren för att se vad som passar mina plantor bäst.
Sollan A
Engelska pelargoner ska du inte klippa på våren då man i så fall klipper bort blomanlagen, de ska klippas på hösten. Övriga pellisar kan du klippa på våren. Då får du dessutom en massa skott som kan vara bra ifall moderplantan dör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon