Full version: Fröså kamelia
Pius
Är det nån i församlingen eller frösamlingen naughty.gif som har lyckats fröså kamelia?

Jag försökte i somras men det blev pannkaka av det, nu har jag 1 frö kvar, tips?

Pius coolgleam.gif
Alexander-VG-zon3
kamelia är svårt att fröså av att fröna förlorar sin grobarhet väldigt snabbt. så i de flesta fall så köper man redan ''döda'' frön. sår man däremot färska så brukar dom gro på ca 1vecka - 1månad utan nåt extra och utan problem.

men för att ha någon chans att få några till att gro (de som lever mest/har bäst grobarhet). så kan man lägga dom i blöt och fila och kanske också koka. det kan vara bra att använda sig av medel som gör att det inte möglar eller ruttnar och liknade.

som sagt det är svårt att få dom att gro (men man kan lyckas) bättre är det nog att sticklingsföröka eller köpa plantor.
Pius
CITAT (flaxss @ 30-01-2010, 17:58) *
kamelia är svårt att fröså av att fröna förlorar sin grobarhet väldigt snabbt. så i de flesta fall så köper man redan ''döda'' frön. sår man däremot färska så brukar dom gro på ca 1vecka - 1månad utan nåt extra och utan problem.

men för att ha någon chans att få några till att gro (de som lever mest/har bäst grobarhet). så kan man lägga dom i blöt och fila och kanske också koka. det kan vara bra att använda sig av medel som gör att det inte möglar eller ruttnar och liknade.

som sagt det är svårt att få dom att gro (men man kan lyckas) bättre är det nog att sticklingsföröka eller köpa plantor.

Ok, då är det med andra ord inte det lättaste. rolleyes.gif

Jag har en kamelia jag köpte förra året, den har stått utomhus i somras och växte bra men några knoppar blev det minsann inte. Nu står den och olivträdet bland pelargonerna i växthuset (+4-+8).

Hoppas att de ska överleva och växa på i år också.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon