Jan Lindgren
30-01-2010, 15:28
Hej!
Jag har just fått hem en sändning växter från en för mig ny plantskola. www.edromnurseries.co.uk De skickar växterna barrotade så frakt och emballage för 43 plantor kostade 16 pund. Det var bra kvalité på plantorna och hyfsad storlek. Plantorna var bättre än de jag fått från Jurgen Peters. Jag köpte lite cassiope, gentiana, epimedium, sempervivum, pulmonaria samt lite till.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
30-01-2010, 15:45
Spännande växter Jan!...tyvärr har jag inga förvaringsmöjligheter denhär tiden på året.
Vilka spännande Gentianor har du köpt?
Jan Lindgren
30-01-2010, 16:28
Hej!
Jag håller på och testar lite olika höstgentianor. Jag har redan en hel massa men det är viktigt att testa nya. En del sorter fungerar mycket dåligt här. Den här gången köpte jag Berrybank Star, Devonhill, Elizabeth, Ettrick, Eugens Allerbester, Edith Sarah, farreri Duguid Form, Glen Devon, Gewahn och Shot Silk. Jag tänker skaffa ett tiotal nya varje år tills jag kört igenom det internationella sortimentet. Förmodligen är det bara en tiondel som är bra hos mig så jag måste testa många.
Min dåliga karaktär har gjort att jag börjar bli lite intresserad av epimedium också. De är fina Woodland plantor. Jag gillar även bladen. Fire Dragon var helt grön när jag fick den. Helt underbar med röda bladnerver. Får se om den är härdig.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
30-01-2010, 16:37
Håller med om Epimedium Jan...har skaffat några men det skall bli fler..en växt som jag upptäckt de senaste åren.
Gentiana blir nog en samlarväxt hos mig också så småningom, de enda jag har av alla du räknar upp är Ettrick och Eugens Allerbester, den är dubbel och jättevacker och så har jag några av de vanliga höstgentianorna.
Gentiana får man aldrig för många av.
Alexander-VG-zon3
30-01-2010, 18:00
jag kollade på den plantskolan innan (såg ditt andra inlägg på AOT). dom hade en hel del roliga perenner och orkidéer så det blir nog en beställning när plånboken tilllåter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.