Full version: Alla ska med!
Monarda
Även den här gynnaren få väl ingå i fågelräkningen, fast det blev rätt tomt till att börja med på matplatsen när den dök upp. Han/hon (kan man se skillnad?) satt kvar så länge att småfåglarna tycktes ha glömt bort faran och så slog den till. Annars brukar ju taktiken vara hos sparvhöken att den kommer som en blixt från klar himmel men idag när det är 15 grader kallt så gäller det tydligen att spara på energin.

[attachment=46721:P1300901.jpg]

[attachment=46720:P1300900.jpg]
Meriona
Coolt att kunna räkna in en sån! wub.gif
zaaritha
Jag tog med den sparvhök vi har här, samt även en duvhök!
Båda visar sej nästan varje dag vid fågelmaten eller där
gulsparvarna äter rester av havrekrossen vi lägger ut på flera
ställen i trädgården-för rådjuren o älgarna.
Orkidétjuven
Häftigt biggrin.gif
lottapotta
Fin!

För ett par år sedan i huset jag bodde tidigare försvann plötsligt alla småfåglar från fågelbordet. Jag satt vid köksfönstret och tittade ut precis då för att se varför, och i den intilliggande äppelträdet satt det en tornfalk och tittade stint på mig! Mitt i villaområdet! Jag är verkligen ingen ornitolog (hehe) på något sätt, och hade aldrig tidigare sett en rovfågel på så nära håll, bara två meter utanför fönstret. Det var mäktigt!

Nu bor jag i nytt hus på landet i skogen och har lärt mig några nya fågelsorter!
I år har jag sett en vacker dam vid bordet, nämligen stenknäcken.
I våras såg jag en söt liten rackare - kungsfågel. Jag trodde först det var en unge, men när jag slog upp den i fågelboken lärde jag mig att det är en av europas minsta fåglar.
Myosotis
CITAT (Monarda @ 30-01-2010, 14:57) *
Han/hon (kan man se skillnad?)

Ja det kan man, det här är en hanne, honan är inte så rödtonad på undersidan. (De kan vara lite svagt rödaktiga i sällsynta fall, kanske riktigt gamla honor?) Dessutom är det en betydande storleksskillnad som också medför att honan i genomsnitt ger sig på större byten.
sqrulan
Jaha det är den som är en sparvhök, fast den jag såg var lite mera ljusgrå. Den rackaren tog en liten fågel ute på min altan för några år sedan och jag trodde knappt mina ögon. det blev bara en massa dun och fjädrar kvar.
lorentz
Tycker om rubriken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon